3-1مدل تحلیلی تحقیق……………………………………………………………………………………………….5

4-1اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………….6

5-1علت انتخاب موضوع…………………………………………………………………………………………….7

6-1اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………….8

7-1سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………..9

8-1متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………….10

9-1فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………11

10-1چارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………12

11-1قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………….13

12-1تعاریف مفهومی………………………………………………………………………………………………..15

13-1تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………….18

                                 فصل دوم: ادبیات نظری تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..21

بخش اول اتومایسیون اداری

1-1-2اتومایسیون اداری……………………………………………………………………………………………23

2-1-2اطلاعات………………………………………………………………………………………………………..24

3-1-2عصراطلاعات…………………………………………………………………………………………………25

4-1-2اطلاعات ویژه سازمانی…………………………………………………………………………………….26

5-1-2سیستم اطلاعات مدیریت………………………………………………………………………………….26

6-1-2فناوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………….27

7-1-2کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان………………………………………………………………28

8-1-2مشکلات دبیرخانه سنتی…………………………………………………………………………………..29

9-1-2مزایای استفاده از سیستم مکانیزه………………………………………………………………………..31

10-1-2مشکلات پیش روی سیستم اتومایسیون اداری…………………………………………………….32

11-1-2قابلیت های ویژه سیستم اتومایسیون اداری………………………………………………………..33

12-1-2اینترنت……………………………………………………………………………………………………… 37

13-1-2تاریخچه اینترنت…………………………………………………………………………………………..38

14-1-2شکل گیری اینترنت……………………………………………………………………………………….38

15-1-2اینترانت……………………………………………………………………………………………………….39

16-1-2تلفن داخلی……………………………………………………………………………………………….. 40

17-1-2اکسترانت…………………………………………………………………………………………………….41

18-1-2ایمیل…………………………………………………………………………………………………………..41

19-1-2مودم…………………………………………………………………………………………………………..42

20-1-2خدمات انتقال فایل………………………………………………………………………………………..42

21-1-2دورنگار(فکس)…………………………………………………………………………………………….42

22-1-2اپراتورها……………………………………………………………………………………………………..43

23-1-2سیستم…………………………………………………………………………………………………………43

24-1-2نظریه سیستمی………………………………………………………………………………………………   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید 44

25-1-2مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی…………………………………………………………………..44

