پایان نامه شناسایی و سنجش قابلیتهای رهبری کارآفرینانه در سازمان اتوبوسرانی کرج |
اهمیت و ضرورت تحقیق. 7
اهداف تحقیق. 8
سوالات تحقیق. 9
خلاصه روش تحقیق. 9
جامعه آماری و حجم نمونه. 9
ابزار گردآوری اطلاعات.. 9
تجزیه و تحلیل داده ها: 9
تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق: 10
فصل دوم. 12
مروری بر ادبیات تحقیق. 12
مقدمه. 13
تعاریف کارآفرینی.. 13
کار آفرینی سازمانی.. 15
ضرورت کارآفرینی در سازمان. 16
مقایسه ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی کارآفرینان مستقل با ن سازمانی: 17
الف) ویژگی های شخصیتی.. 17
ب) ویژگی های شخصی و جمعیت شناختی.. 17
تفاوت های کارکردی کارآفرینی مستقل با کارآفرینی سازمانی.. 19
موانع و محدودیت ها برای کارآفرینی سازمانی.. 22
ماهیت سازمان های بزرگ… 22
نیاز به سودهای کوتاه مدت.. 23
فقدان استعداد کارآفرینانه. 23
شیوه های نادرست پاداش… 23
بررسی ادبیات استراتژی های کارآفرینی در سازمان. 25
استراتژی ها از دیدگاه «هانس شول هامر» 26
استراتژی های از دیدگاه «جنینگز» 27
استراتژی ها از دیدگاه «بادن فولر و استاپ فورد» 29
مدل های ارائه شده برای ایجاد کارآفرینی در سازمان. 31
مدل کارآفرین سازمانی.. 31
مدل های ایجاد کارآفرینی شرکتی.. 34
قابلیت هایی رهبری کارآفرینانه ، صفات و ویژگی ها 38
ضرورت توجه به رهبری کارآفرینانه. 40
رهبری کارآفرینانه و کارآفرینی.. 41
نگرش رهبری کارآفرینانه و بسترسازی اقدامات کارآفرینانه. 42
ویژگی خلاقیت سازمانی در رهبری کارآفرینانه. 43
شرایط کاری مناسب در بروز خلاقیت.. 44
رهبری کارآفرینانه. 46
هدف رهبری کارآفرینانه. 46
تفاوت رهبری کارآفرینانه با با سایر رهبری ها 47
شخصیت رهبری کارآفرین. 47
منظر کارآفرینانه و رهبری کارآفرینانه. 48
رهبری کارآفرینانه و خلاقیت سازمانی.. 49
چشم انداز کارآفرینانه و رهبری کارآفرینانه. 50
قابلیت های رهبری کارآفرینانه. 51
سوابق تحقیق. 53
معرفی اجمالی سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه: 55
فصل سوم. 57
روش شناسی تحقیق. 57
مقدمه. 58
روش تحقیق حاضر: 58
مراحل اجرای تحقیق. 58
جامعه آماری و حجم نمونه. 59
روش نمونه گیری: 59
روش جمع آوری و ابزار اندازه گیری.. 59
داده های اولیه: 59
داده های ثانویه: 61
تجزیه و تحلیل داده ها: 61
تحلیل های آمار توصیفی.. 61
تحلیل های آمار استنباطی.. 62
آزمون تک نمونه ای.. 62
مدل سازی معادلات ساختاری.. 63
فصل چهارم. 64
تجزیه و تحلیل داده ها 64
مقدمه. 65
روش تجزیه و تحلیل داده ها 66
مشخصات دموگرافیک جامعه: 67
فراوانی پاسخ دهندگان به تفکیک جنسیت: 67
گروه های سنی پاسخ دهندگان: 68
بررسی سطح تحصیلات پاسخ دهندگان: 69
تشریح فرآیند تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرهای پژوهش… 70
بخش اول: (متغیر صلاحیت عملکردی ) 71
تجزیه و تحلیل توصیفی مولفه هایِ صلاحیت عملکردی.. 71
نمودارهای هیستوگرام(مولفه های صلاحیت عملکردی ) 73
آزمون اسمیرنوف کولموگروف(مولفه های صلاحیت عملکردی ) 75
بخش دوم: (متغیر صلاحیت شخصی) 76
تجزیه و تحلیل توصیفی مولفه هایِ صلاحیت شخصی.. 76
نمودارهای هیستوگرام(مولفه های صلاحیت شخصی) 78
