1-4-1- هدف اصلی پژوهش: 7

1-4-2-اهداف فرعی پژوهش: 7

1-5- فرضیه های پژوهش : 8

1-6- قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق.. 8

فصل دوم مروری‌بر ادبیات تحقیق.. 9

2-1- تاریخچه و معرفی اجمالی سازمان مورد مطالعه (سازمان تعاون روستایی) 10

2-2- ادبیات تحقیق : 11

2-3- مقدمه : 12

2-4- دیدگاه‌های نظری تعهد سازمانی.. 13

2-4-1- تعهدسازمانی مفهوم یک بعدی یا چندبعدی؟. 13

2-4-2-الگوهای چندبعدی.. 13

2-4-2-1- مدل اریلی و چتمن: 13

2-4-2-2- مدل آنجل و پری: 14

2-4-2-3- مدل مایر و شورمن: 14

2-4-2-4- مدل پنلی و گولد: 15

2-4-2-5- مدل می یر و آلن: 15

2-4-3- مدل سه بخشی تعهد سازمانی: 16

2-4-4- دیدگاه‌های نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 16

2-4-4-1- عوامل مؤثر بر تعهد عاطفی: 17

2-4-4-2 عوامل مؤثر بر تعهد مستمر. 21

2-4-4-3- عوامل مؤثر بر تعهد هنجاری.. 25

2-4-5- هدف‌های سازمان : 26

2-4-6- شرایط ایجاد تعهد سازمانی: 26

2-4-7- نتایج و پیامدهای تعهدسازمانی : 27

2-4-8- تعهد سازمانی و ترك خدمت: 29

2-4-9- تعهد سازمانی و غیبت: 29

2-4-10- تعهد سازمانی و تأخیر: 29

2-4-11- تعهد سازمانی و استر س شغلی : 29

2-4-12- راهكارهایی برای افزایش تعهد سازمانی.. 29

2-5- تعاریف عملكرد شغلی : 30

2-5-1- تعاریف عملكرد : 30

2-5-2- ارزیابی عملكرد: 31

2-5-3-اهداف ارزیابی عملكرد : 32

2-5-4- مزایای ارزشیابی عملكرد: 33

2-5-5- عوامل موثر بر عملكرد: 34

2-5-6- ارتباط ابعاد تعهد با عملكرد: 35

2-5-7- رابطه ارزیابی عملكرد و پاداش با تعهدسازمانی : 35

2-5-8- روش‌های اصلی ارزیابی عملكرد: 37

2-6پیشینه تحقیق: 38

– 1-6-2 مطالعات انجام شده در ایران. 38

– 2-6-2مطالعات انجام شده درخارج از کشور. 40

فصل سوم: روش تحقیق.. 42

3-1- مقدمه. 43

3-2- منطقه مورد مطالعه. 43

3-3- روش تحقیق.. 44

3-4- جامعه و نمونه آماری.. 45

3-4-1- جامعه آماری.. 45

3-4-2- حجم نمونه. 45

3-4-3- روش نمونه گیری.. 45

3-5- متغیرهای تحقیق.. 45

3-6- روش گردآوری داده ها 46

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

3-6-1- مطالعات کتابخانه ای.. 46

3-6-2- مطالعات میدانی.. 46

3-7- روائی و پایائی ابزار اندازه گیری.. 47

3-7-1- روائی (اعتبار) ابزار اندازه گیری.. 47

3-7-2- پایائی (اعتماد) ابزار اندازه گیری.. 48

3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها 49

فصل چهارم نتایج.. 50

4-1- مقدمه. 51

4-2- آمار توصیفی.. 51

4-2-1- جنس… 51

4-2-2- سن.. 52

4-2-3- سابقه کار. 53

4-2-4- وضعیت تأهل.. 53

4-2-5- محل تولد. 54

4-2-6- محل سکونت… 54

4-2-7- تحصیلات.. 55

4-2-8- رشته تحصیلی.. 56

4-2-9- پست سازمانی.. 56

4-2-10- توزیع فراوانی شاخصهای تعهد و عملکرد سازمانی.. 57

4-3- رابطه بین مولفه های تعهد و عملکرد سازمانی با برخی از متغیرهای تحقیق.. 64

4-4- مقایسه عملکرد و تعهد سازمانی بر اساس برخی از متغیرهای تحقیق.. 65

4-4-1- بر اساس محل تولد (آزمون t) 65

4-4-2- بر اساس میزان تحصیلات (آزمون F) 66

4-4-3- بر اساس رشته تحصیلی (آزمون t) 67

4-5- مقایسه مولفه های مورد بررسی بر اساس برخی از متغیرهای تحقیق.. 68

4-5-1- بر اساس جنس (آزمون t) 68

4-5-2- بر اساس محل تولد (آزمون t) 68

4-5-3- بر اساس رشته تحصیلی (آزمون t) 69

4-5-4- بر اساس میزان تحصیلات (آزمون F) 70

4-6- رابطه بین اجزای تعهد سازمانی با کارایی کارکنان. 72

4-7- تحلیل رگرسیونی.. 73

فصل پنجم بحث، نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 74

