پایان نامه ارتباط بین فرهنگ سازمانی و ابعاد ساختاری سازمان |
1-10- قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………. 15
1-11- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها و واژههای کلیدی………………………………. 16
فصل دوم : ادبیات تحقیق………………………………………………………………………… 22
بخش اول : مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………… 23
2-1- قسمت اول : فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………….. 23
2-1-1- تعریف سازمان…………………………………………………………………………………… 23
2-1-2- تعاریف و مفاهیم فرهنگ……………………………………………………………………. 24
2-1-3- ویژگیهای فرهنگ…………………………………………………………………………….. 28
2-1-4- کاربردهای فرهنگ……………………………………………………………………………….. 30
2-1-5- فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………… 30
2-1-6- وﻳﮋﮔﻲهای فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………. 33
2-1-7- عناصر و مولفههای فرهنگ سازمانی………………………………………………………….. 35
2-1-8- چگونگی شکلگیری فرهنگ…………………………………………………………………. 36
2-1-9- چرخه حیات فرهنگ سازمانی (بقا و ادامه حیات فرهنگ سازمانی)………………. 37
2-1-10- نقشها و کارکردهای فرهنگ سازمانی…………………………………………………….. 38
2-1-11- نظریههای فرهنگ سازمانی………………………………………………………………….. 40
2-1-11-1- طبقهبندی دیل و کندی…………………………………………………………………… 40
2-1-11-2- طبقهبندی کویین و مکگارس…………………………………………………………. 43
2-1-11-3- طبقهبندی فرنهام و گانتر………………………………………………………………….. 45
2-1-11-4- طبقهبندی پیترز و واترمن………………………………………………………………… 47
2-1-11-5- طبقهبندی اوچی……………………………………………………………………………… 49
2-1-11-6- طبقهبندی میلر………………………………………………………………………………. 49
2-1-11-7- طبقهبندی جفری سانی فیلد……………………………………………………………… 51
2-1-11-8- طبقهبندی دنیل دنیسون…………………………………………………………………. 52
2-1-11-9- طبقهبندی هافستد……………………………………………………………………………. 55
2-2- قسمت دوم : ساختار سازمانی…………………………………………………………………….. 60
2-2-1- تعاریف و مفاهیم ساختار سازمانی………………………………………………………… 60
2-2-2- ابعاد طرح سازمانی……………………………………………………………………………….. 63
2-2-2-1- ابعاد محتوایی………………………………………………………………………………… 64
2-2-2-2- ابعاد ساختاری………………………………………………………………………………… 75
2-2-3- انواع ساختارهای سازمانی………………………………………………………………………. 79
2-2-3-1 – ساختارهای سازمانی بر اساس نظر مینتزبرگ…………………………………………. 81
2-2-3-2- ساختارهای عملی مبتنی بر فعالیتهای سازمان………………………………………. 85
2-2-4- تاثیر پذیری ساختار از فرهنگ……………………………………………………………… 90
بخش دوم : پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. 92
فصل سوم : روششناسی تحقیق………………………………………………………………. 103
3-1- روش تحقیق………………………………………………………………………………………. 104
3-2- گامهای اجرای تحقیق………………………………………………………………………….. 105
3- 3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………….. 106
3-4- نمونه و نمونهگیری……………………………………………………………………………….. 106
3-4-1- برآورد حجم نمونه……………………………………………………………………………… 108
3-5- ابزار جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………. 110
3-5-1- پرسشنامه…………………………………………………………………………………………. 111
3- 6- روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………….. 112
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………. 116
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………… 117
4-1- آمار توصیفی………………………………………………………………………………………. 119
4-1-1- تفکیک نمونه بر حسب متغیر جنسیت………………………………………………… 119
4-1-2- تفکیک نمونه بر حسب متغیر سن……………………………………………………….. 120
4-1-3- تفکیک نمونه بر حسب متغیر سابقه خدمت…………………………………………… 122
4-1-4- تفکیک نمونه بر حسب متغیر تحصیلات…………………………………………….. 123
4-1-5- تفکیک نمونه بر حسب سوالات پرسشنامه ابعاد ساختاری…………………………… 125
4-1-6- تفکیک نمونه بر حسب سوالات پرسشنامه فرهنگ سازمانی…………………………. 128
4-1-7- بررسی وضعیت شاخصهای فرهنگ سازمانی…………………………………………. 135
4-2- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………. 136
4-2-1- بررسی نرمال بودن دادهها……………………………………………………………………. 139
4-2-2- بررسی فرضیههای تحقیق………………………………………………………………… 140
4-2-2-1- فرضیه اصلی……………………………………………………………………………….. 140
4-2-2-2- فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………….. 141
4-2-2-3- فرضیه فرعی دوم………………………………………………………………………….. 143
4-2-2-4- فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………………. 144
