رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان
Efficiency بهره وری

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

2-2-8) انواع مدلهای زنجیره تامین
2-2-8-1) نمایش کلی از یک زنجیره تامین
زنجیره تأمین شامل تمامی فعالیت های مرتبط با جریان و مبادله کالاها و خدمات، از مرحله ماده خام اولیه تا مرحله محصول نهایی قابل مصرف توسط مشتری است . این نقل و انتقالات علاوه بر جریان مواد، شامل جریان اطلاعات و مالی نیز می شود نمودار زیر نمایشی کلی از یک زنجیره تأمین را نشان می دهد.( رحمان سرشت و افسر، 1387، ص38)
شکل 2-2) نمایش کلی از یک زنجیره تامین

2-2-8-2) خانه SCM
با توجه به نظر کریستوفر زنجیره تأمین، شبکه ای از سازمان های بالادستی تا پایین دستی است که در فرایندها و فعالیت های مختلفی که در قالب محصولات و خدمات در دست مشتری نهایی ایجاد ارزش می نمایند، درگیر هستند . تأکید این تعریف بر درنظر گرفتن ارضای نیاز مشتریان در تمامی فعالیت های زنجیره تأمین است . بر مبنای این تعریف، SCM در نمودار زیر نشان داده شده است. سقف این خانه، هدف نهایی SCM خانه یعنی رقابت پذیری را نشان میدهد. با گسترش جهانی شدن بازارها، تنها راه ادامه بقاء شرکت ها و سازمان ها منوط به افزایش رقابت پذیری و کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار می باشد. برای رسیدن به رقابت پذیری زنجیره تأمین، باید خدمت به مشتریان سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد . امروزه رقابت بین شرکت های منفرد ، جای خود را به رقابت بین زنجیره های تأمین داده است ( رحمان سرشت و افسر، 1387، ص38) .
یکی از قابلیت هایی که جهت دستیابی به رقابت پذیری زنجیره تأمین ضروری است، تسهیم اطلاعات است . تسهیم اطلاعات به توانایی شرکت جهت تسهیم دانش با شرکای زنجیره تأمین به شیوه ای اثربخش و کارا اشاره دارد تسهیم اطلاعات اثربخش بعنوان یکی از اساسی ترین توانایی های فرایند زنجیره تأمین بشمار می رود و به دنبال پاسخ به این سوال است که رابطه تسهیم اطلاعات با استراتژی های رقابتی و عملکرد زنجیره تأمین چگونه است؟، آیا تسهیم اطلاعات ، عملکرد زنجیره تأمین را افزایش می دهد؟( رحمان سرشت و افسر، 1387،ص39).
شکل 2-3) خانه SCM ( رحمان سرشت و افسر، 1387، ص38)

2-2-8-3) مدل چو :
چو و همکاران در مدل مدیریت زنجیره تامین خود شاخص های زیر را در نظر گرفتند که شامل :
شیوه های زنجیره تامین
علاقه به زنجیره تامین
شایستگی های زنجیره تامین
را در نظر گرفته اند که نتایج نشان می دهد که:
بین شیوه های انجام زنجیره تامین و علاقمندی به زنجیره تامین رابطه وجود دارد .
بین شیوه های انجام زنجیره تامین و شایستگی های زنجیره تامین رابطه وجود دارد.
بین علاقمندی به زنجیره تامین و شایستگی های زنجیره تامین رابطه وجود دارد.
سطوح انجام شیوه های زنجیره تامین تاثیر مثبتی بر عملکرد کلی زنجیره تامین دارد .
5.سطوح شایستگیهای زنجیره تامین تاثیر مثبتی بر عملکرد کلی زنجیره تامین دارد (Chew,2008,p669).
علاقه به زنجیره تامین

شایستگیهای زنجیره تامین
روش های زنجیره تامین

 
 

