پایان نامه هویت و سازگاری فرهنگی آذریهای تهران |
اهمبت و ضرورت تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………5
سوالات تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………………….9
سوال اصلی: ………………………………………………………………………………………………………………………………9
سوالات فرعی: ………………………………………………………………………………………………………………………….9
اهداف تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………………….10
فصل دوم: تاریخچه، مبانی نظری و سابقه تحقیقاتی موضوع: ………………………………11
مقدمه:………………………………………………………………………………………………………………………………….12
تاریخچه حضور ترکها در تهران: ………………………………………………………………………………………………13
آذربایجان در قاجاریه و پهلوی: ……………………………………………………………………………………………….15
تاریخ مختصر مهاجرپذیری تهران: …………………………………………………………………………………………..16
علل مهاجرت داخلی در ایران: ………………………………………………………………………………………………..19
هویت: ………………………………………………………………………………………………………………………………..28
تعاریف جامعه شناسان از هویت: ……………………………………………………………………………………………28
زبان ترکی به عنوان رکن اساسی فرهنگ و هویت آذریها: ………………………………………………………………32
هویت آذربایجانیها در دوره مشروطه: …………………………………………………………………………………………..40
هویت ترکهای آذربایجان در دوره پهلوی: …………………………………………………………………………………….42
ترکهای آذربایجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی: ………………………………………………………………………..52
رسانه ها و هویت: ……………………………………………………………………………………………………………………..59
پیشینه تحقیق و مبانی نظری: ……………………………………………………………………………………………62
تحقیقات داخلی: ………………………………………………………………………………………………………………………62
تحقیقات خارجی: …………………………………………………………………………………………………………………….69
نظریات هویت: ………………………………………………………………………………………………………………………..76
ریچارد جنکینز و هویت اجتماعی: …………………………………………………………………………………………….77
پیتر بورک: ……………………………………………………………………………………………………………………………80
هنری تاجفل و نظریه مقولهبندی:…………………………………………………………………………………………………………..82
جهانی شدن هویت(هال): ……………………………………………………………………………………………………….84
نظریه های هویت و سازگاری فرهنگی مهاجران: ………………………………………………………………………..86
مکتب شیکاگو و رابرت پارک: ………………………………………………………………………………………………….87
مدل فرهنگ پذیری(بری، بورهیس و دیگران): ………………………………………………………………………… 90
قدرت و هژمونی(استیون لوکس و استوارت هال): ………………………………………………………………………91
تئوری کلاسیک همانندی(گوردون): …………………………………………………………………………………………….95
تئوری تکثرگرایی قومی-فرهنگی: الگوی جدایی یا ادغام: ………………………………………………………………..97
تئوریهای همانند بخشی: الگوهای واگرا: ………………………………………………………………………………………..98
تئوری انتخاب استراتژیهای سازگاری: الگوهای چهارگانه: ……………………………………………………………….99
گیدنز و الگوی سازگاری: …………………………………………………………………………………………………………104
چارچوب نظری: ……………………………………………………………………………………………………………………..105
مدل نظری: ……………………………………………………………………………………………………………………………109
فرضیه های تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………..110
فرضیه های اصلی: ………………………………………………………………………………………………………………….110
فرضیه های فرعی: ………………………………………………………………………………………………………………….110
فصل سوم: روش شناسی تحقیق: ……………………………………………………………………………….111
مقدمه: ………………………………………………………………………………………………………………………………….112
جامعه آماری: ………………………………………………………………………………………………………………………..114
حجم نمونه و روش نمونه گیری: ……………………………………………………………………………………………….115
روایی و پایایی: ………………………………………………………………………………………………………………………..116
تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها: ……………………………………………………………………………………………117