آزمون اسمیرنوف کولموگروف(مولفه های صلاحیت شخصی ) 80
بخش سوم: آزمون تی یک نمونه ای.. 81
نتایج آزمون تی (قابلیت های عملکردی) 81
تحلیل استنباطی فرضیه دوم: 83
آزمون آنالیز واریانس… 85
تجزیه و تحلیل بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری.. 86
سنجش بارهای عاملی مدل. 86
سنجش مدل اعداد معنی داری.. 87
فصل پنجم. 88
نتیجه گیری و پیشنهادات.. 88
مقدمه. 89
خلاصه روش شناسی تحقیق. 90
نتایج و یافته های تحقیق: 90
تحلیل توصیفی متغیرها 91
الف) نتایج تحلیل توصیفی مولفه هایِ قابلیت های عملکردی.. 91
ب) نتایج تحلیل توصیفی مولفه هایِ قابلیت های شخصی.. 91
ج) برایند کلی حاصل از تحلیل توصیفی: 92
تحلیل استنباطی متغیرها 92
الف) نتایج آزمون تی یک نمونه ای.. 92
ب) نتایج آزمون آنالیز واریانس… 93
بحث و مقایسه یافته ها 93
الف) صلاحیت عملکردی: 94
ب) صلاحیت شخصی: 95
پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق. 95
پیشنهاد برای پژوهش های آینده 100
محدودیت های تحقیق. 100
الف) محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر. 100
ب) محدودیتهای در اختیار پژوهشگر. 101
منابع مورد استفاده: 102
پیوست.. 110
فهرست جداول
عنوان شماره
جدول 2-1: مقایسه ویژگی های شخصیتی بین کارآفرینان مستقل و کارآفرینان سازمانی 18
جدول 2-2: تفاوت های کارکردی کارآفرین سازمانی با کارآفرین مستقل 21
جدول 2-3: موانع و راه حل های پیشنهادی برای کارآفرینی سازمانی 24
جدول 2-4: ویژگی های مشهود اعمال کارآفرینی در سازمان 31
جدول 4-5: ساختار کارآفرینی شرکتی 36
جدول 2-6: خلاصهی برخی از نتایج تحقیق های رهبری کارآفرینانه و گرایش کارآفرینانه 54
جدول 4-1 : فرآیند تجزیه و تحلیل آماری داده ها در فصل چهارم 66
جدول 4-2 : فراوانی مطلق و نسبی وضعیت جنسیتی مخاطبین تحقیق 67
جدول 4-3 : فراوانی مطلق و نسبی وضعیت گروه های سنی مخاطبین تحقیق 68
جدول 4-4 : فراوانی مطلق و نسبی مقاطع تحصیلی گروه مخاطبین تحقیق 69
جدول 4-6 : فرآیند تحلیل توصیفی مولفه ها و متغیرهای پژوهش 70
جدول 4-7 : تحلیل توصیفی مولفه هایِ متغیر صلاحیت عملکردی 71
جدول 4-8 : تحلیل توصیفی صلاحیت عملکردی کلی 72
جدول 4-9 : نتایج آزمون اسمیرنوف-کولموگروف (مولفه های صلاحیت عملکردی) 75
جدول 4-10 : تحلیل توصیفی مولفه هایِ متغیر صلاحیت شخصی 76
جدول 4-11 : تحلیل توصیفی صلاحیت شخصی کلی 77
جدول 4-11 : نتایج آزمون اسمیرنوف-کولموگروف (مولفه های صلاحیت شخصی) 80
در جدول 4-12: نتایج آزمون تی یک نمونه ای قابلیت های عملکردی مدیران 82
در جدول 4-13: نتایج آزمون تی یک نمونه ای قابلیت های شخصی مدیران 84
در جدول 4-14: نتایج آزمون آنالیز واریانش قابلیت های رهبری کارآفرینانه 85
فهرست اشکال
عنوان شماره
شکل (2-1) مدل تعاملی کارآفرینِ سازمانی: منبع: کوراتکو و دیگران (1993) 33
شکل (2-2) تاثیر دیدگاه مشترک در موفقیت: منبع: کوراتکو و هاجتس (1989) 34
شکل 2-1 : ابعاد اصلی قابلیت های رهبری کارآفرینانه 51
نمودار 4-2 : فراوانی مطلق وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان 67
نمودار 4-2 : فراوانی مطلق وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان 68