بخش دوم: بهبودعملکرد

1-2-2مقدمه……………………………………………………………………………………………………………47

2-2-2عملکرد…………………………………………………………………………………………………………48

3-2-2رابطه بین بهبودعملکردبامدیریت منابع انسانی………………………………………………………49

4-2-2نقش مدیریت عملکرددرموقعیت استراتژیک سازمان……………………………………………..51

5-2-2عوامل موثر برعملکردکارکنان…………………………………………………………………………..52

6-2-2رابطه بین رضایت و پاداش باعملکرد…………………………………………………………………55

7-2-2ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………………………56

8-2-2بهره وری………………………………………………………………………………………………………56

9-2-2کارآیی………………………………………………………………………………………………………….56

10-2-2اثربخشی……………………………………………………………………………………………………..56

11-2-2ارتباطات……………………………………………………………………………………………………..58

12-2-2فراگردارتباطات…………………………………………………………………………………………….58

13-2-2دبیرخانه………………………………………………………………………………………………………59

14-2-2انواع سیستم های دبیرخانه………………………………………………………………………………60

15-2-2نامه های اداری…………………………………………………………………………………………….62

16-2-2انواع نامه های اداری ازنظر علوم رفتاری…………………………………………………………..62

17-2-2تحویل پرونده هابه مقامات مافوق……………………………………………………………………63

18-2-2کنترل نامه هااز نظرتایپ…………………………………………………………………………………63

19-2-2کنترل دفتراندیکاتور………………………………………………………………………………………64

20-2-2رضایت……………………………………………………………………………………………………….64

21-2-2ارگونومی درمکانیزاسیون اداری……………………………………………………………………….65

22-2-2صحت…………………………………………………………………………………………………………66

23-2-2اقتصادی بودن………………………………………………………………………………………………66

24-2-2دقت……………………………………………………………………………………………………………66

25-2-2سرعت………………………………………………………………………………………………………..66

26-2-2سطح تحصیلات……………………………………………………………………………………………66

27-2-2همکاران………………………………………………………………………………………………………67

28-2-2مهارت………………………………………………………………………………………………………..67

29-2-2سابقه خدمت………………………………………………………………………………………………..67

30-2-2سیستم کارکنان دانشی……………………………………………………………………………………67

31-2-2تعریف واژه هاواصلاحات دقیق………………………………………………………………………68

32-2-2دولت الکترونیک…………………………………………………………………………………………..70

33-2-2اهداف دولت الکترونیک…………………………………………………………………………………71

34-2-2دولت الکترونیک وامکان سنجی استقرارآن درایران……………………………………………..72

35-2-2موانع گسترش دولت الکترونیک………………………………………………………………………74

36-2-2ارتباطات سازمانی…………………………………………………………………………………………74

37-2-2انواع تکنولوژی اطلاعات……………………………………………………………………………….76

38-2-2جهانی شدن…………………………………………………………………………………………………78

39-2-2تاثیرفن آوری اطلاعات برهزینه های سازمانی…………………………………………………….79

بخش سوم: پیشینه تحقیق

1-4-2مقدمه……………………………………………………………………………………………………………81

2-4-2تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………..82

3-4-2تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………….91

فصل سوم: روش اجرایی تحقیق

1-3مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….98

2-3تحقیق از نوع هدف…………………………………………………………………………………………….99

3-3تحقیق از نوع روش…………………………………………………………………………………………..100

4-3تحقیق ازنظر افق زمانی………………………………………………………………………………………102

5-3واحدتجزیه وتحلیل…………………………………………………………………………………………..102

6-3روش و ابزارجمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………..102

7-3نحوه امتیازبندی پرسش نامه………………………………………………………………………………..105

8-3روش های غیرمستقیم درجمع آوری اطلاعات………………………………………………………..106

9-3روایی ابزارسنجش…………………………………………………………………………………………….106

10-3پایایی ابزارسنجش…………………………………………………………………………………………..108

11-3شاخص های پرسش نامه………………………………………………………………………………….110

12-3جامعه آماری………………………………………………………………………………………………….112

13-3روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………112

14-3مراحل تفصیلی تحقیق……………………………………………………………………………………..113

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

1-4مقدمه……………………………………………………………………………………………………………..116

2-4تجزیه وتحلیل داده ها………………………………………………………………………………………..117

3-4انواع تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………….117

4-4جنسیت……………………………………………………………………………………………………………119

5-4میزان تحصیلات……………………………………………………………………………………………….120

6-4وضعیت تاهل…………………………………………………………………………………………………..121

7-4وضعیت شغلی………………………………………………………………………………………………….122

8-4سابقه خدمت……………………………………………………………………………………………………123

9-4تحلیل های استنباطی………………………………………………………………………………………….127

 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

1-5مقدمه……………………………………………………………………………………………………………..134

2-5نتیجه گیری برمبنای فرضیه………………………………………………………………………………….135

3-5پیشنهادهایی مبتنی بر فرضیه هاویافته های تحقیق……………………………………………………142

4-5پیشنهادهایی برای پژوهشگران آینده……………………………………………………………………..147

پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………..148

فهرست منابع و مآخذ

منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………..162

منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………165

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………167

عنوان انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….168

چکیده

ارتباطات سازمانی،همواره از مباحث عمده و مورد توجه در سازمان ها بوده است. با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات شگرفی در این حوزه در سازمان ها به وجود آمد.طی سالهای اخیر موج استفاده و بهره گیری از سیستم های اتوماسیون اداری، کشور ما را فرا گرفته است، و بسیاری از سازمان ها تمایل زیادی به بهره گیری و استفاده از این سیستم ها از خود نشان می دهند. وحاضرند مبالغ کلانی را در جهت استقرار و بکارگیری این سیستم ها صرف نمایند. اما باید بررسی نمود که چنین سیستم های اطلاعاتی تا چه اندازه عملکرد کارکنان را تحت الشعاع قرار داده و باعث بهبود کیفیت خدمات ارائه شده می شود.این پژوهش در زمینه بررسی رابطه سیستم های اتوماسیون اداری بابهبود عملکرد کارکنان می باشد. روش تحقیق انجام شده بر اساس هدف کاربری و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی -همبستگی از شاخه میدانی است.به این منظور سازمان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام به عنوان واحد نمونه انتخاب گردید، وجامعه آماری متشکل از کارکنان سازمان کمیته امداد در نظرگرفته شد، که با استفاده از روش کوکران 70 نفرازکارکنان به عنوان نمونه انتخاب گردید، پس ازتوزیع 75/0ازپرسشنامه هابرگشت داده شد، که بر اساس نتایج حاصل با استفاده از نرم افزارspss بر وجودرابطه بسیار بالا بین استفاده از اتوماسیون اداری در سازمان کمیته امداد امام خمینی(ره)استان ایلام با بهبودعملکردکارکنان دلالت دارد.

کلمات کلیدی : اتوماسیون اداری، بهبودعملکرد کارکنان، فن آوری اطلاعات.

 1-1مقدمه

 درشرایط دائم درحال تغییرمانیز باید تغییرنماییم.وگر نه بهای سنگینی بابت عدم تغییرخواهیم پرداخت.(دکتر نوردال، 2002).

فناوری درقرن بیست ویکم نقش حیاتی ایفاخواهدکرد (الینسون[1]،2002،ص307 ) به طوری که اکثرسازمان هامجبور به استفاده ازیکی از انواع تکنولوژی به عنوان راهی برای نوسازی قابلیت تولید وافزایش رقابت پذیری و انعطاف پذیریشان خواهندشد.(سالانوا[2]ودیگران،2004،ص43-42).

