پایان نامه برق قدرت:ارزیابی تأثیر حضور واحد تولید پراکنده بر عملکرد خرده فروش در بازار برق |
2-3 بازار برق .. 8
2-3-1 انواع بازار برق.. 8
2-3-2 نهادهای بازار.. 9
2-3-3 مدل بازار اشتراکی.. 10
2-3-4 بازار آینده.. 11
2-4 تولید پراکنده.. 11
2-4-1 طبقهبندی انواع DG.. 12
2-5 برنامهریزی تصادفی.. 12
2-5-1 متغیرهای تصادفی.. 13
2-5-2 مسائل برنامهریزی تصادفی.. 13
2-5-2-1 مسائل برنامهریزی تصادفی دو مرحلهای.. 13
2-5-2-2 مسائل برنامهریزی تصادفی چند مرحلهای.. 14
2-5-3 مقدار مورد انتظار اطلاعات کامل و مقدار از راه حل تصادفی 15
2-5-3-1 مقدار مورد انتظار اطلاعات کامل.. 16
2-5-3-2 مقدار جواب تصادفی.. 16
2-5-4 تولید سناریو.. 17
2-5-4-1 تولید سناریو با استفاده از مدل ARIMA.. 18
2-5-4-2 کاهش سناریو .. 21
2-5-5 مدلسازی ریسک.. 23
2-5-5-1 مسائل برنامهریزی تصادفی شامل مدلسازی ریسک.. 25
2-5-5-2 اندازهگیری ریسک.. 25
2-6 مروری بر تحقیقات انجام شده.. 28
2-7 جمعبندی.. 30
فصل سوم: ارائه مدل پیشنهادی برای مطالعه عملکرد خردهفروش مجهز به منابع تولید پراکنده.32
3-1 مقدمه.. 33
3-2 معرفی چارچوب پیشنهادی.. 34
3-2-1 چارچوب تصادفی.. 35
3-2-2 متغیرهای تصادفی.. 35
3-3 مدلسازی و فرمولبندی مسئله.. 37
3-3-1 بازار آینده …………………………………………………………………………………………………………… 37
3-3-2 بازار اشتراکی.. 38
3-3-3 واحد تولید پراکنده .. 39
3-3-4 تأمین برق مصرفکنندگان.. 39
3-3-5 تعادل انرژی الکتریکی.. 41
3-3-6 سود مورد انتظار.. 42
3-3-7 مدلسازی ریسک.. 42
3-3-7-1 ارزش ریسک شرطی.. 43
3-3-8 فرمولبندی مسئله با CVaR.. 43
3-4 جمعبندی .. 44
فصل چهارم: شبیهسازی و تحلیل نتایج .. 46
4-1 مقدمه.. 47
4-2 مطالعهی موردی اول.. 47
4-3 مطالعهی موردی دوم.. 54
4-3-1 معرفی سیستم مورد مطالعه.. 54
4-3-2 نتایج شبیهسازی با در نظر گرفتن CVaR.. 57
4-4 جمعبندی .. 68
فصل پنجم: جمعبندی، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات.. 70
5-1 نتیجهگیری.. 71
5-2 پیشنهادها .. 72
مراجع.. 85
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول (4-1): اطلاعات منحنی قرارداد آینده ………………………………………………………………………. 48
جدول (4-2): سناریوهای تقاضای مصرفکنندگان و قیمت بازار اشتراکی ………………………………. 49
جدول (4-3): سود انتظاری و CVaRبدون واحد تولید حرارتی …………………………………………… 49
جدول (4-4): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی و ۱۰۰= MC …………………………….. 49
جدول (4-5): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی و ۱۱۰= MC ………………………………. 49
جدول (4-6): خرید از قرارداد آینده بدون واحد تولید حرارتی (مگاوات ساعت) …………………… 50
جدول (4-7): خرید از قرارداد آینده، با واحد تولید حرارتی و ۱۰۰=MC (مگاوات ساعت) ……… 50
جدول (4-8): خرید از قرارداد آینده، با واحد تولید حرارتی و ۱۱۰= MC (مگاوات ساعت) …….. 50
جدول (4-9): قیمت پیشنهادی به مصرفکننده بدون واحد تولید حرارتی ($/MWh) ……………….. 51
جدول (4-10): قیمت پیشنهادی به مصرفکننده با واحد تولید حرارتی ($/MWh) و ۱۰۰=MC … 51
جدول (4-11): قیمت پیشنهادی به مصرفکننده با واحد تولید حرارتی ($/MWh)و ۱۱۰= MC….. 51
جدول (4-12): انرژی خریداری شده به ازاء 0=β و بدون واحد تولید حرارتی(MWh) …………… 51
جدول (4-13): انرژی خریداری شده به ازاء 0=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و 100= MC ..52
جدول (4-14): انرژی خریداری شده به ازاء 0=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و ۱۱۰= MC…52
جدول (4-15): انرژی خریداری شده به ازاء 100=β و بدون واحد تولید حرارتی(MWh) ……….. 53
جدول (4-16): انرژی خریداری شده به ازاء 100=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و ۱۰۰= MC ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 53
جدول (4-17): انرژی خریداری شده به ازاء 100=β ، با واحد تولید حرارتی(MWh) و 110= MC . ……………………………………………………………………………………………………………………………………….53