تعریف مفهومی و عملیاتی: ………………………………………………………………………………………………………119
فصل چهارم: یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها: …………………………………….129
مقدمه: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….130
بررسی فرضیات تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………….140
بررسی فرضیه اصلی: ………………………………………………………………………………………………………………………….140
بررسی فرضیات فرعی:……………………………………………………………………………………………………………………….142
بررسی فرضیه اول: ……………………………………………………………………………………………………………………………142
بررسی فرضیه دوم: …………………………………………………………………………………………………………………………..143
بررسی فرضیه سوم: ………………………………………………………………………………………………………………………….144
بررسی فرضیه چهارم: ………………………………………………………………………………………………………………………147
بررسی فرضیه پنجم: ………………………………………………………………………………………………………………………..148
بررسی فرضیه ششم: ………………………………………………………………………………………………………………………..149
بررسی فرضیه هفتم: ………………………………………………………………………………………………………………………..150
بررسی فرضیه هشتم: ………………………………………………………………………………………………………………………151
بررسی فرضیه نهم: ………………………………………………………………………………………………………………..151
فصل پنجم: نتیجه گیری، پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق: …………………………………………153
مقدمه: …………………………………………………………………………………………………………………………………..154
نتیجه گیری: …………………………………………………………………………………………………………………………155
پیشنهادات تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………..168
محدودیتهای تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………..170
فهرست منابع: ………………………………………………………………………………………………………………………171
فهرست جداول:
جدول یک: میزان پاسخگویی به سوالات پرسشنامه……………………………………………………….130
جدول دو: فراوانی گروههای مختلف تحصیلاتی پاسخگویان………………………………………………….132
جدول سه: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد………………………………………………………….134
جدول چهار: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد مادر……………………………………………………135
جدول پنج: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد پدر………………………………………………………136
جدول شش: توزیع پاسخگویان براساس تعلق به نساهای مختلف مهاجر………………………………………..138
جدول هفت: جدول فراوانی دلایل مهاجرت………………………………………………………………139
جدول هشت: آزمون t تک نمونه ای پیرامون فرهنگ پذیری و بازسازی هویتی ترکهای تهران…………………….141
جدول نه: آزمون تی تست یک طرفه برای آزمون سازگاری فرهنگی ترکهای تهران………………………………142
جدول ده: ضریب همبستگی پیرسون پیرامون وابستگی قومی و هویت قومی…………………………………..142
جدول یازده: ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ربطه میان سن و هویت قومی پاسخگویان…………………..143
جدول دوازده:آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای بررسی رابطه میان مهاجران از استانهای مختلف ترک با هویت قومی…144
جدول سیزده: آزمون شفر برای بررسی معناداری تفاوت میانگین هویت قومی گروههای مختلف نشین………………145
جدول چهارده: تحلیل واریانس یک طرفه برای آزمون رابطه بین تجدید نسل و هویت قومی ترکهای تهران…………..147
جدول پانزده: همبستگی پیرسون پیرامون میزان ارتباط مهاجران با جامعه مبدا و هویت قومی…………………….148
جدول شانزده: : تحلیل واریانس یک راهه پیرامون میزان تحصیلات و هویت قومی ترکهای تهران………………….149
جدول هفده: جدول تی تست تک نمونه ای برای بررسی سازگاری فرهنگی ترکهای تهران……………………………..150
جدول هیجده: ضریب همبستگی پیرسون بین زبان و هویت قومی…………………………………………….151
جدول نوزده: مدل آماری تی مستقل پیرامون رابطه میان جنسیت و هویت قومی……………………………….151
