عملی :‌ که توسط پرسشنامه منظم بسته پاسخ چند وجهی از معلمین در رابطه با این عوامل نظر خواهی می‌شود.
 
جامعه آماری مورد بررسی :
2200 نفر از معلمین شاغل در پایه‌های اول و دوم مقطع ابتدائی در نواحی 7 گانه مشهد که سابقه تدریسشان در این 2 پایه 5 سال باشد و مدرک تحصیلی آنها فوق دیپلم به بالا و سابقه آموزشی 10 سال داشته باشند و ترکیبی از 1100 نفر مرد و 1100 نفر زن باشند.
نمونه آماری :
با توجه به وسعت و حجم نسبتاٌ زیاد جامعه آماری فوق و روش تحقیق توصیفی از 2200 نفر جامعه آماری 100 نفر در نظر می‌گیریم که ترکیبی از زن و مرد هستند ؛ 50 نفر معلم زن و 50 نفر معلم مرد می‌باشند .
 
متدولوژی تحقیق :
الف : روش تحقیق :‌
نظر به اهدافی که در این تحقیق بررسی می‌شود و برای بدست آوردن سئوالات مطرح شده در این پژوهش و ماهیت اهداف از تحقیق توصیفی همبستگی استفاده می‌شود. در این پژوهش عوامل مؤثر بر یادگیری دانش‌آموزان از دیدگاه معلمین مورد بررسی قرار می‌گیرد که باید به توصیف و تفسیر هر یک از عوامل پرداخته شود و محقق سعی دارد به توصیف واقعی و خصوصیات عوامل مؤثر در یادگیری دانش آموازن پایه‌های اول و دوم بپردازد و نتیجه جاصل از توصیف هر یک از عوامل را گزارش دهد.
ب :‌روش نمونه گیری :
به دلیل حجم زیاد و نسبتاٌ بزرگ جامعه آماری و تسهیل در جمع آوری اطلاعات از نمونه گیری تصادفی ناحیه ای یا خوشه ای استفاده خواهد شد. بدین ترتیب که از بین 7 ناحیه آموزشی بصورت تصادفی خوشه ای 3 ناحیه آموزشی را انتخاب و از هر ناحیه حدود 9 مدرسه در نظر گرفته می‌شود که حجم نمونه 100 نفر که 50 نفر زن و 50 نفر مرد انتخاب می‌شود.ج :‌ابزار تحقیق :‌
پرسشنامه : چون شرایط آن آسان تر، علمی‌تر و تکمیل آن یکنواخت است. که پرسشنامه محقق از طریق کازیو اداره با توجیه مدیران مدارس نسبت به انجام تحقیق و موضوع آن به مدارس انتخاب شده فرستاده می‌شود و پس از مهلت مقرر توسط مدیران جمع آوری و از طریق دبیرخانه اداره به دست من می رسد.
د : ‌شیوه گردآوری اطلاعات :
محقق از طریق کتابخانه ها و پایان نامه های موجود در کتابحانه ها به جمع آوری اطلاعات پرداخته و با توجه به محدودیت تحقیقات انجام شده در این زمینه و عدم وجود تست استاندارد شده در این مورد محقق سعی می‌کند از پرسشنامه ساخته منظم، بسته پاسخ استفاده نموده که نمونه آماری به آنها پاسخ خواهند داد.
ه : ‌روش آماری و تجزیه و تحلیل داده ها :‌
با توجه به اینکه تحقیق از نوع توصیفی می‌باشد و تعداد نمونه آماری 100 نفر می‌باشد از فراوانی و در صد استفاده می‌شود و از روش آمار توصیفی استنباطی برای محاسبه فراوانی ها ـ درصدها ـ جداول ـ توزیع فراوانی و رسم نمودار استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از روش های توصیفی ـ جداول، توزیع فراوانی درصد و رسم نمودارها برای به تصویر کشیدن این اطلاعات استفاده خواهد شد. در پاسخ پرسشنامه ها از مقیاس میکرت که شامل خیلی زیاد ـ زیاد ـ متوسط ـ کم و خیلی کم استفاده خواهد شد.
و : ‌کاربردها :
1- برای معلمین در امر تعلیم و تربیت، برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان در دروس بخوانیم و بنویسیم پایه‌های اول و دوم
2- برای مسئولین نظام آموزشی :‌ تا با برطرف کردن عوامل مخل یادگیری ؛ یادگیری را تسریع دهند.
3- سازمانهای آموزشی می‌توانند در فرآیند یادگیری از نتایج این تحقیق استفاده نمایند.
4- برای استفاده والدینی که در خانه به یادگیری فرزندشان می پردازند.چکیده تحقیق :
مفاهیم یادگیری عبارتند از : 1- انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر 2- کسب اطلاعات معلومات و مهارتهای ویژه. 3- تغییر در رفتار قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری. 4- کسب بینش های جدید با تغییر دادن بینش های گذشته 5- فرایندی که از طریق آن رفتار موجود زنده در اثر کسب تجربه تغییر می‌یابد. 6- ایجاد و تقویت رابطه و پیوند محرک و پاسخ در سیستم عصبی انسان. 7- کسب شناخت و ادراک و بصیرت.                 8- فرآیند تغییراتی نسبتاٌ پایدار در رفتار بالقوه انسان دراثر کسب تجربه.
عوامل مؤثر در یادگیری عبارتند از : 1- آمادگی جسمانی ـ عقلانی ـ عاطفی فراگیرـ 2- تجربیات گذشته. 3- شرایط و محیط یادگیری 4- فعالیت یادگیرنده.              5- محرک (نیازهای اساسی مثل تعلق به گروه ـ ابراز خود ـ امنیت ـ میل و رغبت و علایق . 6- انگیزه و هدف. 7- روش تدریس معلم. 8- تمرین و تکرار. 9- تقویت و یادگیری. 10- استفاده از تکنولوژی آموزشی در جریان تدریس

 

ادامه مطلب

سایت های دیگر :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...