جدول (4-18): پارامترهای مدل ARIMA (4-1) ………………………………………………………………… 55
جدول (4-19): دادههای منحنی قرارداد آینده ……………………………………………………………………… 56
جدول (4-20): سود انتظاری و CVaRبدون واحد تولید حرارتی (میلیون دلار) ……………………….58
جدول (4-21): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی (میلیون دلار)، هزینه بهرهبرداری 50 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10%، 15% و 20% ………………………………………………………..58
جدول (4-22): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی (میلیون دلار)، هزینه بهرهبرداری 70 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10%، 15% و 20% ………………………………………………………..59
جدول (4-23): سود انتظاری و CVaRبا واحد تولید حرارتی (میلیون دلار)، هزینه بهرهبرداری 100 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10%، 15% و 20% ………………………………………………………..59
جدول (4-24): مقدار توان خریداری شده از قراردادهای آینده بدون واحد تولید حرارتی(MW) …60
جدول (4-25): قیمت فروش پیشنهادی به مصرفکنندگان در غیاب واحد تولید حرارتی($/MWh)60
جدول (4-26): قیمت فروش پیشنهادی به مصرفکنندگان در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهرهبرداری 50 دلار بر مگاوات-ساعت و به ازاء ضریب نفوذ 10%، 15% و 20%($/MWh) ……….. 61
جدول (4-27): قیمت فروش پیشنهادی به مصرفکنندگان در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهرهبرداری 70 دلار بر مگاوات-ساعت و به ازاء ضریب نفوذ 10%، 15% و 20%($/MWh) …………62
جدول (4-28): قیمت فروش پیشنهادی به مصرفکنندگان در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهرهبرداری 100 دلار بر مگاوات-ساعت و به ازاء ضریب نفوذ %10، 15% و 20%($/MWh) ……….62
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل (2-1): روند تجدید ساختار ………………………………………………………………………………………. 7
شکل (2-2): مرحلهی مجزا سازی در تجدید ساختار ……………………………………………………………. 7
شکل (2-3): وظاییف بهرهبردار مستقل سیستم ……………………………………………………………………..10
شکل (2-4): مدل بازار اشتراکی ……………………………………………………………………………………….. 11
شکل (2-5): نمونهای از درخت سناریوی سه مرحلهای]12[ ……………………………………………….. 17
شکل (2-6): الگوریتم تولید سناریو …………………………………………………………………………………… 20
شکل (2-7): الگوریتم کاهش سناریو …………………………………………………………………………………. 23
شکل (2-8): مفهوم ریسک]12[ ………………………………………………………………………………………… 24
شکل (2-9): مثالی از حد مؤثر]12[ …………………………………………………………………………………… 26
شکل (3-1): چارچوب تصمیمگیری]12[ …………………………………………………………………………… 34
شکل (3-2): درخت سناریو]12[ ………………………………………………………………………………………. 35
شکل (3-3): شماتیک چارچوب پیشنهادی ……………………………………………………………………….. 36
شکل (3-4): مثالی از منحنی قرارداد آینده]12[ …………………………………………………………………… 38
شکل (3-5): مثالی از منحنی سهمیهبندی قیمت]12[ ……………………………………………………………. 40
شکل (3-6): درآمد حاصل از فروش به مصرفکنندگان]12[ ………………………………………………… 42
شکل (4-1): منحنی سهمیهبندی قیمت]12[ ……………………………………………………………………….. 48
شکل (4-2): منحنی سهمیهبندی قیمت]12[ ……………………………………………………………………….. 56
شکل (4- 3): سناریوهای قیمت بازار اشتراکی ……………………………………………………………………. 57
شکل (4- 4): سناریوهای تقاضای مصرفکنندگان ………………………………………………………………. 57
شکل (4- 5): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در غیاب واحد تولید حرارتی و به ازاء …………………………………………………………………………………………………………………………….. 63
شکل (4-6): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در غیاب واحد تولید حرارتی و به ازاء ………………………………………………………………………………………………………………………….. 63
شکل (4- 7): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهرهبرداری 50 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10% الف) و ب) …………….. 64
شکل (4- 8): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهرهبرداری 70 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10% الف) و ب) …………….. 64