جدول بیست: جدول مربوط به سوال باز دلایل گریزان بودن بعضی از ترکهای تهران از هویت خود………………….166
جدول بیست و یک: جدول مربوط به پاسخ به علل عدم تکلم به زبان ترکی با کودکان بین ترکهای تهران…………..167
فهرست نمودارها:
نمودار یک: توزیع نسبی فراوانی علل مهاجرت…………………………………………………………….23
نمودار دو: توزیع پاسخگویان برحسب سن ………………………………………………………………131
نمودار سه: توزیع پاسخگویان براساس میزان تحصیلات…………………………………………………….133
نمودار چهار: توزیع پاسخگویان برحسب محل تولد……………………………………………………….134
نمودار پنج: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد مادر……………………………………………………..135
نمودار شش: توزیع پاسخگویان برحسب محل تولد پدر…………………………………………………….137
نمودار هفت: فراوانی پاسخگویان برحسب تعلق به نسلهای مختلف مهاجر…………………………………….138
نمودار هشت: توزیع فراوانی علل مهاجرت پاسخگویان……………………………………………………140
کلیات:
بررسی فرهنگ و هویت یک قوم، ملت و یا فرهنگ طبیعتا با یک دید تک جهتی، تک رشته ای و محدود به زمان و مکان خاصی نمی تواند تبیین مناسبی از آن به دست بدهد. در واقع هویت و فرهنگ یک مساله فرهنگی است که در بستر و چارچوباجتماعی، روانی، سیاسی، جمعیت شناختی و .. رخ می دهد و پرداختن به آن مثلا فقط از دید فرهنگی و تلاش برای توضیح و تبیین آن از منظری منفرد شاید اطلاعات مفیدی به ما بدهد، ولی بدون شک یافته هایمان ناقص خواهد بود. و به همین دلایل است که عموما بحث های مربوط به تحقیقات میان رشته ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.مطالعه میان رشتهای را کثرت گرایی روش شناختی مبتنی بر تعامل اثر بخش بین گسترهها در تحلیل مسألهای واحد و شناخت پدیدار در پرتو تعامل مؤثر بین رهیافتهای دانشهای مختلف تعریف کردهاند(فرامرز قراملکی، 1385 : 392).[1]
به هرحال ما نیز در این تحقیق اگرچه شاید نمی توانیم به طور کاملا میان رشته ای به موضوع بپردازیم اما تا جای ممکن به منظور بهره وری از مطالب مختلف در رشته های گوناگون با پرداختن به پیشینه و تاریخ هویت و فرهنگ ترکهای آذربایجان و نیز ریشه ها و علل مهاجرت و برخورد فرهنگی آنان که منجر به نتایجی خاص شده را بررسی کرده ایم، تا موضوع را برای تبیین بهتر هدایت کنیم. زیرا همان طور که اشاره شد بدون توجه به تاریخ، ریشه و علل مهاجرت آذربایجانیها به تهران و نیز توصیفی کلی از روند هویتی آنان در طول تاریخ خود و نیز حضورشان در تهران نمی توان به نتایجی دقیقی رسید.
فصل اول:
طرح تحقیق:
بیان مساله:
صنعتیشدن، گسترش شهرها و بهدنبال آن افزایش مهاجرت، درکنار پیامدهای مهم اجتماعی، سیاسی، تکنولوژیکی و اقتصادی در حوزه فرهنگی نیز بی تاثیر نبوده و به اعتقاد بسیاری شاید مهمترین و اساسیترین پیامد مهاجرت نتایج فرهنگی آن بوده است. همانطور که دکتر زنجانی هم اشاره میکند کلمه مهاجر خودبهخود تفاوت درنگرشها و خلق و خوی افراد را به ذهن متبادر میکند (12،1380). «هدف جامعه شناس نیز بررسی کلی مهاجرت و رفتار مهاجران با جامعه مدرن و همچنین شناخت انتظارات مهاجران از جامعه مربوطه است. آنها بیشتر در پی تشخیص تغییرات رفتاری مهاجران در جامعه جدید هستند» (خباز بهشتی، 1381: 47-48). با افزایش مهاجرتهای درونکشوری و برونکشوری و مخصوصا مهاجرت از روستاها به شهرها، شاهد به وجود آمدن کلانشهرهایی هستیم که ویژگی بارز آنها گمنامی، فردگرایی و وجود گروهها و فرهنگها و خردهفرهنگهای گوناگون هست که مجبورند در کنار یکدیگر زندگی کرده و در سایه یک فرهنگ غالب به حیات خود ادامه دهند و یا در غیر این صورت به انزوای فرهنگی کشیده شوند. این پدیده به ویژه در کشورهای جهان سوم نمود بیشتری دارد؛ در این گونه جوامع یک یا دو شهر بیش از معمول بزرگتر شده و شهرهای دیگر را تحتالشعاع خود می گیرند که در ادبیات علوم شهری به پدیده ماکروسفالی یا بزرگسری معروف است.
