دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت

 

دو استراتژی اصلی، برای مستحکم سازی هدف وجود دارد:
1- متمرکز شده بر روی بهبود سخت افزار برای ممانعت از دسترسی غیر قانونی
2- استفاده از عناصر و سخت افزار برای جلوگیری از جرم (تصویر 2-14)
تصویر (2-14) : افزایش مقاومت و رؤیت پذیری درب اماکن تجاری(محقق، اراک)
برخی روش های آن نیز عبارتند از:
بهبود کیفیت قفل ها، لولاها و درها و پنجره ها و یا استفاده کافی از نرده ها …، علایم هشدار دهنده CCTV (دوربین مداربسته)، دزدگیر و زنگ خطر و شیشۀ پنجره ها (کازنس، 2008).
مستحکم سازی هدف، کار مجرمان را برای انجام جرم مشکل نموده و رویکردی رایج و با پیشینۀ طولانی برای جلوگیری از جرم می باشد (کازنس، 2008). این امر می تواند از طریق استراتژی های طراحی سایت و اقدامات بازرسی و کنترل دسترسی رسمی، پیاده شود (صالحی، 53:1390).
همچنین این موضوع نیز مطرح شده که مستحکم سازی هدف، بعضی مواقع موجب تحریک مجرمان بالقوه شده و آنها را متوجّه حضور عنصر با ارزش حفاظت شده ای در محیط می نماید. به طور کلی استفادۀ زیاد از سخت افزارها و تکنولوژی امنیتی، بدون وجود نظارت طبیعی خوب، ناکافی به نظر می رسد و مستحکم سازی هدف در کنار کنترل دسترسی و نظارت عملکرد بهتری خواهد داشت (صالحی، 54:1390).
آنچه که در هر یک از این اصول وجود دارد، مفاهیم بنیادین کنترل و مسئولیت فردی در قبال فضا است، که به اعتقاد نیومن طراحی صحیح، زمینۀ هر دو را فراهم می کند؛ در نتیجه ، پیامدهای چنین طراحی هایی، مکان هایی است که کاربران قانونی شان به دفاع از آنها اهمیت داده و البته مکان هایی هستند که دست کم تا حدی، به واسطۀ ویژگی های فیزیکی شان، قابل دفاع می باشند (اشنایدر و تدکیچن، 127:1387).
اصول اساسی رویکرد CPTED بر اساس دیدگاه ها و تجربیات جهانی:
اساسی ترین اصول “پیشگیری جرم از طریق طراحی محیطی” را می توان در اصطلاح (Opportunity,Target, Risk, Effort) OTREF خلاصه نمود. یعنی ارتکاب جرم تابعی از هدف، خطر، تلاش و سود است. مجرمین پیشگیری جرم از طریق طراحی محیطی تحت تأثیر بهای اعمال مجرمانه و منافع آن قرار دارند. وقتی که خطر ارتکاب جرم گاهی از منافع متصوره بیشتر باشد، جرم کاهش خواهد یافت. کوتاه سخن اینکه یک محیط امن، محیطی است که هدف های سهل کمتری در آن وجود داشته باشد، مجرمین تصور نمایند که خطر دستگیر شدنشان زیاد است، برای موفقیت در ارتکاب جرم به تلاش قابل ملاحظه ای نیاز است و منافع و سود حاصل از اعمال مجرمانه به حداقل تقلیل یافته است. بنا به گفته کلارک و کورنیش (1993)، OTREF موجب شد فرضیّۀ مجرم منطقی پدید آید. به این معنی که آنها منافع حاصل از جرم را با مشکلات و سختی های ارتکاب آن و خطر دستگیری شان می سنجند(صالحی، 39:1390).
2-6-2- راهبردهای پیشگیری از جرایم از طریق طراحی محیطی (CPTED):
برای کاهش و پیشگیری از وقوع جرایم شهری از طریق طراحی محیطی، نظریه پردازان به راهبردهای مختلفی اشاره کرده اند. این راهبردها را می توان چنین بیان نمود:
1- تعریف فضاهای کنترل شده در ساختار شهری
2- افزایش نظارت طبیعی در معابر و فضاهای شهری
3- تعریف مشخص فضاهای عمومی، نیمه عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی
