رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان
عکس مرتبط با منابع انسانی

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

هدف زیر را دنبال می کند:

 
 
1- شناخت وضعیت فعلی و تغییرات آینده یا شناخت آینده و پی بردن عمیق تر به وضع فعلی
2- فرآهم نمودن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری صحیح مدیران استراتژیک به منظور انتخاب استراتژی های مناسب
3- فرآهم کردن امکانات و تصحیلات و آمادگی لازم در سازمان برای دستیابی به تفکر راهبردی به جای تنها فکر کردن به امور روزمره
4- طرح ریزی نمودن استراتژی های متعدد و محتمل و پیش بینی درصد احتمال وقوع حوادث و تغییرات و اولویت استراتژی های مختلف.
4-6-2 تعیین اهداف بلند مدت
تعیین اهداف بلند مدت از آن جهت با اهمیت به شمار می رود که نتایج مورد انتظار و دلخواه را از توسعه گردشگری در یک منطقه بیان می کند (سازمان جهانی گردشگری، 1379: 32). تدوین چشم انداز و ماموریت به طور معمول توسط گروه های وسیعی از ذینفعان صورت می پذیرد اما تدوین اهداف بلندمدت، اهداف کوتاه مدت و استراتژی های توسعه، اغلب توسط گروه کوچکی از متخصصین صورت می پذیرد (سوسکیند، 2001). هدف گردشگری هر مقصد گردشگری حساس به مسائل می بایست به حداکثر رسانیدن منافع و حداقل نمودن ریسک های گردشگری باشد ( بوسلمن و همکاران، 1999: 11-10).
5-6-2 اهداف عملیاتی یا کوتاه مدت
اهداف عملیاتی عبارتند از نتایج پایانی فعالیت برنامه ریزی شده ( اعرابی و ایزدی، 1381: 23). دستیابی به اهداف عملیاتی می بایست منجر به موفقیت مقصد گردشگری شود. تدوین اهداف عملیاتی یا کوتاه مدت مرحله عملیاتی و واقعی از فرایند برنامه ریزی راهبردی کردشکری می باشد، به طوری که در قالب نتایج قابل انتظار در پروژه ها تعریف می شوند، اهداف عملیاتی از اهداف بلند مدت طرح گردشگری ناشی شده و از آن حمایت می کنند. اهداف کوتاه مدت تعهدات واقعی را نشان داده و آن را به طور معمول به صورت کمی نشان می دهد (تونگ و میوت، 1993). به ظوری که در برنامه ریزی گردشگری موسوم است اهداف بلند مدت به اهداف کلی تر توسعه اشاره داشته و اهداف عملیاتی به اهداف مشخص تر و اغلب کمی تاکید دارد (اینسکیپ، 1991: 51).
6-6-2 تدوین و طراحی استراتژی
پس از بیان ارکان جهت ساز سازمان و مطالعات محیط خارجی و تجزیه و تحلیل محیط داخلی نوبت به طراحی استراتژی می رسد. استراتژی در واقع همان مسیر یا راه و روش کلی است که مدیران عالی برای حرکت سازمان به سوی هدف های اصلی انتخاب می کنند و بدیهی است که این انتخاب نقش تعیین کننده ای در سرنوشت سازمان دارد. همچنین می توان راه رسیدن به هدف های اساسی سازمان را استراتژی نامید.
هر سازمانی معمولاً راه ها یا الگوهای مختلفی برای حرکت و فعالیت خود را در پیش رو دارد و می خواهد مناسب ترین آنها را برای هدایت عملیات سازمان انتخاب نماید. این الگو ها و شیوه ها را گزینه های استراتژیک می گویند که مدیران و برنامه ریزان سازمان باید به تجزیه و تحلیل و ارزیابی آنها پرداخته و در نهایت برترین آنها را به عنوان استراتژی های سازمان برگزینند.
7-2 بررسی اجمالی وضع موجود شهرستان تکاب
1-7-2 موقعیت جغرافیایی شهرستان تکاب
شهرستان تَکاب، یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است که در جنوب شرقی این استان واقع شده است. مرکز این شهرستان شهر تکاب است و در تقسیمات کشوری سال 1316 شمسی تکاب بخشی از شهرستان مراغه در استان سوم و چهارم (آذربایجان ) ثبت شده است. در سال 1337 ه.ش آذربایجان به دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تقسیم شد و بخش میاندوآب به شهرستان تبدیل گردید و در1339ه‍ .ش بخش تکاب از مراغه جدا و جزو شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی شد. بر طبق تصویبنامه هیئت وزیران در 1369ه‍ .ش، بخش تکاب به مرکزیت شهر تکاب شامل دهستانهای کرفتو، تخت سلیمان ، افشار، انصار و ساروق در شهرستان میاندوآب تشکیل شد. در همان سال، این بخش به مرکزیت شهر تکاب به شهرستان تبدیل گردید (ایران . قوانین و احکام ، ص 802 ـ803 ؛ ایران . وزارت کشور، ص{ 9 } )..