5-1- خلاصه. 75

5-2- یافته‌های تحقیق.. 75

5-2-1- یافته های توصیفی.. 75

5-2-2- یافته های استنباطی.. 79

5-3- جمع بندی ونتیجه گیری : 81

5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 82

منابع و مآخذ. 83

پیوست… 89

چکیده :

هدف از انجام این پژوهش بررسی تعهد سازمانی و رابطه آن با عملكرد مدیران و کارکنان سازمان تعاون روستایی استان اردبیل می باشد. در این تحقیق تعهد سازمانی و عملكرد مدیران و کارکنان در پنج بعد مورد ارزیابی قرار گرفت: که تعهد سازمانی دارای سه بعد الف) تعهد عاطفی، ب) تعهد هنجاری، ج)تعهد مستمر و عملکرد سازمانی دارای دو بعد: د) عملکرد شغلی کارکنان ر) عملکرد شغلی مدیران، می باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارمندان سازمان تعاون روستایی استان اردبیل به تعداد 86 نفر می باشد که از بین آنها 83 نفر به صورت تصادفی ساده جهت نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده عبارت از پرسشنامه آلن و می‌یر برای تعهد سازمانی و بالفور و کسلر برای عملکرد شغلی کارکنان می باشد که پایایی آن محاسبه شده و در حد قابل قبول گزارش شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و اسپیرمن با نرم افزار SPSS استفاده شده است. بین اجزای تعهد سازمانی با عملکرد کارکنان و مدیران رابطه معنی داری وجود داشت. همچنین نتایج تحقیق نشانگر این است که تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان در سازمان رابطه داشته و می توانند همدیگر را تبیین کنند. این تحقیق از این حیث حائز اهمیت است که تمایل به تعهد سازمانی، سبب افزایش عملکرد کارایی کارکنان و بهبود مدیریت اقتضایی مسئولین و مدیران می شود. بنابراین کاربرد نتایج آن می تواند سازمان را در بهبود عملکرد و جذب افراد یاری کند و موجبات افزایش کارایی، افزایش انگیزه و کاهش اتلاف منابع را فراهم سازد.

 1-1- مقدمه

 تعهد، فرد را با سازمان پیوند می دهد؛ بنابراین، این پیوند احتمال ترک شغل را کاهش خواهد داد. می یر و آلن بین سه نوع تعهد، تمایز قائل می شوند. تعهد عاطفی كه به وابستگی احساسی فرد به سازمان اشاره دارد. تعهد مستمر كه مربوط به تمایل به باقی ماندن در سازمان به خاطر هزینه های ترک سازمان یا پاداش‌های ناشی از ماندن در سازمان می شود و سرانجام تعهد هنجاری كه نوعی احساس تکلیف به باقی ماندن در سازمان را به عنوان یک عضو منعکس می کند (مرادی، 2002). دلایل زیادی نیز برای این كه چرا یك سازمان بایستی سطح تعهد سازمانی اعضایش را افزایش دهد وجود دارد كه از آن جمله می توان به این موضوع اشاره داشت كه تعهد سازمانی با پیامدهایی ازقبیل رضایت شغلی، حضور، رفتار سازمانی فرا اجتماعی و عملکرد شغلی رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل رابطه منفی دارد (شیان[1] و همکاران، 2003). بنابراین كارایی و توسعه هر سازمان تا حد زیادی به كاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد ( اسماعیلی، 1381). با این توصیف، سازمان با عملکرد برتر، سازمانی است که در یک دوره زمانی بلند مدت از راه توانایی انطباق مناسب با تغییرات و واکنش سریع به این تغییرات، ایجاد ساختار مدیریت منسجم و هدفمند، بهبود مستمر قابلیتهای کلیدی و رفتار مناسب با کارکنان به عنوان اصلی ترین دارایی، به نتایجی بهتر از سازمان های همتراز دست می یابد (وال[2]، 2010). گریگوری اسمیت در مقاله خود، هفت راز ایجاد سازمان های با عملکرد برتر را، تعهد و مشارکت مدیریت ارشد، تمرکز راهبردی، تیم های راهبری، شناسایی پروژه‌های کلیدی بهبود، تیم گرایی، ایجاد منشور و سنجش ذکر می‌کند.

