رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان
عکس مرتبط با منابع انسانی

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

همانطور که مالکیت سهام بیانگر مالکیت شرکت می‏باشد، ارزش بازار سرمایه می‏تواند بیانگر افکار عمومی از ارزش خالص شرکت و همچنین عامل تعیین کننده ای در ارزیابی سهام می‏باشد.
قیمت سهام خود به تنهایی یک منبع اطلاعاتی درباره ارزش آتی شرکت می‏باشد.قیمت سهام حاوی اطلاعات ارزنده درباره سودآوری آتی سهام می‏باشد. یک شاخص برای این که قیمت سهام حاوی اطلاعات ارزنده می‏باشد یا نه، اندازه شرکت می‏باشد. می‏توان انتظار داشت که قیمت سهام شرکت‏های بزرگ از قیمت سهام شرکت‏های کوچک آگهی دهنده تر باشد.زیرا رسانه‏های گروهی اخبار مربوط به این شرکت‏ها را بیشتر منتشر می‏کنند، در نتیجه قیمت بازار آن‏ها به میزان زیاد منعکس کننده اطلاعات می‏باشد.
تعریف ساده ی افشا، انتقال و ارائه اطلاعات اعم از مالی و غیرمالی، کمی یا سایر اشکال مرتبط با وضعیت و عملکرد مالی شرکت است. این افشا در صورتی که به واسطه یک منبع مقرراتی و وضع کننده قوانین الزامی شده باشد، افشای اجباری گفته می‏شود. همچنین، افشا به طور ضمنی بیانگر ارائه حداقلی از اطلاعات در گزارش‏های شرکت است به نحوی که بتوان به وسیله آن ارزیابی قابل قبولی از ریسک‏ها و ارزش نسبی شرکت به عمل آورد و کاربران اطلاعات را در این زمینه یاری نمایند.
هزینه تهیه و گردآوری اطلاعات جزئی به طور نسبی برای شرکت‏های کوچک بالاتر از شرکت‏های بزرگ است. زیرا، در شرکت‏های بزرگ چنین اطلاعات برای گزارشگری داخلی به مدیریت تهیه شده است. بنابراین، افشای چنین اطلاعاتی هزینه اضافی در پی خواهد داشت. احمد و نیکولس معتقدند که تولید و انتشار اطلاعات، فعالیت هزینه بری است و احتمالا شرکت‏های بزرگ منابع و کارشناسان لازم برای انتشار صورت‏های مالی با سطح افشای بالا و بالطبع تبعیت بیشتر از مقررات افشا را دارند. بنابراین می‏توان نتیجه گرفت که در شرکت‏های بزرگ، هزینه هر واحد اطلاعات افشا شده کاهش می‏یابد و در نتیجه شرکت‏های بزرگ افشای بیشتری انجام می‏دهند. اُسوه ـ اَنسا بیان می‏کند که با توجه به امکانات اقتصادی در تولید و ذخیره اطلاعات، شرکت‏های بزرگ به طور نسبی تمایل به صرف منابع بیشتری برای تولید اطلاعات دارند و افشای اطلاعات در شرکت‏های بزرگ بیشتر از شرکت‏های کوچک است(سجادی و همکاران،1388).
هادگسون و کلارک (2000) نشان دادند که هر چه میزان سود شرکت در طی چند دوره زمانی نوسان کمتری داشته باشد و با یک روند منظم به افزایش خود ادامه دهد، سرمایه گذاران ارزش بازار بیشتری را برای سهام این نوع شرکت قائل می‏شوند. این موضوع باعث شد تا آن‏ها در پی یافتن شرکت‏ها یی باشند که این ویژگی در آن مشاهده شود. آن‏ها درصدد برآمدند تا شرکت‏ها را بر حسب ارزش بازار سهام آن‏ها به دو دسته کوچک و بزرگ طبقه بندی و سپس بررسی کنند که آیا ارزش بازار سرمایه شرکت (که معرف اندازه شرکت است) می‏تواند نشان دهنده نوسانات سود و جریان نقدی باشد. نتایج آن‏ها نشان داد که در شرکت‏های بزرگ، میزان نوسان در سود کمتر و بنابراین معیار بهتری برای سنجش عملکرد شرکت‏ها محسوب می‏شود. از طرف دیگر چارتیو و دیگران در سال 2001 با بررسی تاثیر اندازه بر روی سود و جریان‏های نقدی و بازده سهام شرکت‏ها به این نتیجه رسیدند که رابطه میان سود و بازده غیرمنتظره سهام شرکت‏ها در شرکت‏های بزرگتر، کاهش می‏یابد. اما این میزان کاهش در روابط بین جریان‏های نقدی و بازده سهام شرکت‏ها مشاهده نمی‏شود(ظریف فرد و نظامی،1383).
بنابراین شرکت‏های بزرگتر بیشتر مورد توجه تحلیل گران و نشریات مالی بوده و به دلایل کسب مشروعیت، افشای بیشتری می‏کنند و اغلب اطلاعات شفافی در ارتباط با آن‏ها وجود دارد، که در نهایت منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعات می‏شوند(مهرانی و بهبهانی،1389).
2-12 مروری بر تحقیقات پیشین

