پایان نامه اثر الکتروشوک بر انواع توجه شنیداری بیماران اختلالهای خُلقی |
های وابسته به دارو نمیتواند کمک کننده باشد (بالدوین[6] و اوکسلاد[7]، 2000).
بیمارانی که الکتروشوک دریافت میکنند، معمولا روشهای درمانی متعددی را تجربه کردهاند که بدلیل عدم مؤثر بودن، برای دریافت الکتروشوک ارجاع داده میشوند (فینک، 1999). استفاده از الکتروشوک هم با نگرانیهای زیادی همراه است از جمله از دست دادن موقتی یا دائمی فرایندهای شناختی که با انجام پژوهشهای گسترده در این زمینه و بالا بردن تکنولوژی و بالا بردن سطح روشهای وارد کردن شوک به سر بیمار، تا حدی از نگرانیهای موجود کاسته است.
2-1– بیان مسئله
اختلالهای خلقی اغلب مزمن و عود کننده میباشند، شیوع آنها در طول زندگی برای اختلال افسردگی اساسی حدود 15% وبرای اختلالهای دوقطبیI حدود 1% است. بدلیل شیوع گسترده اختلالهای خُلقی و مشمول شدن تعداد بسیاری از مبتلایان به اختلالهای روانی، تلاشهای گوناگونی برای درمان آن در هر دوره تاریخی با توجه به بار علمی و تجربی انسان صورت گرفته است (سادوک و سادوک، 2002).
در قرن بیستم بررسی و پژوهش در زمینه اختلالهای خُلقی شروع شده، نظریهها و فرضیههای فراوانی در مورد پیدایش، شکلگیری و انواع آن ابراز گردیده و در پی آن روشهای درمانی گوناگونی مطرح شده است از جمله: انواع رواندرمانیها خصوصا رفتاردرمانی – شناختی[8]، چندین طبقه از داروهای ضدافسردگی و الکتروشوک است (کلسی، نمروف و نیوپورت، 2006).
الکتروشوک، درمانی زیستی است که با ایجاد تشنجی خفیف و با عبور جریان ضعیف الکتریکی در ناحیهای از سر انجام میشود. الکتروشوک از سال 1938 برای مبتلایان به اختلالهای خلقی که نسبت به درمان مقاوم بودند، همچنین برای افرادی که میل به خودکشی یا دیگرکشی و علائم بارز بیتابی یا بهت داشتند، به صورت درمانی انتخابی درآمد (فیدا[9] و همکاران، 2009) و امروزه گزارش میشود حدود 10% بیماران بستری با تشخیص افسردگی اساسی الکتروشوک دریافت میکنند ( متیو[10] و همکاران، 2008).
پژوهشهای بسیاری در رابطه با اثربخشی الکتروشوک انجام شده است، مثل فراتحلیلی که توسط انجمن مطالعاتی الکتروشوک انگلستان[11] (2003) انجام شد. در این فراتحلیل گزارش شد الکتروشوک واقعی موثرتر از الکتروشوک ساختگی[12] است و همچنین گزارش اثربخشی چشمگیر الکتروشوک نسبت به دارو درمانی ارائه شد.
هدفهای پژوهش1-4-1- هدف کلی
تعیین اثر الکتروشوک بر توجه شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
2-4-1– هدفهای اختصاصی
هدفهای اختصاصی این پژوهش عبارتند از:
تعیین اثر کوتاهمدت الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
تعیین اثر کوتاهمدت الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
تعیین اثر بلندمدت الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
تعیین اثر بلندمدت الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
5–1– سؤالهای پژوهش
سؤالهای این پژوهش عبارتند از:
آیا الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در کوتاهمدت تأثیر دارد؟
آیا الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در کوتاهمدت تأثیر دارد؟آیا الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در بلندمدت تأثیر دارد؟
آیا الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در بلندمدت تأثیر دارد؟
متغیرهای پژوهش
متغیر وابسته: توجه شنیداری انتخابی، توجه شنیداری تقسیمشده
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-03-01] [ 04:48:00 ق.ظ ]
|