یکی از مسئولیت‌های هر نهاد اجتماعی، نیل به اهدافی است که علت وجودی آن نهاد را شکل می دهد. تحقق اهداف سازمانی در گرو همکاری و هماهنگی تمامی عواملی است که تعامل نظام‌مندآنها با یکدیگر به وجود سازمان معنا می بخشد. در این میان نیروی انسانی در تمام سطوح سازمان نقش برجسته تر از سایر عوامل دارد که باید به آن به عنوان یک عامل ذی شعور و دارای نیازهای مادی و معنوی، اهداف فردی، توقعات گروهی و سازمانی بیش از سایر عوامل توجه شود. از آنجایی که کارآیی نیروی انسانی همیشه براساس محاسبات اقتصادی قابل پیش بینی نیست و عوامل متعدد دیگر که برخاسته از نیاز های برتر انسان در ابعاد اجتماعی، احترام و خودیابی است در این زمینه موثراست، لذا در این پژوهش به یکی از ضرورت‌های اساسی سازمانی یعنی( تعهد سازمانی) پرداخته شده است. این مفهوم که امروزه جایگاه مهمی را در تحقیقات مذکور از آن خود ساخته است، بیش از هرچیز ناشی از اعتقاد شدید فرد به سازمان و پذیرش اهداف آن وتلاش در جهت رسیدن به آن اهداف است. در نتیجه این دو عامل، نوعی وابستگی عاطفی و روانی در فرد شکل می گیرد که او را مایل به بقاء در سازمان می‌کند.

در این تحقیق تعهد سازمانی از سه بعد عاطفی، هنجاری و مستمر و ارتباط آنها با عملکرد سازمانی مورد مطالعه قرار‌گرفته است. در این تحقیق رابطه تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه آن با متغیرهای عملکرد شغلی کارکنان و مدیران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

1-2- بیان مسأله پژوهش

افزایش عملکرد و استفاده کارآمد از نیروی انسانی ضرورتی است که باید مورد توجه کلیه مدیران و تصمیم گیرندگان سازمان‌ها قرار گیرد. با توجه به اینکه یکی از مهمترین منابع موجود درسازمانها، نیروی انسانی شاغل در آنهاست، بخشی از اقدامات مدیریتی نیز با هدف بهره گیری هرچه مؤثرتر و کار آمدتر از این منابع به مرحله اجرا در می آید و مدیریت مؤثر عملکرد را به یکی ازمهمترین وظایف مدیران تبدیل نموده است. یکی از عوامل نامحسوس مؤثر برعملکرد کارکنان،تعهد سازمانی آنان می باشد. نیروی انسانی وفادار، سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی، حاضراست حتی فراتر از وظایف مقرر در شرح وظایف، فعالیت نماید و می تواند عامل مهمی دراثربخشی سازمانی باشد. وجود چنین نیرویی در سازمان توأم با بالا رفتن سطح عملکرد و پایین آمدن نرخ غیبت، تأخیر و ترک خدمت می باشد و وجه اعتبار سازمان را در اجتماع، مناسب جلوه داده و زمینه را برای رشد و توسعه سازمان فراهم می آورد. برعکس نیروی انسانی با احساس وفاداری، تعلق و تعهد سازمانی کم، نه تنها خود در جهت نیل به اهداف سازمان حرکت نمی کند، بلکه با ایجاد بی تفاوتی نسبت به مسائل و مشکلات سازمان ممكن است در بین دیگر همکاران تأثیر مفیدنداشته باشد، که این امر خود منشأ ناهنجاری های بسیاری در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وفرهنگی در جامعه را فراهم می کند، لذا بررسی در زمینه تعهد سازمانی و بررسی عوامل مؤثر بر آن و نتایج حاصله می تواند ازجمله تحقیقات مؤثر در علوم رفتار سازمانی باشد. در دهه گذشته تعهد سازمانی و ابعاد آن جایگاه مهمی را در تحقیقات به خود اختصاص داده است. یکی دیگر از متغیرهایی که با

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...