عملکرد کلی

شکل 2-4)، مدل چو ،2008 ص 669
2-2-9)مدل مرجع عملیات زنجیره تامین:
مدل مرجع عملیات زنجیره تامین SCOR ابزاری جهت نمایش و تحلیل زنجیره های تامین است. مدل SCOR نیز توسط انجمن زنجیره ی تأمین( (SCC در سال 1996 میلادی معرفی گردید(مانیان و همکاران ،1389 ، ص8). به عنوان یک استاندارد صنعتی برای مدیریت زنجیره تأمین تهیه شده است. این انجمن در سال96 19 با حضور 69 شرکت عضو تشکیل شد و امروزه از سراسر جهان شرکت های علاقه مند به بهبود دانش زنجیره تامین در این انجمن عضو هستند(قره بلاغ، 1388، ص3 ).
SCOR به عنوان اولین چارچوب کلی برای ارزیابی و بهبود مدیریت و عملکرد زنجیره تامین به شمار می رود. این مدل بر خلاف مدلهای بهینه سازی، در آن هیچ شرحی ازفرموله ای ریاضی یک زنجیره تامین ارائه نشده است و در عوض از یک سری واژگان و فرایندهای استاندارد در آن استفاده شده است. به عبارت دیگر مدل استاندارد، واژگان و معیارهای اندازه گیری بسیار وسیعی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین می باشد. (قره بلاغ، 1388، ص3 ) .
این مدل می کوشد تا مفاهیم مهندسی مجدد فرایند کسب وکار، بهینه کاوی، ارزیابی فرایند و تجزیه و تحلیل بهترین نمونه ها را یکپارچه و یکدست نموده و آنها را در زنجیر ه های تأمینشان به کار بندد .
این مدل به کاربران مزایای زیر را نوید می دهد :
1.شرحی استاندارد از فرایندهای مدیریت که زنجیره ی تأمین را تشکیل می دهد؛
2.چارچوبی از روابط در میان فرایندهای استاندارد؛
3.سنجه های استاندارد برای ارزیابی عملکرد فرایند؛
4.اقدامات مدیریت که بهترین عملکرد را در پی خواهد داشت.
5.هم راستایی استاندارد با ویژگیها و کارکردهای نرم افزاری، که بهترین اقدامات را ممکن می سازد(مانیان و همکاران ،1389 ، ص8).
2-2-10) سنجه های عملکردی مدل SCOR
تمام ارتباطات و تعاملات شرکت و مشتری از دریافت سفارش تا صدور صورت حساب تمامی کار های انجام شده بر روی محصول و یا خدمات از تأمین کنندگان، تأمین کنندگان تا مشتریان ، مشتریان که شامل تجهیزات، منابع ، قطعات یدکی ، مواد فله ای، نرم افزار و خدمات می باشد. تمامی تعاملات شرکت و بازار از پیش بینی و تعیین تقاضا تا تکمیل و تحویل هر سفارش، لازم به ذکر است SCOR در رابطه با فرایندهای فروش و بازاریابی، تحقیق وتوسعه فن آوری، توسعه محصول وخدمات پس از تحویل توضیحی نداشته و آنها را در برگیرنده موارد SCOR تشریح نمی کند . همچنین آموزش، کیفیت و فن آوری اطلاعات است اما در مدل صریحا به آن اشاره نمی شود. (قره بلاغ، 1388، 3 ). البته لازم به ذکر است که سنجه های عملکردی مدل SCOR تنها با این پنج دسته طبقه بندی نشده اند، بلکه به وسیله ی تمام فرایندها در طول سه سطح مدل طبقه بندی شده اند ،این مدل بر خلاف مدلهای پیشین که از سنجه های متفاوت و متعدد استفاده می کردند، زبانی مشترک و یکسان را به منظور تسهیل ارتباط میان مدیران و طراحی زنجیر ه ی تأمین در جهت نیل به عملکرد مطلوب به کارمی گیرد(مانیان و همکاران ،1389 ، ص9). مدل SCOR دارای 4 سطح است که به شرح ذیل می باشد: (اخوان ، 1388 ،ص16 )
جدول 2-2) مدل SCOR -(اخوان ، 1388 ،ص16 )