کشور ما ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست و کلان شهر تهران با رشد خیره کننده خود به جامعه ای تبدیل شده که محبوبترین و جذابترین مکان برای مهاجران به حساب می آید به طوری که در سال 1335 از جمعیت نزدیک به 19 میلیونی ایران سهم تهران یک میلیون و پانصد هزار نفر بود. اما جمعیت ایران پس از گذشت 40 سال (در سال 1375) کمی بیش از سه برابر و نفوس تهران نزدیک به هفت برابر شده بود و در سال 1385 نیز جمعیت تهران به نزدیک 14 میلیون نفر رسیده است (مرکز آمار ایران). که یک ششم جمعیت کشور را در خود جای داده است و این در معیار جمعیت شناسی نسبتی ناسالم است که درصد بسیار بالای مهاجرت به این استان را نشان می دهد.
اما خود مهاجرت یکی از پیچیده ترین پدیده های اجتماعی است چرا که مستلزم سازگاری است. البته تا جایی که این سازگاری به صورت به هنجار و متعادل برآورده شود، نیازهای فرد مهاجر برآورده می شود. مهاجرت عملا فرد مهاجر را در یک شبکه جدید تبادل اجتماعی در تمامی حوزههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار میدهد که اگر این شبکه ظرفیت پاسخ گویی به این نیازها را داشته باشد، برای فرد مهاجر همنوایی به معضل تبدیل نخواهد شد. اما اگر موانع ساختاری موجود از ادغام فرد در جامعه جدید جلوگیری کند، اینجاست که بسیاری از مشکلات اجتماعی پدید می آید.
بنابراین آن چیزی که مبرهن است تبدیل شدن تهران به جامعهای با فرهنگهای مختلف و بنابراین تقابلها و تضادهای فرهنگی است؛ به طوری که در سال 1385بیش از دوسوم جمعیت تهران متولد این استان نبوده اند(سایت شهرداری تهران، 1385) و در نتیجه از قومیتهای مختلف ایران بوده اند. بنابراین فرهنگی متفاوت داشته اند.
و از آنجایی که بیشترین جمعیت شهر تهران از استانهای آذری نشین به این شهر مهاجرت کرده اند، لذا تفاهم بین آنها و دیگر قومیتهای ایران در تهران و چگونگی انطباق با آنها مسالهای است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آذریهای تهران بیشتر از سالهای بعد از مشروطه وارد تهران شده و همیشه بیشترین فراوانی مهاجرت به تهران را داشته اند به طوری که فقط 18% مهاجران در سال 1385 از استان آذربایجان شرقی بود و بعد از دیگر استانهای آذری نشین مانند اردبیل، زنجان، همدان، اذربایجان غربی است(همان) و بدون شک تفاوتهای فرهنگی آنان با تهرانیها به طور حتم در چگونگی ارتباط بین این دو فرهنگ مختلف تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین ما در این تحقیق بر آن شده ایم تا چگونگی سازگاری و فرایندهای سازگاری آذریهای مهاجر به تهران را بررسی کنیم. البته به دلیل غلبه فرهنگیِ متفاوت با فرهنگ این مهاجران در تهران و با توجه به عدم دسترسی آنان به رسانه و ابزار مستقل که بتواند در راستای بازتولید فرهنگ آنان به صورت پویا به کار بسته شودکه عملا موجب رکود فرهنگی در فضای جدید می شود، منابع هویت ساز فرهنگ مهاجر را ازکار انداخته و موجب می شود فرهنگ مهاجر بیش از پیش در معرض دست شستن از هویت اصلی خود و بازسازی هویتی قرار گیرد. این سازگاری ویا هویت طلبی منفعلانه می تواند آسییب های جدی اجتماعی و روانی در بر داشته و مهاجران را در خطر از دست دادن پیوندهای خود با جامعه بزرگتر و به انزوا کشیده شدن قرار دهد؛ پدیده ای که می توان آنرا در کشورهای توسعه یافته در قالب محله های چینی نشین، سیاه پوست نشین و…دید و متناظر با آن می توان از یکجا نشینی های قومی و سکونت های دسته جمعی در شهرهای بزرگ کشورهای جهان سوم یاد کرد و یا منجر به بحرانهای فردی و یا اجتماعی شود. هر چند که آذریهای تهران به دلیل کثرت جمعیتی بیشتر به انزوای فرهنگی کشیده می شوند تا اجتماعی.
