ابزار مستند ساختن کیفیت در آموزش عالی باشد.
برای انتخاب شاخص های عملکردی دانشگاهی باید برخی رهنمودها و معیارهایی را مد نظر قرار داد. به جرأت می توان گفت که امکان موفقیت در بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور مستلزم اهمیت دادن به این معیارها می باشد.
ملاک های انتخاب شاخص های عملکردی که برای بودجه ریزی دانشگاهی که باید مدنظر باشد، به شرح زیر است:
شاخص های عملکردی دانشگاهی باید بین اهداف و مأموریت دانشگاه ارتباط مستقیمی برقرار سازد.
شاخص های عملکردی دانشگاهی باید طوری انتخاب شوند که از گرایش به مدیریت خرد دانشگاهی یا گروه فعالیت خاصی پرهیز شود. به عبارتی شاخص ها باید در بر گیرنده فعالیت های مختلف و چندگانه درون دانشگاه باشند.
شاخص های عملکردی دانشگاهی باید مواردی که اعتبارات عمده دریافت می کنند هدف قرار دهد. یعنی شاخص های عملکردی باید با گروه های عمده برنامه ها و فعالیت های دانشگاهی از قبیل آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی ارتباط داشته باشند.
شاخص های عملکردی دانشگاهی باید برتری، سرآمدی و موفقیت دانشگاه را به نمایش بگذارند. به عبارتی شاخص ها باید نشان دهنده دستاوردهای اصلی دانشگاهی باشند و بتوانند دانشگاه و مدیران آن را بر آنچه که باید بهبود یابد، متمرکز کنند.
شاخص های عملکردی دانشگاهی باید توانایی پاسخ به پرسش های هیأت امنای دانشگاه در خصوص بودجه را داشته باشند، چرا که برای هیأت امنای دانشگاه و سایر قانون گذاران و تصمیم گیران دانشگاهی به عنوان ملاک تصمیم گیری در تخصیص منابع مالی اهمیت دارند.
در تدوین شاخص های عملکردی دانشگاهی باید اثربخشی هزینه ها در نظر گرفته شود. چرا که گردآوری اطلاعات باید از لحاظ هزینه ها توجیه پذیر باشد.
شاخص های عملکردی دانشگاهی باید معتبر و برای تصمیم گیران و مدیران دانشگاهی از قبیل هیأت امنا و هیأت رئیسه دانشگاه سودمند باشند، برای سایر گروه ها از قبیل اعضای هیأت علمی و دانشجویان نیز روشن و قابل درک بوده و با هدف عمومی برنامه ها و فعالیت های دانشگاهی همخوانی داشته باشند.
برای تدوین شاخص های عملکردی می بایست ارتقاء کیفیت آموزشی که هدف غایی فعالیت های آموزشی و تربیت دانشجویان است باید مد نظر باشد.
در تبدیل شاخص های کیفی به کمی در صورت لزوم می توان از روش های اندازه گیری مانند اصول احتمالات و مقدار مورد انتظار و نظریه فازی سود جست. این روش ها، احساس ها و قضاوت های شهودی مدیران را که به هر صورت کیفی مورد استفاده قرار می گیرند صوری کرده و بدان کمیت می بخشند. (ساکتی، سعیدی، 1388: 10)
در ادامه به برخی از شاخص هایی که می توان در حوزه دانشگاهی از آن ها برای سنجش عملکرد دانشگاه استفاده نمود اشاره می گردد:

