شرایط جایگزین کیفر حبس//پایان نامه جایگزینهای  کیفر حبس
شرایط جایگزین های کیفر حبس[1]
برای اینکه یک سیاست جایگزینی موفق و کارآمدی داشته باشیم یک سری شرایط و ساختارهایی را برای اجرای موثر آن نیاز داریم. در غیر این صورت در اجرای موثر آن ناکام مانده و با شکست مواجه می شود یا به عبارت دیگر، روش های جایگزین رسالت ها و کارکرد ها یش را از دست خواهد داد. این شرایط و ساختارها عبارتند از:

2-4-1- فرهنگ سازی لازم
اجرای مفید و موثر روش های جایگزین کیفر حبس نیازمند زمینه سازی و فرهنگ سازی آن میان  اقشار مختلف افراد جامعه و نهادهای مسئول و درگیر اجرای  این روش می باشد. به عبارت دیگر به اقشار مختلف افراد جامعه و نهادهای مسئول و درگیر اجرای آن فهمانده  و قبولانده شود که چرا به جایگزین کردن روش هایی برای حبس تاکید کنیم؟ چگونه اجرا خواهد شد؟ دارای چه ویژگی ها و فوایدی می باشد؟ حبس چه معایبی و ایراداتی دارد؟ مزایای بکارگیری این روش ها در مقابل کیفر حبس چه چیزهایی هستند؟ در چه مواردی این روش ها و برنامه­ها، جایگزین حبس می شوند؟  آیا در تمام موارد یا دربرخی موارد؟ چه مجرمانیمستحق برخورداری از این روش می باشند؟ چه جرایمی وبا چه مجازاتی؟و. . . .

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

بنابراین اولا آگاهی ودرک مردم از جایگاه و عملکرد روش­های جایگزین حبس، شرط ضروری مقبولیت آن روش ها می باشد و اجرای چنین برنامه های موفقیت آمیز نخواهد بود مگر اینکه اقشار مختلف افراد جامعه و نهاد های مسئول و درگیری آن، این روش ها  را پذیرفته و از آن حمایت کنند. یکی از حقوق دانان در این باره می گوید:« به گونه ای رعایت کردن این مسئله (فرهنگ پذیری) اهمیت دارد که در جمهوری چک به پیشرفت نکردن کارعام المنفعه و مصالحه ی خارج از دادگاه منجر شد.»

فرهنگ پذیری و قبولاندن آن در دستگاه قضایی ( به عبارت دیگر آگاهی و درک قضات از جایگاه و عملکرد روش های جایگزین) نیز شرط ضروری می باشد. به عنوان مثال، به قضات آموزش داده می شود که از استفاده از زندان در سطح گسترده و پذیرفتن کیفر حبس به عنوان کیفر اصلی به ویژه در مواقعی که استفاده از آن ضرورت ندارد( در مورد مجرمان غیر خطرناک و با توجه به اوضاع و احوال ارتکاب جرم  و مجرم، جبران خسارت بزه دیده و. . . )، خودداری شود.  به عبارت دیگر  یکی ازحقوقدانان ما می­گوید:« به گونه­ای به این قضات آموزش و تعلیم داده شود، وقتی که رایی را صادر می­کنند جزو افتخارات نظام قضایی  باشند. آراء نشانگر درک از واقعیات اجتماع اعم ازمعضلات  اقتصادی، روانی و فرهنگی و غیره باشد، به عبارت دیگر قضات باید زمینه ساز تغییر قوانین به نفع اجتماع باشند.  باید نگاه قاضی به فردی که تمام امکانات رفاهی را برای او فراهم  است و مرتکب جرمی می شود، با کسی که با فقر دست و پنجه نرم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...