نمودار 4-3 : فراوانی مطلق سطوح تحصیلاتی پاسخ دهندگان 69
شکل 4-1 : نمودارهای هیستوگرام (مولفه های صلاحیت عملکردی ) 73
شکل 4-2 : نمودارهای هیستوگرام (صلاحیت عملکردی کلی ) 74
شکل 4-3 : نمودارهای هیستوگرام (مولفه های صلاحیت شخصی ) 78
شکل 4-4 : نمودارهای هیستوگرام (صلاحیت شخصی کلی ) 79
شکل 4-5 : مدل اجرا شده پژوهش همراه با ضرایب بارهای عاملی 86
شکل 4-6 : مدل ترسیم شده پژوهش همراه با ضرایب معناداری Z 87
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی و سنجش قابلیت های رهبری کارآفرینانه در بین مدیران سازمان اتوبوسرانی کرج بوده است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی ، از نوع بررسی به صورت میدانی، از نظر گردآوری داده ها به صورت پیمایشی و از لحاظ تحلیل داده ها از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران سازمان اتوبوسرانی شهر کرج به تعداد 25 تشکیل داده که با توجه به محدود بودن حجم جامعه از روش تمام شماری به منظور تعیین نمونه پژوهش بهره جسته شد و تمامی مدیران سازمان مذکور در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه بهره جسته شد که در آن با بررسی مبانی نظری به تعیین ابعاد و مولفه های مهم در حیطه قابلیتهای رهبری کارآفرینانه پرداخته و در آن از گزینه های پاسخ دهی مبتنی بر طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار با دریافت نظرات متخصصین و اساتید محترم دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی ابزار نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با مقدار ضریب بالای 0.7 مورد تایید قرار گرفته شد. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح استنباطی از آزمون های تی یک نمونه ای، آزمون آنالیز واریانس در نرم افزار SPSS و به منظور تعیین برازش مدل نیز از نرم افزار smart.pls.3 در محاسبه تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج نشان داد که می توان قابلیت های رهبری کارآفرینی را در دو بعد اصلی صلاحیت عملکردی و شایستگی های شخصی و در 14 مولفه تقسیم بندی نمود.
کلید واژه: قابلیت های رهبری کارآفرینانه- کارآفرینی در سازمان-صلاحیت عملکردی- شایستگی های شخصی
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
امروزه کارآفرینی یکی از موضوعات بسیار مهم بویژه در حیطه اقتصادی بوده که سالانه میزان زیادی از تحولات و شکوفایی اقتصادی به آنان اطلاق می گردد. اما برخی از محققین به آن اشاره دارند، ناکامی بسیاری از این فعالیت ها و یا کسب و کارهای جدید بوده است. در همین راستا بنر[1] 1998 بیان می دارد که هرچند ایجاد کسب و کارهای جدید بسیار رشد شگرفی بویژه در ایالات متحده داشته است و هر سال به تعداد آن ها افزوده می گردد ولی، اطلاعات به ثبت رسیده موید آن است که بسیاری از این کسب و کارهای جدید که اغلب موارد کارآفرینان آن را مدیریت می نمایند به شکست منجر گردیده است. به عنوان مثال، دان و براداستریت[2] گزارش نموده است که تعداد کسب و کار شکست خورده از 71931 در سال 1996 به 83384 در سال 1997 افزایش یافته است، این افزایش میزان 15.9 درصدی را به خود اختصاص داده است(بنر، 1998).
