فهرست مطالب

عنوان……………………………………………………………………………………………………………….. صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………..  1

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………….  2

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1-تعریف و بیان مساله ……………………………………………………………………………………..  4

1-2-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………  5

1-3-اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………..  5

1-3-1-هدف کلی ………………………………………………………………………………………………  5

1-3-2-اهداف جزئی …………………………………………………………………………………………..  6

1-4-سؤالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………  6

1-4-1-سئوال اصلی ……………………………………………………………………………………………  6

1-4-2-سئوالات فرعی ………………………………………………………………………………………..  6

1-5-فرضیه‏های تحقیق ………………………………………………………………………………………..  6

1-5-1-فرضیه اصلی …………………………………………………………………………………………..  6

1-5-2-فرضیه های فرعی …………………………………………………………………………………….  6

1-6-تعریف متغیرها ……………………………………………………………………………………………  7

1-6-1-انگیزش پیشرفت  …………………………………………………………………………………….  7

1-6-2-سبک های اسنادی  …………………………………………………………………………………..  7

1-6-3-خودکارآمدی تحصیلی  ……………………………………………………………………………..  7

1-6-4-انگیزش تحصیلی ……………………………………………………………………………………..  8

فصل دوم:ادبیات تحقیق

2-1-مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………………………. 10

2-1-1-انگیزش پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………….  10

2-1-2-پیشرفت …………………………………………………………………………………………………  11

2-1-3-اهداف پیشرفت ……………………………………………………………………………………….  12

2-1-4-منشا نیاز به پیشرفت …………………………………………………………………………………  12

2-1-5-مدل پیشرفت اتكینسون ……………………………………………………………………………..  15

2-1-6-نظریه مک کللند ……………………………………………………………………………………….  16

2-1-7-انگیزه پیشرفت ………………………………………………………………………………………..  16

2-1-8-زمینه اجتماعی انگیزه پیشرفت ……………………………………………………………………..  17

2-1-9-ویژگی های دانش آموزان دارای انگیزش پیشرفت ……………………………………………  18

2-1-10-نظریه های انگیزشی ………………………………………………………………………………..  19

2-1-10-1-جان اتکینسون ……………………………………………………………………………………  19

2-1-10-2-ویکتور وروم ……………………………………………………………………………………..  19

2-1-10-3-کمپبل و پریچارد ………………………………………………………………………………..  19

2-1-10-4-وین ماندی و همکارانش ………………………………………………………………………  19

2-1-10-5-بیریل سان و استانیر ……………………………………………………………………………..  19

2-1-10-6-میسکل ……………………………………………………………………………………………..  20

2-1-10-7-فروید ………………………………………………………………………………………………  20

2-1-11-انگیزش هدف است یا وسیله …………………………………………………………………….  20

2-1-12-عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ……………………………………  21

2-1-13-ارتباط انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی …………………………………………………..  24

2-1-14-ویژگی دانش آموزان دارای انگیزه پیشرفت بالا ………………………………………………  24

2-1-15-راه كارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی …………….  26

2-1-16-آموزش انگیزه پیشرفت …………………………………………………………………………….  29

2-1-17-خود کار آمدی ……………………………………………………………………………………….  30

2-1-18-نظریه های خودكارآمدی …………………………………………………………………………..  32

2-1-19-عوامل موثر بر خودكارآمدی ………………………………………………………………………  34

2-1-20-وراثت ………………………………………………………………………………………………..  37

2-1-21-موقعیت ……………………………………………………………………………………………….  38

2-1-22-زمان ……………………………………………………………………………………………………  39

2-1-23-ابعاد خودکارآمدی …………………………………………………………………………………..  40

2-1-24-سبک های اسنادی …………………………………………………………………………………..  42

2-1-25-منابع کنترل  …………………………………………………………………………………………..  43

2-1-26-جریان نسبت دادن ………………………………………………………………………………….  45

2-1-27-پیشایندهای استنباطهای علی ………………………………………………………………………  45

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

2-1-28-خواص استنباطهای علی ……………………………………………………………………………  47

2-1-29-تاثیر تراکمی نسبت دادن ها بر موفقیت و شکست ………………………………………….  49

2-2-پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………  50

فصل سوم:روش شناسی تحقیق

3-1-روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………  56

3-2-جامعه آماری ،نمونه آماری  و روش نمونه گیری ………………………………………………….  56

3-3-روش و ابزار جمع آوری  اطلاعات ………………………………………………………………….  56

3-4-روایی ……………………………………………………………………………………………………….  58

3-5-پایایی ……………………………………………………………………………………………………….  58

3-6-روشهای  تجزیه  و تحلیل  اطلاعات ………………………………………………………………..  59

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..  61

4-2-توصیف داده های پژوهشی …………………………………………………………………………….  61

4-2-1-توصیف نمونه تحقیق بر حسب جنسیت …………………………………………………………  61

4-2-2-توصیف نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی ………………………………………………….  62

