سنتز، تبدیل گاز سنتز به محصولات میان تقطیر و ارتقاء کیفیت این محصولات است. گاز طبیعی، سوختی پاک و خوراکی مناسب برای صنایع شیمیایی است؛ اما به دلیل ویژگی های خاص خود، انتقال آن به سمت بازار مصرف دشوارتر و گرانتر از انتقال نفت خام است. این مسئله ناشی از مشکلاتی نظیر نبود بازار امن و مناسب، هزینه بالای حمل و نقل و گران و پیچیده بودن تکنولوژی های انتقال نظیر LNG و خطوط لوله است. به عنوان مثال یک کشتی LNG، حدود 33 میلیون گالن LNG با ارزش گرمایی حدود 3 تریلیون BTU جابجا می نماید، در حالی که یک کشتی نفتکش (که ساده تر و ارزان تر نیز هست) 2.2 میلیون بشکه نفت خام با ارزش گرمایی برابر با 130 تریلیون BTU را انتقال می دهد که حاکی از بالا بودن هزینه انتقال گاز طبیعی است. علاوه بر این، مشکلات زیست محیطی تولید و انتقال LNG و همچنین هزینه بالا و ضرورت رعایت مسایل ایمنی سایر روش های صادرات گاز نظیر خط لوله و هیدرات، صادرات گاز را با مشکلات بیشتری روبرو می سازد. از این رو، تبدیل گاز طبیعی به مواد شیمیایی و جایگزین کردن صادرات این مواد به جای صادرات گاز، علاوه بر اینکه بازار فروش مناسب و مطمئنی دارد، ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور صادرکننده می کند و مشکلات صادرات گاز را نیز به همراه ندارد.
مقدمه:
تبدیل گاز طبیعی به محصولات باارزش تر از   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید قبیل سوخت های مایع (GTL) تکنولوژیی است که تاثیر شدیدی بر صنایع نفت و گاز جهان و محیط زیست انسان در آینده ای نزدیک خواهد گذاشت که مهمترین اثرات آن عبارتند از افزایش استفاده از منابع تمیزتر انرژی نظیر گاز طبیعی، بهره برداری از چاه های نفتی که در استفاده از گازهای همراه آنها مشکل وجود دارد، کاهش هزینه تولید محصولات پالایش شده استاندارد از نقطه نظر زیست محیطی و جوابگو بودن نیاز روزافزون جهان به انرژی. بنابراین با استفاده از تکنولوژی GTL می توان گاز طبیعی را که تابه حال به عنوان سوختی کم ارزش با هزینه انتقال نسبتاً بالا به بازار مصرف تلقی می شد، در محل تولید، به فرآورده های مایع با ارزش تبدیل نمود و مانند فرآورده های نفتی در تانکرهایی به سوی بازار مصرف حمل نمود.
فرآیند GTL برای تولید محدوده وسیعی از محصولاتی نظیر نفت، نفت سفید، دیزل، بنزین، واکس، روغن، مواد شیمیائی یا گاز مایع به کار می رود. در حال حاضر بیشتر تکنولوژی ها سعی در تولید دیزل، نفتا و نفت سفید دارند. این فرآیند شامل سه مرحله می باشد که به ترتیب عبارتند از تهیه گاز سنتز، سنتز فیشر، تروپش و ارتقاء کیفیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...