پایان نامه درمورد هوش هیجانی/سابقه ارزیابی عملکرد
سابقه ارزیابی عملکرد

اگر بخواهیم سابقه ارزیابی عملکرد را مورد کاوش قرار دهیم باید به تاریخ زندگی بشر باز گردیم، به اولین باری که افراد کار کردن به صورت گروهی را آغاز کردند. در آن دوران ارزیابی تنها بر اساس قضاوت های ذهنی و شخصی انجام می شد، اما به مرور زمان و در دوره های مختلف مدیریت و در کشورهای مختلف شیوه های مختلفی برای کنترل و ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار گرفت، چنانچه در مکتب مدیریت کلاسیک گرایش نظام های کنترل به سمت زمان سنجی کار و پیش بینی همه شرایط و نتایج دستیابی بود. نظام ارزیابی عملکرد برای اولین بار به صورت رسمی، در سطح فردی و سازمانی از سال 1800 میلادی توسط رابرت اون در اسکاتلند در صنعت نساجی مطرح گردید به طوری که کالاهای تولید شده با استفاده از چوبهایی در رنگ های مختلف درجه بندی می شدند که این کار در واقع نوعی ارزیابی از کیفیت و یا ستاده سازمان بوده است(داریانی، رفیع زاده بقرآباد، رونق،1386،6 ).

2-2-6- تجزیه و تحلیل مدیریت عملکرد1

به منظور دستیابی به سیستم مدیریت عملکرد موفق، بایستی هم به کیفیت سیستم مدیریت عملکرد و هم به  محرک های رفتاری عملکرد توجه داشت. برای تحقق این دو هدف از تجزیه و تحلیل مدیریت عملکرد استفاده می شود. تجزیه و تحلیل مدیریت عملکرد هم به جنبه های رفتاری مدیریت عملکرد و هم به جنبه های ساختاری آن توجه می کند. جنبه ساختاری در مورد ساختاری بحث می کند که در اجرای مدیریت عملکرد مورد نیاز واقع می شود. این جنبه شامل عوامل کلیدی موفقیت2، شاخص های عملکرد کلیدی3 و معمولاً کارت امتیازی متوازن4 می گردد. جنبه رفتاری، اعضای سازمان و استفاده آنها از سیستم مدیریت عملکرد را در بر می گیرد. جنبه های رفتاری، پیرامون طریقی که در آن اعضای سازمان مدیریت عملکرد را به کار می گیرند، بحث  کند. ابعاد تحلیل مدیریت عملکرد در جدول زیر به صورت خلاصه آمده (دی وال[1]– گریتسن، 2006 ، 26).

 

جدول ابعاد تحلیل مدیریت عملکرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تفسیر
نوع
ابعاد
ردیف
* روش واضحی با مسؤولیتها و وظایف تعریف شده در تمام سطوح مدیریتی به کار بسته می شود.
ساختاری
ساختار مسئولیت
1
* اعضاء سازمان یک مجموعه از اطلاعات عملکردی مالی و غیر مالی را مورد استفاده قرار می دهند که تمرکز استراتژیک را از طریق به کار بستن عوامل بحرانی و شاخص های کلیدی عملکرد، مقدور می سازد.
ساختاری
محتوا
2
* اطلاعات عملکرد بایستی، بروز، به موقع و سازگار باشند.
ساختاری
تمامیت (کمال)
3
* گزارش های مدیریت و سیستم های مدیریت عملکرد به صورت مشروح و مفصل مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات مشروح عملکرد به آسانی از طریق سیستم های ICT قابل حصول اند.
رفتاری
قابلیت مدیریت
4
* اعضای سازمان بایستی در مورد نتایج شاخص های کلیدی عملکرد حوزه مسئولیت شان و همچنین کل سازمان، احساس مسئولیت کنند.
رفتاری
پاسخگویی
5
* مدیریت ارشد آشکارا درگیر عملکرد سازمان می شود و مشوق فرهنگ قوی و الزامات رفتاری آن خواهد بود.
رفتاری
شیوه مدیریت
6
* اطلاعات عملکرد در فعالیت های روزانه اعضای سازمان ترکیب و ادغام می گردد. بنابراین لازم است که این اطلاعات از فعالیت ها استخراج شوند.
رفتاری
جهت یابی
7
* ارتباطات پیرامون نتایج (از بالا به پایین و از پایین به بالا) اطلاعات، دانش و عملکرد را تسهیم می کند.
رفتاری
ارتباطات
8
* سایر سیستم های مدیریت در سازمان از قبیل سیستم منابع انسانی، با مدیریت عملکرد تنظیم و هماهنگ می شوند. بنابراین آنچه که اهمیت می یابد اینست که سازمان به طور منظم ارزیابی می شود و بر اساس آن سیستم پاداش تنظیم گردد.
_____
سازگاری و انطباق
9

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...