4- ایجاد و یا امکان دهی به رفتارهای امن در مناطق ناامن شهر
5- جلوگیری از مکان های ناامن در مناطق امن شهری (صالحی، 32:1390)
2-6-3- ویژگی های یک محیط امن:
در طراحی یک محیط امن باید عناصر متعددی رعایت گردد. محیطی امن محسوب می شود که دارای انواع نظارت (طبیعی یا غیر رسمی، رسمی و مکانیکی) مناسب با محیط خود بوده و در آن حدود قلمرو افراد و مرزهای میان فضای عمومی، نیمه عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی کاملاً قابل تشخیص باشد. علاوه بر این باید محیط به نحوی نگهداری، مراقبت و مدیریت شود که از محیط تصویری مثبت ایجاد شود. آماج های موجود در محیط نیز باید به حد کافی سخت شده باشند. علاوه بر اینکه باید تلاش نمود تا با ایجاد برنامه های پشتیبانی و فعالیت زا در محیط همبستگی اجتماعی، تعامل اجتماعی و نهایتاً کنترل اجتماعی غیر رسمی تقویت شود.
ویژگی های یک محیط امن را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:
1- هوشیاری محیط:
الف) نظارت و خط دید (فضایی امن محسوب می شود که اهالی بر محیط و محله خود نظارت داشته باشند). هر چه شکاف و محل های غیر قابل رؤیت، که امکان مخفی شدن در آنها وجود دارد، در فرم کالبدی فضا کمتر شود، و هر چه موانع کاهش دهندۀ دید در سطح فضا کمتر شود، به نحوی که قابل رؤیت بودن فضا بیشتر گردد و یا هرچه کاربرد عناصر غیر کالبدی اعم از درخت و پوشش گیاهی در سطح محوطه، سامان یافته تر و طراحی شده تر شود و تحت نظارت و نگهداری بهتری قرار گیرد، فضا از ضریب امنیت بیشتری برخوردار خواهد شد (تصویر 2-15). در این صورت امکان اجرای اعمال مجرمانه T دزدی و تعرض به شهروندان کاهش می یابد (صالحی، 64:1390).
تصویر (2-15) : نقطۀ دید و نواحی غیر قابل رؤیت
ب) روشنایی (تصویر 2-16)
تصویر (2-16) : روشنایی کافی مغازه باعث ایجاد یک محیط امن می شود(محقق، اراک)
ج) ترکیب فعالیت ها و استفاده مختلط از فضا (چشم های ناظر بر خیابان) (تصویر 2-17)
تصویر (2-17) :وجود فعالیت شبانه تاکسی سرویس موجب بهبود نظارت در شب می شود(محقق، اراک)
2- سایر عوامل ارتقاء دهنده امنیت محیط
الف) منظره سازی
ب) دسترسی و حرکت امن
ج) حس مالکیت و تعریف شفاف مالکیت (مرزها)
د) کیفیت محیط (نگهداری، مراقبت و مدیریت) (قورچی بیگی، 121:1386)
2-6-4- استراتژی های پیشگیری محیطی:

 

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
rder-radius: 3px; -webkit-border-radius: 3px;">

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

- تحقیقاتی که در چند دهۀ اخیر در خصوص چگونگی ارتباط بین جرم و محیط مصنوع اجرا گردیده نتایج تقریباً مشابهی را نشان می دهند که با مد نظر قرار دادن آنها در ساخت و سازها و کاربری محیط می توان میزان وقوع جرایم را کاهش داد.
- محیط فیزیکی می تواند از طریق ایجاد موانع و یک سد نفوذ ناپذیر در مناطق هدف، از جرایم پیشگیری کند.
- محیط فیزیکی می تواند از طریق از بین بردن مکان های اختفاء و یا راه های مناسب فرار، مانع رفتار مجرمانه گردد.
- محیط فیزیکی می تواند رفتار های شهروندان را در جهت افزایش احتمال مشاهده و رؤیت با پیشگیری از وقوع جرم دستگیری مجرمین تغییر دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...