[26]. یکی از متغیر­های مهمی که بر عملکرد رفتار مربیان تاثیر می­گذارد، خودکارآمدی مربی است. خودکارآمدی مربی باور او درباره­ی توانایی و قدرت لازم برای ادای وظیفه است. چنانچه این باور تقویت شود و سایر شرایط محیطی و سازمانی فراهم باشد، فرد می­تواند با چالش­های موجود در محیط کار مقابله کند و موفقیت بدست آورد. یکی از فاکتورهایی که ممکن است با خودکارآمدی مربیان در ارتباط باشد، درک شایستگی مربیان است. اثربخشی مربیان نیز، اساسا به شایستگی، مهارت، سطح دانش و بینش، توانایی آنها بستگی دارد و به دلیل اهمیت این عوامل در موفقیت مربیان، جستجو پیگیر و تلاشی مستمر به منظور یافتن و تربیت کسانی که دارای آن نوع از شایستگی، توانایی، مهارت باشند که آنها را به مربیانی موثر و رهبرانی مفید تبدیل کند، در جریان است. امروزه سمت و سوی مطالعات و پژوهش­های مربوط به مهارت و شایستگی، کاملا تخصصی شده است. به عبارت دیگر محققان در جستجوی این مساله هستند که مربیان در هر یک از فعالیت­ها به چه مهارت­ها و شایستگی­های ویژه­ای نیاز دارند؟

تام پیترز در کتاب”جستجوی بهترین ها” ادعا کرده است اجرای موفقیت آمیز یک طرح یعنی “همه چیز”، اگر بهترین طرحها اجرا نشود بی ارزش است(میرسپاسی، 1377).

همچنین محقق معتقد است تا خود مربی، شایستگی نداشته باشد نمی­توان انتظار داشت که در فرآیند یاددهی و یادگیری ثمربخش باشد. پژوهش­های انجام شده در زمینه­ی شایستگی به همراه  خودکارآمدی در داخل کشور بسیار بسیار محدود است و در پژوهش­های انجام شده رابطه  علّی خودکارآمدی با شایستگی مربیان مورد توجه قرار نگرفته است و کمبود اطلاعات و پژوهش­های انجام شده در این زمینه لزوم انجام این کار  پژوهشی را نشان می­دهد و همچنین شناسایی ارتباط  علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری در مربیان، موجب بهبود عملکرد آنان می­شود و کسب اطلاعات و یافته­های علمی در رابطه با ارتباط  علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری مربیان می­تواند در اخذ تصمیمات این حوزه حائز اهمیت باشد.

4.1. اهداف

1.4.1. هدف کلی

بررسی ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری مربیان زن والیبال استان تهران.

2.4.1. اهداف اختصاصی

تعیین میزان خودکارآمدی رهبری بر شایستگی مربیان زن والیبال استان تهران.
تعیین میزان خودکارآمدی رهبری بر مولفه­های شایستگی مربیان زن والیبال استان تهران.
5.1. سوال­ها

آیا بین و خودکارآمدی رهبری و شایستگی مربیان زن والیبال ارتباط معنا داری وجود دارد؟
آیا بین خودکارآمدی رهبری و مولفه­های شایستگی مربیان زن والیبال ارتباط معنا داری وجود دارد؟
6.1. فرضیه­ها

بین خودکارآمدی رهبری و شایستگی در مربیان زن والیبال ارتباط علّی معنادار وجود دارد.
بین خودکارآمدی رهبری و مولفه­های شایستگی در مربیان زن والیبال ارتباط علّی معنادار وجود دارد.
7.1. پیش فرض­ها

پاسخ دهندگان با صداقت به سوالات پرسشنامه پاسخ داده­اند.پاسخ دهندگان با آگاهی کامل به سوالات پرسشنامه پاسخ داده­اند.
پاسخ دهندگان بدون تاثیر از عوامل محیطی مثل خستگی، به سوالات پرسشنامه پاسخ داده­اند.
پرسش نامه­های خودکارآمدی و شایستگی بدون نقص بوده و دارای اعتبار و روایی لازم می­باشند.
8.1. محدودیت­های پژوهش

1.8.1. حدود پژوهش

ادامه مطلب

سایت های دیگر :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...