جدول2-2) شاخص های مرتبط با حوزه دانشجویی و فرهنگی
ردیف عنوان شاخص
1 نرخ رشد بودجه سرانه دانشجویی
2 درصد سرانه بودجه رفاهی دانشجویان جذب شده توسط دانشگاه
3 سرانه اقامتگاه دانشجویی
4 درصد سرانه وام تحصیلی جذب شده نسبت به کل سهمیه دانشگاه
5 میزان نفرساعت کاردانشجویی انجام شده درواحدهای دانشگاه
6 درصد مالکیت حوزه مدیریت دانشجویی در اقامتگاه های دانشجویی
7 درصد اقامتگاه های دارای استانداردهای کشوری به کل اقامتگاه ها
8 درصد مالکیت حوزه مدیریت دانشجویی در سلف سرویس های دانشجویی
9 نرخ مشارکت های دانشجویی (تعداد شوراهای صنفی فعال)
10 سرانه فضای سلف سرویس دانشجویی (کل دانشجویان)
11 سرانه هزینه غذایی (غذای آماده وجیره خشک )دانشجویی
12 سرانه صندلی اتوبوس جهت نقل وانتقال دانشجویان (رفت و برگشت هر اتوبوس یک بار محاسبه می‌شود)
13 وجود سازوکارمدون ومستند جهت توسعه ونظارت بر اقامتگاه های دانشجویی
14 نسبت نیروهای تخصصی شاغل در آن حوزه(دارای مدرک تحصیلی یا تجارب مرتبط) به کل شاغلین
15 میزان فرآیندهای کاری اصلاح شده درطول سال
16 نسبت تعداد دانشجویان عضو تشکل های دانشجویی به کل دانشجویان
17 نسبت تعداد دانشجویان شرکت کننده در سفرهای سیاحتی، زیارتی به کل دانشجویان
18 نسبت تعداد احکام انضباطی صادر شده از سوی کمیته انضباطی برای دانشجویان به کل دانشجویان
جدول 2-3) شاخص های مرتبط با حوزه آموزشی
ردیف عنوان شاخص
1 نسبت اعضاء هیأت علمی استاد به کل هیأت علمی
2 نسبت اعضاء هیأت علمی دانشیار به کل هیأت علمی
3 نسبت اعضاء هیأت علمی استادیار به کل هیأت علمی
4 نسبت اعضاء هیأت علمی مربی به کل هیأت علمی
5 نسبت اعضاء هیأت علمی مربی آموزشیار به کل هیأت علمی
6 نسبت داشجو به کل هیأت علمی
7 تعداد انجمن های علمی مرتبط که تحت پوشش حمایتی معاونت هستند
8 نرخ رشد تعداد بورس دکترا اعطا شده(داخل کشور)نسبت به سال قبل
9 نرخ رشد تعداد بورس دکترا اعطا شده(خارج کشور) نسبت به سال قبل
10 نسبت دانشجویان به کارکنان(اداری-آموزشی)غیر هیأت علمی)کارکنان حوزه معاونت-دانشکده ها)
11 تعداد اعضاء هیأت علمی اخراجی درسال
12 تعداد اعضاء هیأت علمی استخدامی درسال
13 نرخ رشد تعداد اعضاء هیأت علمی موفق به اخذ نشان ها وجوایز علمی داخلی وخارجی نسبت به سال قبل
14 نرخ رشد تعداد برگزیدگان المپیادهای علمی دوره متوسطه جذب شده توسط دانشگاه نسبت به سال قبل
15 میانگین ساعات تدریس اعضاء هیأت علمی درهفته
16 نسبت نرخ رشد تعداد اعضاء هیأت علمی به نرخ رشد تعداد دانشجو نسبت به سال قبل
17 نرخ
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
رشد تعداد دانشجویان موفق به اخذ نشان ها وجوایز علمی داخلی وخارجی) نسبت به سال قبل
18 نرخ رشد تعداد دانشجویان خارجی جذب شده دردانشگاه(تمام مقاطع) نسبت به سال قبل
19 سرانه فضای آموزشی دانشگاه به ازای هر دانشجو
20 نرخ رشد تغییر رشته دانشجویان درسال مربوطه(تمام مقاطع) نسبت به سال قبل
21 نرخ رشد انصراف از تحصیل دانشجویان درسال مربوطه(تمام مقاطع) نسبت به سال قبل
22 نرخ رشد تعداددانشجویان مشروطی درسال مربوطه(تمام مقاطع) نسبت به سال قبل
23 نرخ رشد تعداد دانشجویان اخراجی درسال مربوطه(تمام مقاطع)
24 ضریب دانش آموختگی دانشگاه
25 کیفیت خروجی دانش آموختگان(متوسط معدل)
26 نرخ رشد تعداد کنفرانس های آموزشی برگزارشده
27 نرخ رشد تعداد پایان نامه های مرتبط با اهداف دانشگاه
28 تعداد سرفصل های آموزشی تدوین شده
29 نرخ رشد تعداد اساتیدی که سوالات استانداردطراحی نموده اند به سال قبل
30 نرخ رشد تعداد اساتیدی که طرح درس نوشته اند به سال قبل

جدول2-4) شاخص های مرتبط با حوزه پژوهشی

ردیف عنوان شاخص
1 نسبت کارگاه های آموزشی ویژه اعضای هیأت علمی به تعداد کل اعضاء هیأت علمی
2 نسبت طرح های تصویبی در شورای پژوهشی دانشگاه به کل طرحهای تحقیقاتی واصله
3 نرخ رشد طرح هایی که منجر به ارائه مقاله در همایشهای داخلی بصورت پوستریا سخنرانی ارائه شده
4 نرخ رشد طرح هایی که منجر به ارائه مقاله در همایشهای خارجی بصورت پوستریا سخنرانی ارائه شده
5 وجود سازوکار مدون و مستند درحمایت و تشویق پژوهشگران برتر و میزان اجرا آن
6 کسب رتبه در جشنواره های تحقیقاتی رازی و خوارزمی
7 نسبت مقالات منتشر شده اعضاء هیأت علمی ایندکس شده در بانک های سطح یک به تعداد کل اعضاء هیأت علمی
8 نسبت مقالات منتشر شده اعضاء هیأت علمی ایندکس شده در بانک های سطح دو به تعداد کل اعضاء هیأت علمی
9 نسبت مقالات حق التالیف داده شده ( با توجه به موارد بالا ) به کل مقالات ارائه شده
10 نرخ رشد کسب رتبه برتر جشنواره های بین المللی
11 نسبت بودجه تخصیص داده شده برای حق التالیف مقالات به کل بودجه پژوهشی دانشگاه
12 تعداد همایش های برگزار شده بین المللی
13 تعداد قرارداد و تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه های داخل کشور
14 تعداد قرارداد و تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه های خارج از کشور
15 نرخ رشد دوره های فرصت مطالعاتی به سال مبنا
16 تعداد شرکت اعضای هیأت علمی در همایش های خارج از کشور جهت ارائه مقاله
17 تعداد طرح های پژوهشی مصوب در شورای پژوهشی
18 تعداد شرکت کنندگان در کارگاه‌ها
19 تعداد مجله چاپ شده
20 تعداد خبرنامه منتشر شده
21 تعداد مقالات ارائه شده در کنگره های داخلی
22 تعداد طرح‌های تحقیقاتی که مجری یا همکار دانشجودارند
3 تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال کاغذی یا الکترونیکی
24 نرخ رشد مراجعین به سمعی و بصری کتابخانه مرکزی دانشگاه
25 نرخ رشد بانک های اطلاعاتی الکترونیکی دانشگاه
26 نرخ رشداستفاده از بانک های اطلاعاتی دانشگاه
27 نرخ رشد منابع تمام متن الکترونیکی دانشگاه
28 نرخ رشد استفاده از منابع تمام متن الکترونیکی دانشگاه
29 نرخ رشد مجلات چاپی خریداری شده برای دانشگاه

جدول 2-5) شاخص های مرتبط با حوزه اداری و مالی

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...