سطح 1: تعریف وسیعی از انواع فرایندهای برنامه، منبع، ساخت، تحویل و برگشت ، ارائه می کند و در این مرحله است که شرکت اهداف رقابتی زنجیره تأمین خود را شکل می دهد. فرایندهای سطح 1 معروف به فرایندهای SCOR هستند و در رابطه با هریک از مراحل یا سطوح زنجیره تامین )مثلا تولید کننده یا عمده فروش ) قابل تعریف می باشند و به پنج طبقه کلی مطابق حلقه های شکل شماره(1) تقسیم می شوند: (قره بلاغ، 1388، ص3 )
شکل 2-5) پنج فرایند سطح 1 مدل SCOR(قره بلاغ، 1388، ص3 )

سطح2: تعداد 27 حالت فرایند ممکن را از زنجیره تأمین تعریف می کند. یک شرکت می تواند هم زنجیره تأمین حقیقی و هم مطلوب خود را به وسیله انتخاب از این فرایند های هسته ای طراحی نماید.
فرایندهای سطح 2 معروف به نوع فراینده ای SCOR هستند و در رابطه با هریک از فراینده ای SCOR قابل تعریف می باشند. (قره بلاغ، 1388، ص3 ) بنابراین می توان فرایندهای سطح 2 را به صورت جزئی تر و مشخص تر مطابق جدول CDV تعریف کرد:
جدول 2-3) فرایندهای سطح 2 مدل SCOR(قره بلاغ، 1388، ص3 )
R
D
M
S
P
P5 (برنامه ریزی برگشت محصول)
P4 (برنامه ریزی تحویل)
P3 (برنامه ریزی ساخت )
P2 (برنامه ریزی تامین)
P1 (برنامه ریزی زنجیره تامین)
Pn (فرایند برنامه ریزی)
R1 (برگشت محصول انبار شده) (برگشت محصول سفارش شده)
R2 (برگشت محصول مهندسی برای سفارش)R3
D1 (تحویل محصول انبار شده)D2 (تحویل محصول سفارش شده)D3 (تحویل محصول مهندسی برای سفارش)
M1 (ساخت برای انبار) M2 (ساخت برای سفارش) M3 (مهندسی برای سفارش)
S1 (تامین اقلام) S2 (تامین اقلام ساخت برای سفارش) S3 (تامین اقلام مهندسی برای سفارش)
P1
P2
P3
P4
P5
Ex (فرایند اجرایی)
ER (توانمند سازی برگشت)
ED (توانمند سازی تحویل)
EM (توانمند سازی ساخت)
ES (توانمند سازی تامین)
EP (توانمند سازی برنامه ریزی)
En (فرایند توانمند سازی)
سطح3: اطلاعات لازم برای طراحی را تعیین می کند و اهداف را به طور مشخص تری بر ای بهبود ، به وسیله جزئی ترکردن اطلاعات هر یک از فراینده ای هسته ای سطح 2، تنظیم می کند.
سطح4: بر روی اجر ا تمرکز دارد و هنگامی وجود دارد که شرکت، پروژه های بهبود زنجیره ی تأمین خود را برای اجرا انتخاب می کند . بنابر این این سطح بنا به نیازهای هر شرکت و متناسب با آن تعریف می شود (قره بلاغ، 1388،ص 3 ) . از این رو مدل فو ق الذکر از ص
دها سنجه ی عملکردی که همراه با پنج خصیصه ی عملکرد به کار میروند پشتیبانی میکند:
قابلیت اطمینان ، پاسخ گویی ، انعطا ف پذیری ، هزینه و سنجه های دارایی . تعاریف هر کدام از این سنجه ها در جدول زیر آمده است (مانیان و همکاران ،1389 ، ص9).
جدول 2-4) تعاریف عوامل ارائه شده درسطح 3 مدلSCOR(مانیان و همکاران ،1389 ، ص9)
ردیف
نام شاخص
تعریف
1
قابلیت اطمینان
SC
عملکرد زنجیره ی تامین در تحویل محصول مناسب ، در زمان مناسب ، به مکان مناسب ، در وضعیت و بسته بندی مناسب ، در مقدار و حجم مناسب ، با مستندات مناسب و به مشتری مناسب می باشد .
2
پاسخگویی SC
سرعت زنجیره تامین در ارائه محصولات به مشتری
3

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...