کالاهای بادوام،آن دسته از کالاهای مصرفی اند که معمولا در مدت زمان نسبتا طولانی تری مورد استفاده قرار می گیرند.این گونه کالاها معمولا عمر بیشتری دارند.مثل لوازم منزل ،اتومبیل و….
خدمات،همان فعالیت ها ،فواید یا رضایت هایی هستند که برای فروش عرضه می شوند ،همچون خدمات آرایشگری و تعمیرات.(کاتلر،1390، ص342)
2-3-6-2) کالاهای مصرفی ـ کالاهای مصرفی ،کالاهایی هستند که توسط مصرف کنندگان نهایی و برای مصارف شخصی خریداری می شوند.بازاریابان ، معمولا این دسته از کالاها را بر اساس عادت خرید مصرف کننده تقسیم کرده اند.کالاهای مصرفی خود شامل انواع کالاهای راحتی،مقایسه ای ،اختصاصی و ناخواسته اند.(شکل2-15)
کالاهای اختصاصی
کالاهای راحتی
کالاهای مقایسه ای
کالاهای ناخواسته

شکل2-15) طبقه بندی کالاهای مصرفی(کاتلر،1390، ص343)
کالاهای راحتی ،آن دسته از کالاها و خدمات مصرفی هستند که معمولا با حداقل مقایسه و تلاش مشتری، به طور عادی و معمولی خریداری می شوند.این گروه از کالاها در سطح گسترده تری موجود و دارای قیمت نسبتا پایینی هستند. مثل روزنامه، محصولات دخانی و… (کاتلر،1390، ص343) کالاهای راحتی خود به سه دسته کالاهای ضروری ،محرک و کالاهای اضطراری قابل تقسیم اند.کالاهای ضروری،کالاهایی هستند که مصرف کنندگان،آن ها را به طور عادی می خرند.آب معدنی وخمیردندان از آن جمله اند.کالاهای محرک،کالاهایی هستند که بدون برنامه ریزی قبلی یا صرف انرژی برای یافتن آن ها خریداری می شوند.این دسته از کالاها معمولا همه جا در دسترس اند زیرا مصرف کنندگان به ندرت سراغ این کالاها را می گیرند.این کالاها باید همه جا در معرض دید مشتریان قرار گیرند.بعید به نظر می رسد مشتریان به غیر از این روش در فکر خرید این گروه قرار گیرند. کالاهای اضطراری،زمانی خریداری می شوند که تامین نیاز مربوطه فوریت پیدا کند.استفاده از چتر هنگام بارندگی از این گونه است.تولید کنندگان کالاهای اضطراری ،برای این که فرصت فروش این گونه کالاها را در مواقعی از دست ندهندکه مشتری به آن ها نیاز مند است آن ها را در محل های فروش متعددی قرار می دهند.
کالاهای مقایسه ای، از جمله کالاهای مصرفی اند که مشتری در فرایند انتخاب و خرید آن ها عواملی نظیر کیفیت،مناسبت، قیمت و شکل را در نظر می گیرد. هنگام خرید این گونه کالاها، مصرف کنندگان زمان و کوشش قابل ملاحظه ای به جمع آوری اطلاعات و انجام مقایسه اختصاص می دهند. کالاهای مقایسه ای خود به دو دسته متحد الشکل و غیر متحد الشکل تقسیم می شوند.از نظر خریدار، کالاهای متحد الشکل کالاهایی هستند که از نظر کیفیت مشابه ا ند ولی آن قدر از نظر قیمت یکسان نیستند که به توان آن ها را با هم مقایسه کرد.در کالاهای غیر متحد الشکل ،مشخصات کالا اهمیتی به مراتب بیشتر از قیمت دارد.
کالاهای اختصاصی،از جمله کالاهای مصرفی اند که به دلیل برخورداری از مشخصات یا برند منحصر به فرد ،گروه عمده ای از خریداران حاضرند برای بدست آوردن آن ها به طور اختصاصی بکوشند. انواع اتومبیل ها با مارک تجاری خاص از این دسته اند.در خرید کالاهای اختصاصی معمولا نیازی به مقایسه وجود ندارد. خریداراران برای برای دسترسی به فروشندگانی که کالاهای درخواستی آن ها را دراختیار دارند به میزانی که لازم باشد از وقت خود مایه می گذارند.به هر حال،فروشندگان برای ارائه این گونه کالاها به مکان های فروش خاصی نیاز ندارند و فقط کافی است به نحوی خریداران را از مکان های خود مطلع کنند.
کالاهای ناخواسته،کالاهای مصرفی هستند که یا مصرف کننده از وجود آن ها بی اطلاع است یا از وجود آن ها اطلاع دارد ولی درباره خرید آن ها فکر نکرده است.بیمه عمر جزو این دسته بندی می باشد.کالاهای ناخواسته ، ماهیتا به تبلیغات زیاد، فروشندگی شخصی و سایر تلاش های بازاریابی نیاز دارند. تلاش برای فروش کالاهای ناخواسته، موجب پیدایش روش های پیشرفته فروشندگی شخصی شده است. (کاتلر،1390، ص344)
2-3-7) تصمیم گیری درباره صفات کالا
تولید کالا مستلزم تعیین فوایدی است که آن کالا به همراه دارد . این فواید در قالب صفات ملموسی نظیر کیفیت، ویژگی ها و طرح عرضه می شوند. تصمیم گیری درباره هر یک از این صفات بر واکنش مصرف کننده نسبت به کالا تاثیر می گذارد.
