پایان نامه درباره استرس شغلی/:نتایج رضایت شغلی
یکی از ویژگی­های اصلی نظریه سازگاری شغلی این است که در رضایت شغلی دو بخشی بودن به طور مساوی دو جزء مهم در پیش­بینی سازگاری شغلی به شمار می­آیند. وقتی یک قسمت قادر است شرایط قسمت دیگر را برآورده کند که با هم در تطابق هستند. هر دو قسمت رضایتمندی را تجربه و ابراز می­کنند (ملاعباسی، 1391).

علیرغم توجه دوجانبه به روی شخص و محیط ناسازگاری شغل بر آنچه که شخص تجربه می­کند تأکید کرده و از حکم رضایتمندی برای رضایت یک شخص از کارش استفاده می­کند. کلمه رضایت­بخش بودن برای افرادی استفاده می­شود که محیط کار از آنها رضایت دارد. بنابراین حفظ شغل زمانی رخ می­دهد که یک شخص راضی است و هم توانایی­های لازم را برای انتخاب کار دارد (ملاعباسی، 1391).

در یک دید کلی­تر آنچه که به طور خاص برای برنامه­ریزی شغل مهم است این است که مدت بودن در یک شغل بستگی به سطح رضایت فرد و توانایی او برای انجام کار را دارد.

18-2- نتایج رضایت شغلی
 

1-18-2- رضایت شغلی به عنوان یک متغیر مستقل
محققین و پژوهشگران متوجه شدند که توجه

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

مدیران به موضوع رضایت شغلی حول محور اثراتی که بر عملکرد کارکنان دارد می­چرخد. بنابراین به تحقیقات زیادی برمی­خوریم که هدف از اجرای آنها سنجش اثرات رضایت شغلی کارکنان بر بازدهی، غیبت و جابجایی آنان است.

2-18-2- رضایت شغلی و بازدهی
می­توان نخستین دیدگاهی را که درباره رابطه بین رضایت شغلی و عملکرد وجود دارد در این جمله خلاصه کرد: «بازدهی کارگر یا کارمند شاد یا سرحال زیاد است.» ولی اعتقاد به اینکه یک کارگر شاد و سرحال می­تواند بازدهی بالایی داشته باشد جنبه نظری دارد و در این باره مدرکی به دست نیامده است. نتیجه تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می­دهد که رابطه بین رضایت شغلی و بازدهی به صورت پایدار است و همبستگی آن حدود 14 درصد است. ولی افزودن متغیرهای تعدیل کننده می­توانست این رابطه را بهبود ببخشد برای مثال اگر رفتار فرد بوسیله عوامل خارجی 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...