4-3-آزمون فرضیه ها …………………………………………………………………………………………..  62

4-3-1-آزمون فرضیه های اول و دوم و سوم …………………………………………………………….  62

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..  67

5-2-نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………..  67

5-3-پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………….  69

5-3-2-پیشنهادات پژوهشی ………………………………………………………………………………….  69

5-4-محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………….  70

فهرست منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………….  71

منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………  71

منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………..  72

پیوست ها …………………………………………………………………………………………………………  73

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                              صفحه

جدول شماره1:توزیع فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب جنسیت …………………………….  61

جدول شماره2:توزیع فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی………………………. 62

جدول شماره3:نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص متغیرهای فرضیه اول و……. 63

جدول شماره4:خلاصه مدل ……………………………………………………………………………………  63

جدول شماره5:نتایج تحلیل واریانس ………………………………………………………………………..  64

جدول شماره6:ضرائب معادله رگرسیونی همزمان ………………………………………………………..  65

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                        صفحه

نمودار شماره1:نمودار توصیف نمونه تحقیق بر حسب جنسیت ……………………………………….  61

نمودار شماره2:نمودار توصیف نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی …………………………………  62

چکیده

این پایان نامه با عنوان بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت، سبک های اسنادی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آبادانجام شد.فرضیه‏های تحقیق عبارتند از: فرضیه اصلی: بین انگیزه پیشرفت، سبک های اسنادی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد.و فرضیه های فرعی:1- بین انگیزه پیشرفت با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد.2- بین سبک های اسنادی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد.3– بین خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان حاجی آباد است. این دانش آموزان مطابق اعلام مدیریت آموزش و پرورش شهرستان حاجی آباد 3361 نفر اعلام شده است.  به منظور تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و حجم نمونه تعداد 346 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای می باشد.داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق پرسشنامه پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس، پرسشنامه سبک های اسنادی(ASQ )، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی گردآوری شد .

روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل آمار توصیفی (درصد،فراوانی،میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام) می باشد.

نتایج تحقیق نشان داد که:1-بین انگیزه پیشرفت با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد2-بین انگیزه پیشرفت با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد3-بین خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد.

 

مقدمه

نیاز به پیشرفت یکی از نخستین انگیزه هایی است که به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفته است (مک کلند، اتکینسون، کلارک، لاول،1953).باتل معتقد است که انگیزش تحصیلی عبارتست از گرایش همه جانبه به ارزیابی عملکرد خود با توجه به عالی ترین معیارها،تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است.دانش آموزان از سطوح متفاوتی  از انگیزه تحصیلی برخوردارند،به همین علت در زندگی خود به شیوه های کاملا متفاوتی رفتار می کنند.به عنوان نمونه اشخاصی که از نظر نیاز به پیشرفت در سطح بالایی قرار دارند نسبت به افرادی که که نیاز به پیشرفت ضعیف تری دارند بیشتر متمایل به تحصیلات دانشگاهی ،کسب نمره های بالاتر و فعالیت های فوق برنامه هستند (اتکینسون،1980).

از مفهوم سبک های اسنادی یا سبک تبیینی برای مشخص کردن انواع تبیین هایی استفاده می شود که افراد معمولا در مواجهه با یک رویداد به کار می گیرند (بریجز،2001).عوامل علی رفتار را اسناد می گویند و بر این اساس ،رفتار دیگران را به عوامل یا ویژگی های شخصی پایدار (به اصطلاح عوامل غیر موقعیتی) و یا به جنبه هایی از موقعیت اجتماعی آنان اسناد می دهند (پتری،1996)

بندورا خود کارآمدی را دریافت و داوری فرد درباره مهارت ها و توانمندیهای خود برای انجام کارهایی که در موقعیت های ویژه بدان ها نیاز است،تعریف می کند.از سوی دیگر خودکارآمدی زمانی بر کارکرد تاثیر می

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...