 
 
در این بخش تاریخچه ای از تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی و هم در داخل ایران، که به نوعی با موضوع مرتبط هستند، گردآوری شده و نتایج حاصل از آن‏ها ارائه شده است.
2-12-1 تحقیقات خارجی
دمستز(1968) ، با انتخاب نمونه ای شامل 192 سهم رابطه بین اطلاعات مالی و دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام را مورد بررسی قرار داد. رگرسیون مقطعی وی بر مبنای مشاهداتی است که با میانگین گیری از متغیرهای مربوط به هر سهم در طول یک دوره زمانی از پنجم ژانویه تا بیست و هشتم فوریه 1965فراهم شده است. دمستز به این نتیجه رسید که دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام با لگاریتم تعداد معاملات و لگاریتم تعداد سهامداران رابطه منفی و معنی دار و با قیمت هر سهم رابطه مثبت و معنی داری دارد.
اکرلوف و همکاران (1970) در زمینه اقتصاد اطلاعات، نظریه ای را پایه گذاری کرده اند که به نظریه عدم تقارن اطلاعاتی موسوم شد. این محققین نشان دادند که عدم تقارن اطلاعاتی می‏تواند موجب افزایش گزینه مغایر در بازارها شود که این امر قبل از وقوع معامله برای افراد به وجود می‏آید.آن‏ها خاطر نشان کردند که واسطه‏ها ی کم اطلاع، درآمد بازار خود را بیشتر می‏کنند. مقاله آکرلوف با عنوان “بازار نابسامان” ،تحقیقی با اهمیت در ادبیات اقتصاد و اطلاعات محسوب می‏شود و توجه صاحب نظران حوزه‏های مختلف اقتصادی را به مساله عدم تقارن اطلاعاتی و تبعات آن جلب نمود. ریشه و پایه نظریه مذکور براین اصل استوار است که در یک معامله، چنانچه یکی از طرفین از شرایط واقعی کالاهای موردنظر آگاهی نداشته باشد، طرف دوم می‏تواند سود بیشتری حاصل نماید.در چنین شرایطی، گونه ای از نبود اطمینان و عدم قطعیت بر فضای معامله حاکم خواهد بود که در نهایت به تضعیف جریان بازار یا به عبارت دیگر شکست بازار می‏انجامد(پولادی،1378).
تینیک (1972) اذعان داشت در ادبیات مربوط به تئوری زیر ساخت بازار، دامنه قیمت خرید وفروش سهام از سه بخش تشکیل می‏شود: هزینه پردازش سفارش، هزینه نگهداری موجودی و هزینه انتخاب نامطلوب. هزینه پردازش سفارش، مبلغی است که بازارسازها برای آماده بودن جهت انجام سفارش‏های خرید و فروش هزینه می‏کنند. تینیک نیز در تحقیق خود همانند دمستز به بررسی رابطه میان اطلاعات مالی و دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام پرداخته است، با این تفاوت که وی به جای تعداد معاملات و تعداد سهامداران از لگاریتم تعداد سهم‏های معامله شده و تعداد موسسات نگهدارنده سهام و درصد روزهای انجام معامله استفاده کرده است. نمونه وی شامل 89 سهم در طول 19 روز معامله در مارس 1969 بود. نتابج تحقیق وی حاکی از این است که رابطه دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام با تعداد سهم‏هام معامله شده و تعداد موسسات نگهدارنده سهام منفی و معنی دار و رابطه میان اختلاف قیمت پیشنهادی و انحراف قیمت سهام مثبت و معنی دار می‏باشد.
تینیک و وست (1974)، مطالعه تینیک و وست در سال 1974 اولین تحقیقی است که به معرفی اختلاف قیمت پیشنهادی نسبی خرید و فروش سهام به عنوان یک متغیر وابسته می‏پردازد. آن‏ها ابتدا با برآورد یک مدل از اختلاف قیمت پیشنهادی مطلق خرید و فروش سهام با قیمت هر سهم، لگاریتم حجم معاملات، نوسانات قیمت، تداوم معامله و تعداد بازاهایی که سهام در آن‏ها داد و ستد می‏شد، کار خود را شروع کردند. آن ها با بهره گرفتن از یک نمونه شامل 177 سهم معامله شده در طول دوره زمانی از اول دسامبر تا سیزدهم دسامبر 1971 به این نتیجه رسیدند که ضرایب همبستگی مربوط به قیمت سهام و تغییر پذیری قیمت سهام مثبت و معنی دار، ضریب همبستگی حجم معاملات منفی و معنی دار وضریب همبستگی تداوم و تعداد معاملات منفی و ناچیز می‏باشد. همچنین ضریب تعیین رگرسیون آن‏ها 499/0 می‏باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...