مور (1999) در همین راستا بیان می دارد که شکی نیست که می توان از بروز بسیاری از این شکت ها پیشگری نمود. دلایل امیدوار کننده بسیاری در تبیین علل بروز این شکست ها بیان گردیده اما یک یک فاکتور بسیار مهم در موفقیت بلند مدت در یک سرمایه گذاری جدید، قابلیت ها و توانایی رهبری شخصی بنیانگذار یک فعالیت کارآفرینانه است(مور[3]، 1999).
آن چه که در این میان حائز اهمیت می باشد استفاده از خصوسیات و قابلیت های مهم رهبری کارآفرینان در این زمینه می باشد. به عقیده اسورز و لیدون (2014) نیز شایستگی های رهبری کارآفرینانه نیز یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت کسب و کارهای کارآفرینانه خواهد بود و در صورت برخورداری یک مدیر از این ویژگی ها و صفات می تواند از یک مدیر عادی به یک مدیر موفق تبدیل گردد(اسورز و لیدون ،2014). بر همین اساس در این پژوهش به شناسایی و ارائه قابلیت های رهبری کارآفرینانه در سازمان ها پرداخته شده است و علاوه بر این مهم، پس از شناسایی فاکتورهای مورد بررسی، این معیارها به صورت موردی در سازمان اتوبوسرانی و در بین مدیران این سازمان مورد بررسی قرار گرفته شده است. که در این فصل به منظور تشریح موضوع مورد نظر، به ارائه بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیات پژوهش پرداخته شده است.
بیان مساله
کارآفرینی مقوله ی بسیار مهمی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توجه جدی به آن مبذول داشته و می دارند. در این میان، یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشم گیری در توفیق و تعالی سازمان ها دارد(احمدپور، 1383).
امروزه کارآفرینان به عنوان عاملان یا تسهیل گران تغییر در دنیای کسب و کار شناخته شده اند: کسانی که فرصت هایی را که دیگران نمی یابند و یا به عنوان مشکل می شناسند، تشخیص می دهند. با این وجود کارآفرینان به عنوان نوآوران، ایجادکنندگان چشم انداز مشترک، با مساله ی توسعه ی شایستگی های رهبری به منظور رشد کسب و کار و تبدیل شدن آنها به مدیران حرفه ای ( در رهبری کارآفرینانه ) روبرو شده ا ند(جورج و تارابیشی[4]،2009). از آنجا که امروزه دنیای کسب و کار، غیر قابل پیش بینی و بسیار پیچیده شده است به کارگیری رویکردهای سنتی و یا حتی به نسبت جدید رهبری و راهبردی نمیتوانند برای بلندمدت، اثربخش باشند. در چنین شرایطی راهبرد رهبری کاملا جدیدی برای هدایت کسب و کار مورد نیاز است که مک گریث و مک میلان (2002) آن را رهبری کارآفرینانه مینامند.
کلمه قابلیت لغتی لاتین به معنای شایستگی است. بویاتزیس قابلیت یا شایستگی را به عنوان ویژگیهای اساسی یک فرد تعریف میکرد که منجر به اثر بخشی عملکرد برتر وی در یک شغل می شود.در تعریفی دیگر قابلیت یک ویژگی فردی است که میتواند اندازه گیری شود و میتواند بین کارکنان برتر و معمولی تمایز قائل شود.رهبری نوعی نفوذ اجتماعی است که در آن رهبر مشارکت داوطلبانه کار کنان را در تلاش برای کسب هدفهای سازمانی طلب میکند.رهبران برای ترغیب مشارکت داوطلبانهی کارکنان هر گونه اختیار و قدرتی را که دارند با ویژگیهای شخصی خود و مهارت های اجتماعی تکمیل میکنند.
