پایان نامه نگرش دبیران نسبت به تاثیر انواع دورهای کوتاه مدت ضمن خدمت بر توانایی های شغلی آنان |
بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………. 4
اهمیت وضرورت……………………………………………………………………………………………………………….. 6
اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 9
فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 9
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………………. 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
عملکرد تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………… 13
انگیزه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
انگیزه پیشرفت……………………………………………………………………………………………………………….. 14
انگیزه تحصیلی………………………………………………………………………………………………………………… 15
پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………….. 15
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………………………………….. 19
روش تدریس………………………………………………………………………………………………………………….. 21
عوامل موثر بر تدریس……………………………………………………………………………………………………….. 21
روش تدریس سنتی…………………………………………………………………………………………………………… 22
روش تدریس فعال…………………………………………………………………………………………………………… 22
مقایسه روش سنتی و فعال………………………………………………………………………………………………….. 23
دیدگاه ساخت گرا…………………………………………………………………………………………………………….. 25
ساخت گرایی چیست؟………………………………………………………………………………………………………. 26
اصول روش تدریس ساخت گرایی……………………………………………………………………………………….. 26
هدف روش تدریس ساخت گرایی……………………………………………………………………………………….. 28
مفاهیم اساسی روش تدریس ساخت گرایی…………………………………………………………………………….. 28
مفهوم ساخت………………………………………………………………………………………………………………….. 29
مفهوم دانش سازی یا ساخت دانش………………………………………………………………………………………. 29
مفهوم واقعیت………………………………………………………………………………………………………………….. 29
مراحل اجرایی روش تدریس ساخت گرایی……………………………………………………………………………. 29
نکات اساسی الگوی تدریس 5E………………………………………………………………………………………….. 30
محاسن ومحدودیت های استفاده از روش ساخت گرا……………………………………………………………….. 31
مبانی نظری هوش معنوی……………………………………………………………………………………………………. 33
تعریف هوش…………………………………………………………………………………………………………………… 33
تعریف معنویت………………………………………………………………………………………………………………… 34
همپوشی بین معنویت و مذهب…………………………………………………………………………………………….. 34
دیدگاه های روانشناسانه به معنویت……………………………………………………………………………………….. 35
فاکتورهای هوش از نظر گاردنر……………………………………………………………………………………………. 36
چهارچوب نظری هوش معنوی…………………………………………………………………………………………….. 37
هوش معنوی از دیدگاه نسبی……………………………………………………………………………………………….. 37
مقایسه هوش معنوی با هوش های دیگر…………………………………………………………………………………. 38
مولفه های هوش معنوی……………………………………………………………………………………………………… 39
سلامت روان…………………………………………………………………………………………………………………… 38
دیدگاه های مربوط به سلامت روان……………………………………………………………………………………….. 41
سلامت روان و بیماری روانی………………………………………………………………………………………………. 43
خلاصه ای از تعریف بهداشت روانی بر اساس مكاتب مختلف روانشناسی……………………………………… 44
نظریه های مربوط به سلامت روان………………………………………………………………………………………… 44
سطح نیازهای بدنی……………………………………………………………………………………………………………. 47
نیازهای اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………. 48
نیازهای فردی………………………………………………………………………………………………………………….. 48
شخصیت سالم از دیدگاه فرانكل…………………………………………………………………………………………… 49
خصوصیات اشخاص سالم از دیدگاه فرانكل……………………………………………………………………………. 49
شخصیت سالم از دیدگاه پرلز………………………………………………………………………………………………. 50
خصوصیات انسان سالم از دیدگاه پرلز…………………………………………………………………………………… 50
شخصیت سالم از دیدگاه یونگ……………………………………………………………………………………………. 51
انسان سالم از دیدگاه یونگ…………………………………………………………………………………………………. 51
رابطه بین مثبت اندیشی و سلامت روانی از دیدگاه اسلام……………………………………………………………. 52
كارآمدی و سلامت روان…………………………………………………………………………………………………….. 52
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………………………………………………………………………….. 55
تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………………………………………………………………………………. 56
جمع بندی………………………………………………………………………………………………………………………. 58
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 61
روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 61
جامعه آماری، نمونه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………………….. 61
ابزار گرداوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………… 61
روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………. 64
ملاحظات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………….. 65
فصل چهارم: یافته های پژوهش
یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………….. 67
یافته های استنباطی……………………………………………………………………………………………………………. 68
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. 74
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………… 74
محدودیت های پژوهشی……………………………………………………………………………………………………. 78
پیشنهاد های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 79
پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………. 79
پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………. 79
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………… 80
منابع لاتین(References)…………………………………………………………………………………………………. 87
پیوست
پرسشنامه هوش معنوی………………………………………………………………………………………………………. 95
پرسشنامه سلامت روان………………………………………………………………………………………………………. 98
بروندادهای SPSS………………………………………………………………………………………………………….. 101
چکیده لاتین(Abstract)…………………………………………………………………………………………………. 108
فهرست جداول
عنوان……………………………………………………………………………………………………………………….. صفحه
3-1- پایایی پرسشنامه هوش معنوی و ابعاد آن توسط اسفندیاری………………………………………………… 87
4-1- بررسی میانگین و انحراف استاندارد هوش معنوی و ابعاد آن……………………………………………….. 94
4-2- بررسی میانگین و انحراف استاندارد سلامت روان و ابعاد آن……………………………………………….. 95
4-3- بررسی میانگین و انحراف استاندارد عملکرد تحصیلی……………………………………………………….. 95
4-4- ضریب همبستگی بین سلامت روان و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی………………………………… 96
4-5- ضریب همبستگی بین ابعاد سلامت روان با عملکرد تحصیلی……………………………………………… 97
4-6- ضریب همبستگی بین ابعاد هوش معنوی با عملکرد تحصیلی………………………………………………. 98
4-7- جدول مشخصه های آماری رگرسیون بین ابعاد سلامت روان و عملکرد تحصیلی…………………….. 99
4-8- جدول مشخصه های آماری رگرسیون بین ابعاد هوش معنوی و عملکرد تحصیلی…………………… 100
4-9- جدول مشخصه های آماری رگرسیون بین هوش معنوی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی……… 101
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر هنرستان های شهر مرودشت که تعداد آنها در سال 1393 برابر با 1800 بوده و نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای 150 نفر انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران (1389) و سلامت روان(GHQ-28) گلدنبرگ (1972) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از نمره معدل سه ماهه اول سال تحصیلی دانش آموزان استفاده شد و هر دو پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار هستند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون به روش گام به گام استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که بین سلامت روان با عملکرد تحصیلی رابطه معکوس و معنادار و بین هوش معنوی با عملکرد تحصیلی رابطه مستیقم و معناداری وجود دارد. بین مولفه های نشانه های جسمانی، اضطراب و افسردگی با عملکرد تحصیلی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد و بین مولفه های تفکر کلی و بعد اعتقادی، و پرداختن به سجایای اخلاقی با عملکرد تحصیلی رابطه مستقیم و معناداری وجود داردمتغیر افسردگی نسبت به دیگر متغیرها پیش بینی کننده قوی تری برای عملکرد تحصیلی می باشد. متغیر تفکر کلی و بعد اعتقادی نسبت به دیگر متغیرها پیش بینی کننده قوی تری برای عملکرد تحصیلی می باشد. متغیر هوش معنوی نسبت به دیگر متغیر پیش بینی کننده قوی تری برای عملکرد تحصیلی می باشد.
کلید واژه ها: هوش معنوی،سلامت روان،عملکرد تحصیلی.
مقدمه
آموزش و پرورش زیر بنای توسعه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه ای است. یکی از بارزترین خصوصیات عصر حاضر، تحولات شگرف و مداومی است که در گستره علوم به چشم می خورد. این تغییرات در زمینه تعلیم و تربیت منجر به ایجاد دیدگاه ها و روش های نوینی گردیده است که نظام های آموزشی را به پرورش افراد مولد علم و تکنولوژی ترغیب می کند. بی تردید هیچ نظام آموزشی نمی تواند صد در صد به اهداف آموزشی خود برسد. ولی موفق بودن هر نظام آموزشی به نزدیک تر شدن هر چه بیشتر، به اهداف تعیین شده بستگی دارد. برای نزدیک تر شدن به اهداف نظام آموزشی، می بایست عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی را شناخت و تأثیر آن را افزایش دهد. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده اند. یکی از آفت های آموزشی
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-07-10] [ 09:11:00 ب.ظ ]
|