شکل1-2: نقشه ایران و موقعیت شهرستان تکاب و تخت سلیمان
شهرستان تکاب از غرب به شهرستان شاهین‌دژ، از شمال غربی به شهرستان هشترود، از شمال شرقی به استان زنجان، از جنوب و جنوب غربی به شهرستان سقز و از طرف جنوب شرقی به شهرستان بیجار محدود است و با سه استان زنجان ، آذربایجان شرقی و کردستان مرز مشترک دارد. مختصات این شهرستان به این شرح می‌باشد: طول ۴۷ درجه و ۷ دقیقه ، عرض ۳۶ درجه و ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه ، ارتفاع از سطح دریاهای آزاد ۱۸۴۰ متر و اختلاف ساعت با تهران ۱۷ دقیقه (یعنی ساعت ۸ تکاب ، ساعت ۸ و ۱۷ دقیقه تهران است).
فاصله تکاب با تهران ۵۴۰ کیلومتر می‌باشد. تکاب دارای ۱۰۲ آبادی و یک بخش به نام تخت سلیمان است . تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابرآنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳90 کل کشور آمده است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است:
بخش‌ها :     * بخش مرکزی     * بخش تخت سلیمان
شهرها :   شهر تکاب
دهستان‌ها :
- دهستان‌های بخش مرکزی     * دهستان افشار     * دهستان انصار     * دهستان کرفتو
- دهستان‌های بخش تخت سلیمان     * دهستان احمدآباد     * دهستان ساروق     * دهستان چمن
2-7-2 ویژگی های جغرافیایی شهرستان تکاب
بر اساس داده های آماری تکاب را می توان در قلمرو آب و هوایی سرد و نیمه خشک قرار داد. این نوع اقلیم با پوشش علف های پراکنده و هوای سرد و مرطوب مشخص است. از سایر ویژگی های آن، مه بودن هوا در بعضی روزهای سال و متوسط درجه حرارت تابستان بین 24 درجه تا 38 درجه می باشد این اقلیم دارای زمستان
های خیلی سرد با دوره یخبندان 3تا 4 ماه در سال می باشد. پر باران ترین فصل بارندگی بهار وکم باران ترین فصل سال تابستان می باشد. بطورکلی ریزش برف که یکی از منابع تامین آب منطقه می باشد از اواخر ابان ماه شروع و تا اوایل بهار ادامه دارد. میزان بارندگی در ماه آوریل بالاترین و در ماه سپتامبر کمترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده است بطور کلی میانگین بارندگی منطقه 250 الی 320 میلیمتر در سال است و میزان رطوبت نسبی 5/51 درجه می باشد. حداقل درجه حرارت بین سال های آماری 28ـ درجه وحداکثر درجه حرارت 40 درجه ثبت گردیده است.
از نظر گیاهان ، درختان زالزاک وحشی و بادام وحشی و از گیاهانی که کاربرد داروئی و صنعتی دارند می توان خاکشیر ـ کهلیک اوتی ـ گل گاوزبان ‍‍‌- شیرین بیات ـ یون ـ بولاغ اوتی ـ بومادران ـ کاسنی ـ شاتره گل ختمی ـ گل بنفشه ـ اویشن و گون کتیرا را در حواشی این منطقه نام برد. همچنین پوشش گیاهی جهت چرای دام به حد وفور موجود است.
3-7-2 موقعیت طبیعی و تاریخی شهر تکاب
شهر تکاب ، مرکز شهرستان . این شهر در ارتفاع حدود 1840 متری در 270 کیلومتری جنوب شرقی ارومیه (مرکز استان ) قرار دارد و بلندترین نقطه شهری استان به شمار می آید. تپه های موسی تپه سی معروف به تپه کلیمیها در شمال شهر، بیوک تپه در شمال غربی ، بچه میرزا که مرتفع ترین تپه در جنوب غربی است و کوره بلاغ در جنوب شهر واقع شده است .
شهر تکاب از طریق شاهین دژ به میاندوآب و از طریق بیجار ـ قروه (در استان کردستان ) به همدان مرتبط می شود. از آثار شهر، مسجد جامع آن است که بیش از دو قرن قدمت دارد.
موقعیت طبیعی و تاریخی شهر تکاب را باید از زاویه های مختلفی مورد نظر قرار داد. این شهر در دوران پیش از اسلام بر سر بزرگراه های مهمی میان همدان، ارمنستان و آسیای صغیر قرار داشته است .تکاب محل وجود چشمه ها، قنات ها و همچنین شاخه مهم رود سارق می باشد. تکاب به معنای آب باریک وزیرزمینی است که این خود اشاره به آب کم و باریکی است که در آنجا جاری می باشد. همزمان تکاب به صورت اسم مرکب به معنای دره و زیرزمینی است که در بعضی جاها آب را در درون خود فرو برده و در جاهای دیگر آنرا به بیرون فوران داده است. اینجا را شهر شیز، تیکان تپه و پیکان تپه هم گفته اند. در دوره اسلام و مغول نیز توجه زیادی به آبادانی این ناحیه شده است و مورخانی چون طبر ابن الفقیه، ابن خردادبه، یاقوت حموی وحمدالله مستوفی در کتابهای خویش به این ناحیه اشاره کرده اند.