وبه همین دلایل و پیامدهای فردی و اجتماعی است که بررسی هویت و هویت های اجتماعی از دغدغه های اصلی علوم اجتماعی محسوب می شود. اگرچه مباحث مربوط به هویت در آغاز متوجه بحران هویت بود ولی مسیر بعدی آن به سمت بازسازی هویت در جوامع گوناگون کشیده شده است. هویت پیوندهایی را میان افراد و جهانی که در آن زندگی می کنند، ایجاد میکند. هویت چگونگی نگاه من به خودم و نگاه دیگران به من را به یگدیگر ما محق می سازد و هویت عناصر درونی، ذهنی و بیرونی را شامل می شود (WOOD WARD,2004:6-7).
و در واقع وجود بحران هویتی و ازخودبیگانگی فرهنگی نیز از تبعات چگونگی سازگاری مهاجران است که خود را در مشکلات روانی مانند خودکشی ها و یا انزوا و مشکلات اجتماعی مانند افزایش انواع جرم و جنایت نشان میدهد.
لذا موضوع اصلی در این تحقیق بررسی سازگاری مهاجران آذری در تهران است و اینکه چه گروههایی زودتر و راحت تر فرهنگ و هویت غالب در تهران(هویت ملی) را می پذیرند. به عبارتی دیگر چه گروههایی از ارزشها و فرهنگهای خود که همانا فرهنگ آذری در سطح کلان و فرهنگهای محلی و بومی در سطح خرد است، در مقابل فرهنگ غالب در تهران(فرهنگ ملی) مقاومت می کنند و چه گروههایی زودتر آن را می پذیرند؟
پس در این تحقیق سعی می شود تا چگونگی برخود آذریها با هویت آذری خود و نیز سازگاری فرهنگی و فرهنگ پذیری آنان بررسی شده و در صورت فرهنگ پذیری کامل، عوامل سازگاری و بازسازی هویتی یا ازدست دادن هویت آذریِ ترکهای تهران در بعد فردی، گروهی و اجتماعی بررسی شده و نیز به این نکته بپردازیم که چه گروههای بیشترین تاثیر را از این مساله می پذیرد.
اهمیت و ضرورت تحقیق :
تهران به دلیل پایتخت بودن و بالا بودن حساسیتها و کارکردهای سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است لیکن ازکارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن نیز به هیچ وجه نمی توان چشم پوشی کرد. جمعیت زیاد و همیشه درحال گسترش که بیشتر از راه مهاجرت به این استان وارد می شوند، لزوم توجه به سبک زندگی، ارزشها و فرهنگی که آمال و آرزوهای مردم در قالب آن طرحریزی می شود، از اولویت بالایی برخوردار است. از این خلال توجه به چگونگی شکلگیری هویت و فرهنگ مهاجران که در سطحی گسترده جامعه تهران را تشکیل می دهند، از اهمیت بیشتری برخوردار است و شناخت ویژگیهای افراد و گروههای ساکن در این استان برای برنامهریزیهای خاص از ضروریات است. همچنین به علت تفاوت ساختار اجتماعی و فرهنگی مناطق گوناگون تهران و پراکندگی فرهنگی موجود در این مناطق ایجاب می کند تا از دیدگاه جامعه شناسی به چگونگی تعامل و سازگاری این فرهنگها با یکدیگر پرداخته شود. که بعضا این ساختارهای اجتماعی-فرهنگی که بیشتر از طریق مهاجرت به تهران ایجاد شده است خود را در فعالیتهای اجتماعی این گروهها نشان میدهد که نشان از عدم انطباق درست با جامعه بزرگ است.