پایه واساس ایجادموضوعات مختلف برمبنای سرعت انتقال داده ها ازجایی به جای دیگروامکان دسترسی سریع وآسان به داده ها پایه ریزی می شوند.لذاخودموضوع ارتباطات نیزازاین موضوع مستثنی نبوده واز اهمیت ویژه ای برخورداراست. وچون بخش مهمی از ارتباطات هرسازمان را، مکاتبات آن سازمان تشکیل می دهد، لذااهمیت این موضوع در مکاتبات سازمان نیز خود را نشان می دهد.

داشتن اطلاعات دقیق، مرتبط، بهنگام، تسریع در امور، افزایش دقت و صرفه جویی در زمان جلوی انتخاب بسیاری از تصمیمات نادرست را خواهدگرفت.در این برنامه زمانی، یک مدیرکارآمدبدون داشتن اطلاعات مورد نیاز خودقادر به رهبری سازمان و رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده نیست..

سیستم اتومایسیون اداری تاثیر بسزایی در صحت، دقت، اقتصادی بودن، بهنگام بودن تصمیم گیری مدیران وحوزه ستادی داشته و عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد. در این تحقیق ارکان سیستم اتوماسیون اداری ازقبیل اینترنت، اینترانت، تلفن های داخلی ورابطه شان بابهبودعملکرد کارکنان سازمان کمیته امدادامام خمینی (ره) استان ایلام مورد بررسی قرار می گیرد.

 2-1بیان مسأله

اتوماسیون اداری، مشتمل بر تمام سیستم های الکترونیک رسمی وغیر رسمی بوده که به برقراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل وخارج موسسه وبالعکس مربوط می شود. کلمه اصلی که اتوماسیون اداری را از داده پردازی، سیستم اطلاعات مدیریت وسیستم پشتیبانی تصمیم متمایزمی سازد، ارتباطات است.اتوماسیون اداری به منظور تسهیل انواع ارتباطات به هر دو صورت شفاهی و

کتبی است.(ریموند[3]،1998).

اتوماسیون اداری عبارت است از کاربرد وسایل الکترونیک در فعالیت های دفتری به منظور افزایش کارآیی، کارآیی افزایش یافته ناشی از تکامل تبادل اطلاعات بهتر برای تصمیم گیری می تواندبه مدیرسودبرساند.(بهشتیان،1378).

نرم افزارهای اتوماسیون اداری با نگرش بر مدیریت گردش کار، به گونه ای طراحی گردیده اندتا کلیه کارهای مکاتباتی در جریان یک سازمان را منجر و به تولید و گردش اطلاعات و مستندات در سطح سازمان و حتی در سطحی فراتر از یک سازمان خواهدشد، را مدیریت نماید.

درباره سودمندی اتوماسیون شرکت ها و ادارات بحث های بسیار مطرح شده است، امابیشترکارشناسان برای اثبات آن به ابعاداقتصادی و مدیریتی آن پرداخته اند، امکان تبادل سریع مکاتبات، جلوگیری از ثبت چندباره، جلوگیری ازتکثیر بی مورد مکاتیات، امکان طبقه مندی مکاتبات در رده گوناگون و جستجوسریع آنها، امکان بررسی عملکردکارکنان و بخش های گوناگون سازمان، حذف کاغذ در جریان مکاتبات و امکان سازماندهی درست دستگاه هابا توجه به اطلاعات دقیق جریان مکاتبات و فعالیت ها دلایلی هستند که از همین دیدگاه سرچشمه می گیرند. این پژوهش رابطه اتوماسیون اداری با بهبود عملکرد کارکنان در سازمان کمیته امدادامام خمینی(ره)استان ایلام را موردبررسی قرار می دهد.

مزایای استفاده ازاتوماسیون اداری مهمترین شرط کاربردو استفاده از آن در اکثر سازمان ها می باشد.که این امر منجر به گسترش مجاری ارتباطات باسرعت بیشتراست. در این پژوهش مشخص می شود که آیامیان استفاده از اتوماسیون اداری در سازمان کمیته امدادامام خمینی(ره) استان ایلام با بهبود عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد؟

3-1 مدل تحلیلی تحقیق :

با توجه به وجود معیارهای متفاوت برای انتخاب به عنوان ارکان اساسی اتوماسیون، محقق بر آن شد که با کارشناسان فن آوری سازمان مورد پژوهش ارکان کلیدی این سیستم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. که پس از بحث های فراوان و با نظر اساتید محترم (اینترنت، اینترانت و تلفن داخلی)به عنوان ارکان اساسی این سیستم برای انجام پژوهش انتخاب گردیدند.

نمودار(1-1)مدل تحلیلی تحقیق

بهبود عملکرد کارکنان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...