وجه تسمیه نام شهرستان” تکاب”
تکاب قبلاْ یکی از بخش های شهرستان مراغه بود که در جنوب خاوری این شهرستان واقع شده بود. آب و هوای آن کوهستانی و معتدل است و از دو دهستان به نام حومه تکاب (نام پیشین آنجا « تیکان تپه » بوده و دارای اهمیت نظامی است) و احمد آباد که شامل 78 آبادی بزرگ و کوچک است تشکیل یافته و قراء مهم آن عبارت بودند از : یلقون آغاج، دورباش، قرخلو، احمدآباد بالا و پایین، برنجه، چراغ تپه، حسن آباد، قزل قشلاق و همپا و در بعضی از نقاط تکاب آبهای معدنی وجود دارد(ماخذ: فرهنگ جغرافیایی ایران ج4).
تکاب زمین آبکند را می گویند و وسط حقیقی دو کوه را نیز گفته اند که دره باشد و زمینی را گویند که از دره و غیر دره که در آن بعضی جا آب فرو رود و از جای دیگر بر آید و بعضی جا خشک باشد و در بعضی جا ایستاده و بعضی جا روان باشد و بعضی جاهای آن سبزو مرغزار بود (برهان) (ناظم الاطباء).
تکاب یا “تک آب ” به معنای آب کم و باریکی است که در زمینی جریان داشته باشد و چون شهر فقط یک رود دارد (رود ساروق)، به این نام خوانده شده است. این شهر تا قبل از 1317ه‍ .ش به سبب وجود خار در تپه های اطراف شهر، «تیکان تپه » (خارتپه ) نامیده می شد، سپس بنا به تصویب فرهنگستان زبان ایران، نام آن به تَکاب تغییر یافت (ماخذ: فرهنگ جغرافیائی آبادیها ، ج 24، ص 85؛ فرهنگستان زبان ایران ، ص 25).
علی رزم آرا در جغرافیای نظامی ایران در مجلد آذربایجان باختری که در 1320ش منتشر شده جمعیت قصبه تکاب را بالغ بر چهار هزار تن ذکر کرده و آن را یکی از پرجمعیت ترین آبادیهای محال افشار دانسته است (ص 95). ناحیه تکاب به سبب داشتن آثار باستانی و تاریخی بسیار، برای سیاحان ، محققان و باستان شناسان اروپایی جاذبه داشته و تحقیقات بسیاری بر روی آثار تاریخی این ناحیه صورت گرفته است.
4-7-2 بررسی ویژگی های اجتماعی شهرستان تکاب
1-4-7-2 ویژگی های جمعیتی شهرستان تکاب
براساس آخرین سرشماری صورت گرفته جمعیت شهرستان تکاب معادل 82274 نفر می باشد که از این تعداد 40891 نفر را مرد و 41383 نفر را زنان تشکیل می دهند. نسبت جنسی در سطح شهرستان 8/98 می باشد و نسبت شهرنشینی در سطح شهرستان 5/53 درصد و نسبت جمعیت روستایی 5/46 درصد می باشد. مقایسه درصد جمعیت شهرنشین شهرستان تکاب نسبت به استان نشان دهنده نسبت بالای روستا نشینی در این شهرستان می باشد.
در سال 1385 از مجموع جمعیت استان آذربایجان غربی در حدود 86/2 درصد که بالغ بر 82274 نفر می باشد در شهرستان تکاب ساکن بوده اند از این تعداد 58839 نفر در بخش مرکزی و 23435 نفر در بخش سلیمان ساکن می باشند. از مجموع 58839 نفر ساکن بخش مرکزی 44043 نفر شهرنشین و در شهر تکاب و 14796 نفر ساکن روستاهای بخش مرکزی بوده اند این در حالی است که در بخش تخت سلیمان بدلیل عدم وجود شهر کلیه جمعیت ساکن روستا می باشند. در بخش تخت سلیمان دهستان احمد آباد با 11309 نفر جمعیت که در حدود 47 درصد جمعیت بخش تخت سلیمان است، بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده و دهستان چمن با 361
3 نفر کمترین جمعیت را در سطح دهستان ها دارا می باشد.
در سطح دهستان های بخش تخت سلیمان روستای احمد آباد سفلی با جمعیتی در حدود 1900 نفر دارای بیشترین جمعیت دهستان احمد آباد و بخش بوده است. روستای تازه کند نصرت آباد ” تخت سلیمان ” با جمعیتی معادل 732 نفر بیشترین جمعیت دهستان چمن و روستای چوپلو با 1860 نفر دارای بیشترین جمعیت در میان آبادیهای دهستان سارق بوده است.
جدول3-2 : وضعیت جمعیت شهرستان تکاب و دهستان های تابعه آن بر اساس آخرین سرشماری 1385
نام
جمع
شهری
روستایی
جمع
مرد
زن
خانوار
جمعیت
جمعیت
استان آذربایجان غربی
2873459
1458808
1414651
655958
1724954
1148505
جمع کل شهرستان تکاب
82274

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...