بین سبک های تصمیم گیری و مزیت رقابتی در صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل رابطه معنی داری وجود دارد.

۱- بین سبک تصمیم گیری کار آفرینانه و مزیت رقابتی در صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل رابطه معنی داری وجود دارد.

۲- بین سبک تصمیم گیری تعدیلی و مزیت رقابتی درصنایع کوچک و متوسط استان اردبیل  رابطه  معنی داری وجود دارد.

۳- بین سبک تصمیم گیری برنامه ریزی و مزیت رقابتی در صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل رابطه معنی داری وجود دارد.

۱-۹- متغیرهای تحقیق

۱- ۹- ۱- متغیر مستقل

سبک های تصمیم گیری:

۱- سبک کارآفرینانه:

۱-۱- تمرکز قدرت در دست مدیر ارشد

۲-۱- تأکید و تمرکز بر تهدیدات

۳-۱- طراحی استراتژی توسط فردی مقتدر

۴-۱- کاوش فرصت های جدید

۲- سبک تعدیلی:

۱-۲- تدوین استراتژی در مراحل خرد به خرد و متوالی

۲-۲- حل مسائل به طور فوری و انفعالی

۳-۲- اولویت بندی اهداف

۳- سبک برنامه ریزی

۱-۳- جمع آوری هدفمند اطلاعات

۲-۳- تجزیه و تحلیل اطلاعات

۳-۳- تدوین و انتخاب استراتژی معقول

۴-۳- حل مشکلات موجود

۱-۹-۲- متغیر وابسته

مزیت رقابتی

۱- کیفیت

۲- کارایی

۳- نوآوری

۴- پاسخگویی در مقابل مشتری

۱-۱۰- قلمرو تحقیق:

قلمرو موضوعی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سبک های تصمیم گیری براساس نظریه هنری مینتزبرگ و مزیت رقابتی صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل می باشد.

قلمرو مکانی تحقیق حاضر، شهرک صنعتی فاز۱ اردبیل، شهرک صنعتی فاز ۲ اردبیل، شهرک صنعتی شهرستان گرمی و شهرک صنعتی شهرستان پارس آباد می باشد. تعداد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط که در این شهرک ها در فاصله زمانی انجام تحقیق فعالیت می کنند ۱۲۵ واحد است.

  ۱-۱۱- محدودیت های تحقیق

۱- عمده ترین محدودیت این تحقیق به این بر می گردد که تحقیق حاضر فقط در بین کار فرمایان و    مدیرعامل های صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل صورت گرفته است. بنابراین باید در تعمیم نتایج این تحقیق به سایر استان های کشور و کل کشور جانب احتیاط را رعایت نمود.

۲- این تحقیق تنها در شهرک صنعتی فاز۱ اردبیل، شهرک صنعتی فاز ۲ اردبیل، شهرک صنعتی شهرستان گرمی و شهرک صنعتی شهرستان پارس آباد انجام گرفته است و صنایعی که خارج از این شهرک ها فعالیت می کنند را شامل نمی شود.

۳- در طراحی مدل سبک های تصمیم گیری می توان از مدل های متنوعی استفاده کرد که در این تحقیق    چارچوب کلی براساس نظریه مینتزبرگ است اما در شاخص بندی از نظریه های متفاوت استفاده شده است.

۴- بر مزیت رقابتی صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل عوامل زیادی می توانند تأثیرگذار باشند که تنها در این تحقیق تأثیر سبک های تصمیم گیری براساس نظریه ی هنری مینتزبرگ در نظر گرفته شده است.

۵- لازم به یادآوری است که با در نظر گرفتن روش تحقیق به کار گرفته شده در این تحقیق که از نوع پیمایشی است در تعمیم نتایج می بایست دقت به عمل آید.

۱-۱۲-تعریف مفهومی:

۱-۱۲-۱-تصمیم گیری:

– تصمیم گیری فرآیندی را تشریح می کند که از طریق آن، راه حل معینی انتخاب می گردد (رضائیان،۱۳۸۲،۵۷).

– تصمیم گیری فراگردی است که طی آن، شیوه خاصی برای حل مسأله یا مشکل ویژه برگزیده            می شود (استونر[۱]،۱۹۸۲)(علاقه بند،۲۳،۱۳۷۴).

– تصمیم گیری یعنی شناسایی و اقدام یک عمل برای دست یافتن به یک مسأله خاص یا بهره برداری از یک فرصت (پارسائیان، اعرابی،۱۳۷۹،۳۹۳).

۱-۱۲-۲- مزیت رقابتی:

– مزیت رقابتی بعنوان قابلیت یک شرکت در عمکرد بهتر نسبت به صنعتی  که در آن کار می کند، تعریف می شود. هم چنین و به همین نحو، شرکتی را دارای مزیت رقابتی می نامیم که نرخ سود آن بالاتر از میانگین صنعت باشد(قره چه ،۱۳۸۶،۴۹).

 

ادامه خواندن

دیگر سایت ها :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...