وقتی کارآفرینان قادر به فروش ایده هایشان میگردند تبدیل به رهبر میشوند. هدف از رهبری کار آفرینانه عبارت است از :
الهام بخشی
انگیزش سریع یک گروه صاحب ایدههای جدید
هدایت آنهادر تبدیل این دیدگاه مشترک به واقعیت است
رهبری کارآفرینانه پنج تفاوت عمده با رهبری کسب و کارهای دیگر دارد:
– جهتدهی استراتژیک
– کشف فرصتها
– جمعآوری منابع
– کنترل منابع
– ساختار مدیریتی
رهبری کارآفرینانه نوعی رهبری در سازمانها است که پایه و اساس آن را کارآفرینی تشکیل میدهد و بر عواملی نظیر ریسک پذیری، نوآوری، پشتکار و نوسازی تأکید میکند. (صفات و ویژگیهای رهبری کارآفرینانه- سیدعلیرضا هاشمینکو- دانشگاه علامه طباطبایی-1391)
در رهبری کارآفرینانه تمرکز بر فرصت و ایجاد کسب و کار جدید یا توسعه ی کسب و کار موجود است(تورنبری[5]،2006). اما تارابیشی، فرنالد و سولمون3 (2000) رهبری کارآفرینانه را، شناسایی فرصت های سودمند در بازار پویا می دانند. در این مقاله رهبری کارآفرینانه چنین تعریف می شود: فرآیند نفوذ در دیگران (از جمله مدیران و کارکنان) به منظور شناسایی و بهره برداری و یا کمک به شناسایی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه و مزیت های داخلی سازمان. اما پژوهش های مربوط به رهبری کارآفرینانه به ویژه تا سال 2005 دارای نارسایی های عمده ای بوده اند.
تحقیق های کم وحتی ضعیفی درباره ی قابلیتهای کارآفرینانه رهبران که به سازمان ها و شرکت هایشان برای تبدیل شدن به سازمان کارآفرین کمک می کنند، انجام شده است. برای مثال در مطالعه ای میدانی پیرس، کارمر و رابینز (1997) رفتارها و شایستگی های رهبران کارآفرین را شناسایی و تحلیل کرده اند (1997) . برخی از این قابلیت ها عبارتند از: (1) رهبران کارآفرین اقدام های خود را با حذف تشریفات زائد اداری، به طور کارآمد انجام می دهند، (2) آنها ایده های خوب دیگران را رصد می کنند، (3) دیگران را به بهره برداری خلاق از ایده هایشان تشویق می کنند، (4) افراد را برای مواجه با یک چالش گرد هم می آورند و (5) محیطی ایجاد می کنند که در آن افراد برای ایجاد بهبود برانگیخته می شوند و …
البته مهمترین ایراد این تحقیق این است که این رفتارهای یازده گانه تنها بیانگر مشارکت غیر مستقیم و غیر فعال رهبر کارآفرین در فرآیند کارآفرینی است.
در تحقیق دیگری ایکولز و نک (1998) جنبه های دیگری از رفتارهای کارآفرینانه را تبیین کردند. به زعم آنها رفتارهای کارآفرینانه سه نوع هستند: کشف فرصت، تسهیل فرصت و انگیزه ی بهره برداری از فرصت (اچلوز و نیک[6]،1998) اما از آنجا که کارآفرینی، فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها(بارن و شین[7]،2008) است، از این رو رهبران می توانند نقش کلیدی در این فرآیند داشته باشند. به زعم ترنبری (2006) رهبر کارآفرین یا نقش فعال در این فرآیند ایفا می کند یا تسهیل گر این فعالیت ها خواهد بود. رهبران کارآفرین فعال، عامل ایجاد ارزش بوده و آماده ی شناسایی، توسعه و کسب فرصت های ایجاد کسب و کار جدید، هستند. این فرصت ها در واحدها، و یا در بین مرزهای سازمانی و یا در محیط کسب و کار یافت می شوند. اما رهبرانی که نقش تسهیل گری ایفا می کنند، به طور مستقیم، عامل شناسایی و پیش برنده ی فرصت ها نیستند بلکه شرایطی را در سازمان ایجاد یا فراهم می کنند که نوآوری و فرصت های کارآفرینانه را می توان در آن شرایط به طور دائم پیگیری کرد.(تورنبری[8]،2006).