در این رابطه می توان به آمار بالای جرم و جنایت در تهران تحت تاثیر مهاجرت های بی رویه نیز اشاره کرد به طوری که نزدیک به 12 در صد کل جرمهای کشور مربوط به تهران است(پوراحمد، کلانتری، 1381).
اما مهمترین دلیل اهمیت این تحقیق در بعد فرهنگی آن است و جایی که مهاجرت فرهنگ مهاجران را تحت تاثیر و سیطره خود قرار می دهد. در این بین به دلیل سهم بالای آذریها از جمعیت انبوه تهران، لزوم پرداختن به تغییرات حاصل در فرهنگ و هویت آنان را بعد از مهاجرت به تهران اهمیتی افزون می بخشد. چرا که خواه ناخواه جمعیت غیرآذری تهران ناگزیر از تعامل اجتماعی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی با آذری ها است و بدیهی است ارزشهای آنان بر نوع رابطه شان تاثیر گذار خواهد بود. و این تاثیر گذاری دوسویه بوده؛ و اگر نتواند روی نقاط مشترک یکدیگر تکیه کنند و یا هردو فرهنگ در مقابل یکدیگر مقاومت کرده و خواهان پذیرش یا سازگاری با دیگری نباشند، می تواند تا حد بحران هویت نیز پیش برود. بحران هویت عبارت است از عدم توانایی فرد در قبول نقشی که جامعه از او انتظار دارد; چون شخصی که فاقد یک هویت متشکل قابل قبولی باشد در طول زندگی با مشکلات بسیار زیادی روبهرو خواهد شد. چنین شخصی در درجه اول از حقیقت وجودی خود و استعداد و توانمندی هایی که دارد، آگاهی لازم ندارد و در درجه دوم، از هدف خلقت و نقشی که در نظام هستی بر عهده اوست بی اطلاع است، در نتیجه از تشخیص شیوه درست ارتباط با دیگران و برخورد با پیشآمدهای حادث در فضای بیگانه و نیز پاسخ به اصلی ترین پرسش های زندگی عاجز می شود. مجموعه این امور در نهایت، او را دچار سردرگمی در اغلب موضعگیری های هویتی-فرهنگی می کند.
باید توجه شود که اگر این بحران هویت با پاسخهای مناسبی با خاستگاههای فرهنگ بومی مواجه نشود، ممکن است جمعیت مهاجر مواجه با بحران هویت در جریان فرهنگ پذیری و بازسازی هویتی خود، در تشخیص هویت اصیل خویش با مشکل مواجه شده و در دام هویتهای فرقهای و کذایی بر ساخته دوران تجددی و مابعد تجددی مانند انواع فرقه ها انحرافی، شیطان پرستی و…گرفتار آید. و پرداختن به هویت های خرده گروهها به ویژه مهاجرین به جای تاکید بر همسان سازی تمام و کمال، می تواند آنها را از دچار شدن به بحرانهایی هویت که خود را در انواع خرده گروههای جرم و بزه کاری ویا اجتماعات آسیب پذیر جوانان و پیوستن به انواع فرقه ها و مسلک های بیگانه و تهی کمک کند. و در واقع احیای هویت های بومی و متنوع می تواند به عنوان سپری در برابر انواع هویت های انحرافی حاصل از جهانی سازی(آمریکایی سازی) که آن نیز در جهت یکرنگ کردن تمام فرهنگها عمل می کند، باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-25] [ 09:51:00 ب.ظ ]
|