شکل (4- 9): مقدار توان خریداری شده از بازار اشتراکی در حضور واحد تولید حرارتی با هزینه بهرهبرداری 100 دلار بر مگاوات ساعت و ضریب نفوذ 10% الف) و ب) ………….. 65
شکل (4- 10): مقدار تولید واحد حرارتی با هزینه بهرهبرداری 50 دلار بر مگاوات ساعت الف) ضریب نفوذ 10%، ب) ضریب نفوذ 15% و ج) ضریب نفوذ 20% …………………………………………… 66
شکل (4- 11): مقدار تولید واحد حرارتی با هزینه بهرهبرداری 70 دلار بر مگاوات ساعت الف) ضریب نفوذ 10%، ب) ضریب نفوذ 15% و ج) ضریب نفوذ 20% …………………………………………… 67
شکل (4- 12): مقدار تولید واحد حرارتی با هزینه بهرهبرداری 100 دلار بر مگاوات ساعت الف) ضریب نفوذ 10%، ب) ضریب نفوذ 15% و ج) ضریب نفوذ 20% …………………………………………… 68
فهرست پیوستها
عنوان صفحه
پیوست1: ضمائم ………………………………………………………………………………………………………. 73
پیوست2: کد GAMS مربوط به مطالعه موردی1 (بدون واحد حرارتی) …………………………… 75
پیوست3: کد GAMS مربوط به مطالعه موردی1 (در حضور واحد حرارتی) ……………………. 79
پیوست4: احتمال سناریوهای مربوط به مطالعه موردی2………………………………………………. 83
فصل اول
مقدمه
1-1 پیشگفتار
از جمله مباحثی که هم اکنون پیش روی تصمیمگیران و سیاستگذاران صنعت برق در بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد، تفکر تغییر شکل ساختار این صنعت مطابق با روند افزایش کارایی و رقابت در دیگر صنایع میباشد. لزوم حرکت در این مسیر به دلایل مختلفی چون سرمایهبر بودن، نا کارآیی اقتصادی ساختار سنتی و انحصاری بودن آن غیر قابل انکار میباشد.
با گسترش فزایندهی مصرف برق، نیاز به افزایش تولید انرژی و استفاده از منابع تجدیدپذیر در تولید انرژی الکتریکی به دلایل زیستمحیطی و اقتصادی افزایش یافته است که در این میان واحدهای تولید پراکنده مورد توجه قرار گرفتهاست ]1[. انتظار میرود در آیندهای نزدیک استفاده از واحدهای تولید پراکنده در بخش خردهفروشی بازار برق بطور قابل ملاحظهای افزایش یابد. شرکتهای خردهفروشی در بازار برق به عنوان واسط بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان فعالیت مینمایند. فعالیت خردهفروشان شامل خرید انرژی از بازار عمدهفروشی به منظور فروش آن به مصرفکنندگان میباشد. برای یک بازه زمانی میانمدت، این شرکتها باید برای غلبه بر ریسکی که به دلیل متغیر بودن قیمتهای بازار اشتراکی به وجود میآید، در مورد جایگاه خود در بازار آینده تصمیمگیری کنند. مسئله مهم این است که خردهفروشان به یک دانش و آگاهی دقیق در مورد قیمتهای بازار اشتراکی در طول بازه زمانی قراردادهای آینده دست یابند تا بتوانند تصمیمات درستی را در مورد این قراردادها اتخاد نمایند.
امروزه با ایجاد رقابت در سیستمهای قدرت و تجدید ساختار آن، بسیاری از مسائل گذشته تغییر کرده و مسائل جدید و عدمقطعیتهایی در مسائل وارد شده که این مسئله انگیزهای بسیار قوی جهت استفاده از برنامهریزی تصادفی را در حل مسائل ایجاد نموده است. برنامهریزی تصادفی یک چارچوب مدلسازی مناسب را فراهم میآورد بطوریکه در آن مسائل تصمیمگیری تحت شرایط عدم قطعیت به طور مناسب فرمولبندی میشود ]2[ و ]3[ . برنامهریزی تصادفی به داشتن اطلاعاتی در مورد توابع توزیع پارامترهای غیرقطعی مثل، قیمت بازار اشتراکی متکی است. هنگامیکه پارامترهای غیرقطعی با استفاده از توابع توزیع پیوسته یا گسسته مدل میشوند، امکان فرمولنویسی یک مسئله برنامهریزی ریاضی که عدمقطعیت در این پارامترها را در نظر میگیرد امکانپذیر خواهد شد. هر پارامتر غیرقطعی توسط مجموعهای از نتایج یا سناریو مدل میشود، بطوریکه هر کدام از سناریوها یک تحقق محتمل از پارامترهای غیرقطعی را با یک احتمال وقوع مربوطه نشان میدهد. معمولا تعداد سناریوهای مورد نیاز برای نشان دادن یک پارامتر غیرقطعی بسیار زیاد است. برای این منظور از روشهای کاهش سناریو برای کاهش تعداد سناریوها استفاده میشود در حالیکه مشخصات تصادفی پارامترهای غیرقطعی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 10:51:00 ب.ظ ]
|