با توجه به تعاریف متعددی که از کارآفرینی و رهبری کارآفرینانه و برخی از قابلیتهای رهبری کارآفرینانه ارائه شد و همچنین مد نظر قرار گرفتن این موضوع که کارآفرینی از جنس هنر، نوآوری و خلاقیت است با رهبری که از قماش اداره و مدیریت سازمان است این تحقیق در پی آن است که در وهله اول قابلیتهای رهبری کارآفرینانه را در بین مدیران سازمان اتوبوسرانی کرج شناسایی کرده و در گام بعدی میزان بهره مندی مدیران سازمان اتوبوسرانی کرج را از این قابلیتها مورد بررسی قرار دهد و میزان قوت و ضعف قابلیت های رهبری کارآفرینانه را در میان آنها مشخص کند.
اهمیت و ضرورت تحقیق
با وجود رشد روزافزون اطلاعات و گرایشات کارآفرینی و همچنین بالا رفتن سطح حمایتی دولت ها از فعالیت های کارآفرینانه ضرورت انجام تحقیقات گسترده و مبتنی بر محتوا در این زمینه احساس می شود. قابلیت های رهبری کارآفرینانه، سبک رهبری مشارکتی در کارآفرینی ، مدیریت دانش در بدنه سازمان و ایجاد جو مناسب برای خلاقیت سازمانی از چالش های جدید رهبری هستند که در عصر کارآفرینی شناخته شده اند. با توجه به رشد شتابدار و چشمگیر صنعتی و تجاری در سال های اخیر عوامل زیر به عنوان علل این رشد برشمرده شده اند:(کوراتکو و هودگیتز[9]، 2007).
مهمترین چالشی که کارآفرینان با آن مواجهند متقاعد کردن افراد دیگر جهت همراهی با آنهاست . این افراد می توانند یک جامعه سرمایه گذار و یا خود افراد درون سازمان باشند ، در مراحل پس از تولید و تجاری سازی ایده ، کارآفرین با جامعه بزرگتری به نام بازار و مشتریان بالقوه و بالفعل مواجه است و این ارتباط به دلیل جدید بودن محصول فراتر از ارتباط بازاریابان و مدیران فروش با مشتریان است(کوراتکو و دونالد[10]،2007).
این باور وجود دارد که اعمال کارآفرینی میان مدیران یک سازمان طیف وسیع و گسترده ای است (هرینونن و کرولا[11]،2003) که نیل به درجات متعالی آن امری بسیار خطیر قدم گذاری و حرکت مثبت به سوی مدارج بالای این طیف، موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان و بهبود محسوس آن می شود(هورنزبای و همکاران[12]،1993). بر همین اساس بسیاری از دانشمندان اوایل دهه 1980 میلادی در پی آن بودند تا به جست و جوی « مولفه هایی » بپردازند تا به مدد آنها بتوانند میزان رویکرد مدیران بالقوه ی یک سازمان به کارآفرینی را اندازه گیری و بر همین مبنا، اثرگذاری این پدیده را در عملکرد سازمان ارزیابی کنند.
وجود مدیر یا رهبر کارآفرین موجب افزایش خلاقیت و نوآوری می شود که به دنبال آن بهره وری به وجود می آید هرچه قدر تفکر کارآفرینی در میان مدیران سطوح مختلف پر رنگ تر باشد، موجب انتقال آن به نیروهای زیر دست شده و کل سازمان را فرا می گیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 07:49:00 ب.ظ ]
|