4-2-2-5- فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………………. 145
4-2-2-6- فرضیه فرعی پنجم………………………………………………………………………… 147
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها……………………………………………………… 149
5-1- خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………….. 150
5-2- نتیجهگیری تحقیق…………………………………………………………………………….. 151
5-2-1- نتایج حاصل از یافتههای توصیفی……………………………………………………… 151
5-2-2- نتیجه حاصل از آزمون فرضیهها………………………………………………………….. 155
5-3- پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………………………………… 158
5-4- محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………. 162
5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی…………………………………………………………… 163
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………… 164
پیوست و ضمائم………………………………………………………………………………………….. 171
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………….. 177
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (2-1) طبقهبندی نظریههای فرهنگ سازمانی………………………………………………… 40
جدول (2-2) تقسیمبندی فرهنگهای سازمانی از نظر کویین و مکگارس………………… 44
جدول (2-3) طبقهبندی فرهنگ از نظر پیترز و واترمن……………………………………………. 48
جدول (2-4) ارتباط محیط و ساختار ( ترکیب و تلفیق نظریهها)………………………….. 70
جدول (3-1) نسبت نمونهگیری در تهران…………………………………………………………….. 109
جدول (3-2) نسبت نمونهگیری در مراکز استانها………………………………………………….. 110
جدول (3-3) تفکیک سوال مربوط به هر شاخص………………………………………………… 111
جدول (3-4) نتایج آزمون آلفای کرونباخ…………………………………………………………….. 115
جدول (4-1) بررسی توزیع فراوانی متغیر جنسیت………………………………………….. 119
جدول (4-2) بررسی توزیع فراوانی متغیر سن…………………………………………………. 120
جدول (4-3 ) بررسی توزیع فراوانی متغیرسابقه خدمت………………………………………. 122
جدول (4-4) بررسی توزیع فراوانی متغیر تحصیلات……………………………………….. 123
جدول (4-5) توزیع سوالات پرسشنامه ابعاد ساختاری………………………………………… 125
جدول (4-6 ) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش اول……………………………….. 128
جدول (4-7) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش دوم……………………………….. 129
جدول (4-8) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم………………………………. 130
جدول (4-9) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم……………………………….. 131
جدول (4-10) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم……………………………… 132
جدول (4-11) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش سوم……………………………… 133
جدول (4-12) توزیع سوالات متغیر فرهنگ سازمانی بخش چهارم………………………….. 134
جدول (4-13) بررسی وضعیت شاخصهای فرهنگ سازمانی…………………………………. 135
جدول (4-14) بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها……………………………………………….. 139
جدول (4-15) آزمون همبستگی پیرسون بین فرهنگ سازمانی و ابعاد ساختاری……………. 141
جدول (4-16) آزمون همبستگی پیرسون بین ویژگی فرهنگی جمعگرایی/فردگرایی و ابعاد ساختاری 142
جدول (4-17) آزمون همبستگی اسپیرمن بین ویژگی فرهنگی مردگرایی/زنگرایی و ابعاد ساختاری 143
جدول (4-18) آزمون همبستگی پیرسون بین ویژگی فرهنگی اجتناب از عدم اطمینان/عدم اطمینان و ابعاد ساختاری…………………………………………………………………………………………………………………. 144
جدول (4-19) آزمون همبستگی پیرسون بین ویژگی فرهنگی فاصله قدرت بالا/فاصله قدرت پایین و ابعاد ساختاری…………………………………………………………………………………………………………………. 146
جدول (4-20) آزمون همبستگی پیرسون بین ویژگی فرهنگی کوتاهمدتنگری/بلندمدتنگری و ابعاد ساختاری 147
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1) بررسی توزیع فراوانی متغیر جنسیت……………………………………………. 120
نمودار (4-2) بررسی توزیع فراوانی متغیر سن…………………………………………………. 121
نمودار (4-3 ) بررسی توزیع فراوانی متغیر سابقه خدمت……………………………………… 123
نمودار (4-4) بررسی توزیع فراوانی متغیرتحصیلات………………………………………… 124
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (1-1) مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………….. 12
شکل (2-1) الگوی جامعهپذیری……………………………………………………………………….. 42
شکل (2-2) انواع فرهنگ سازمانی از نظر دیل و کندی…………………………………………… 43
شکل (2-3) انواع فرهنگ از نظر دنیل دنیسون…………………………………………………….. 55
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-11] [ 01:12:00 ق.ظ ]
|