2-3-7-1) کیفیت کالا ـ کیفیت محصول به عنوان ارزیابی کلی مشتریان از برتری یک کالا یا خدمت تعریف می شود.در طی پانزده سال گذشته،شرکت ها در سراسر جهان این ایده که یک شرکت موفق دائما باید کیفیت محصول خود را بهبود ببخشد و کیفیت را هم مصرف کننده تعیین می کند پذیرفته اند. (موون و ماینور،1388، ص326) پیش از تولید یک کالا ، تولید کننده باید یک سطح کیفی برای آن انتخاب کند. یک سطح کیفی که از جایگاه کالا در بازار هدف دفاع کند. کیفیت ، یکی از ابزارهای اصلی جایگاه یابی در بازار محسوب می شود. کیفیت کالا توانایی و قابلیت های کالا در انجام وظایف محوله را نشان می دهد. کیفیت، ویژگی هایی نظیر دوام،قابلیت اعتماد، دقت، سهولت استفاده، تعمیر پذیری آسان وسایر صفات ارزشمند کالا را در برمی گیرد. اندازه گیری بعضی از این صفات عملا امکان پذیر است. از نظر بازاریابی، کیفیت، بر مبنای برداشت های ذهنی خریداران اندازه گیری می شود.(کاتلر،1390، ص348)
ابعاد مربوط به کیفیت کالا عبارت است از(موون و ماینور،1388، ص328):
عملکرد:عملکرد بر اساس ویژگی های اولیه عملیاتی.
مشخصه ها:تعداد زنگ ها و سوت هایی که مکمل ویژگی اولیه اند.<br
/>قابلیت اطمینان:احتمال خراب شدن یا بد کار کردن.
دوام:عمر محصول.
قابلیت خدمات دهی: سهولت تعمیر و سرعت،ادب و وقت شناس بودن پرسنل.
زیبا شناسی: چگونگی به نظر آمدن و احساس محصول.
انطباق با مشخصات: میزان انطباق محصول با معیارهای تولید.
کیفیت متصور: مقوله ای هزار خم که شامل تاثیرات انگاره مارک و دیگر عوامل ملموس که بر ادراک مصرف کننده از محصول تاثیر گذار هستند، می شود.
کیفیت را با دو دیدگاه می توان تعریف کرد:دیدگاه سنتی که ارتقا وبهبود کیفیت را به معنای استفاده از کنترل کیفی بهتر برای کاهش معایبی می دانند که ناراحتی مصرف کنندگان را به دنبال دارد. دیدگاه استراتژیک که مفهومی با ارزش تر را تعریف می کند. مدیریت کیفیت استراتژیک به معنای پیشی گرفتن از رقبا است از طریق عرضه کالاهایی که پاسخگوی نیاز ها و برتری جویی های مصرف کنندگان برای کیفیت بهتر باشند. در واقع، کیفیت، حل یک مشکل نیست بلکه یک فرصت رقابتی است.
اخیرا رقابت بیشتر شرکت ها از رقابت بر سر قیمت به سمت رقابت بر سر کالاهایی کشیده شده است که فواید بیشتری را نصیب مصرف کنندگان می کنند.شرکت ها نبایند فعالیت خود را محدود به ایجاد کیفیت مطلوب در کالاهای تولیدی کنند، بلکه این کیفیت باید به خوبی عرضه شود.ظاهر کالا و احساسی که از آن به دست می دهد باید سطح کیفیت آنرا برساند. کیفیت، از طریق سایر ارکان ترکیب عناصر بازاریابی عرضه می شود.قیمت بالا ،خود علامت کیفیت اعلا است. برند ، بسته بندی، توزیع و تبلیغات پیشبردی نیز به نحوی نشان دهنده کیفیت کالا هستند. تمام این ارکان باید تواما به ایجاد تصویر ذهنی مطلوبی از کالا بپردازند و ازآن حمایت لازم را به عمل آورند. در عین حال نباید عجولانه این جور فکر کرد که شرکت ها باید همیشه،با کیفیت ترین کالاها را تولید کنند. هیچ گاه مشتریان نه استطاعت خرید کالاهای با کیفیت بالا را دارند و نه آن ها را می خواهند. تولید کننده باید آن سطح کیفیت را برای کالاهای خود انتخاب کند که با نیاز های بازار هدف و سطوح کیفی کالاهای رقبا همساز باشد.(زرگریان، 1391، ص 22)

2-3-7-2) ویژگی کالا ـ یک کالا را می توان با ویژگی های مختلفی به بازار عرضه داشت. یک مدل فاقد هرگونه ویژگی اضافی یا مدل فوق العاده، نقطه آغاز کار است.یک شرکت می تواند با افزودن بعضی از ویژگی ها مدل های سطح بالاتری را ایجاد کند.این ویژگی ها خود ابزار رقابتی بسیار مناسبی برای متمایز کردن کالای شرکت از کالاهای رقبا به حساب می آیند. یکی از کارآمدترین راه های رقابت این است که یک تولید کننده ، اولین تولید کننده ای باشد که خصیصه مورد نیاز و ارزشمندی را به بازار عرضه می کند.یک تولید کننده باید خریداران کالای تولیدی خود را به طور دوره ای مورد ارزیابی قرار دهد و ویژگی های جدیدی را متناسب با نیاز آن ها به بازار هدف ارائه نماید.( کاتلر، 1390، ص 349)

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان
Efficiency بهره وری

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...