پایان نامه مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی اجتماعی: چشمانداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط زیست در هزاره سوم |
فهرست مطالب:
فصل اول(مقدمه، تعاریف و کلیات) ……………………………………………………………..
1
1-1 مقدمه ………………………………………………………………………….
2
1-2 تعاریف محوری ………………………………………………………………………….
2
1-2-1 چشمانداز …………………………………………………………………………..
2
1-2-2 سیستم پویا ………………………………………………………………………….
3
1-2-3 سطح سرویس ………………………………………………………………………………………….
4
1-2-4 نقشهای محوری معابر شهری …………………………………………………………………………………………
4
1-2-5 توسعهی پایدار ………………………………………………………………………………………
5
1-2-6 محیط زیست …………………………………………………………………………………………..
6
1-2-7 فضای سبز شهری …………………………………………………………………………………………..
6
1-2-8 آلودگی محیط زیست ……………………………………………………………………………
6
1-2-8-1 آلودگی آب ……………………………………………………………………………………………
6
1-2-8-2 آلودگی خاک …………………………………………………………………………………………..
7
1-2-8-3 آلودگی هوا …………………………………………………………………………………………….
8
1-2-8-3-1کاهش آلودگی محیط زیست ………………………………………………………………………………………..
8
1-2-8-3-2 روشهای کاهش آلودگی هوا ……………………………………………………………………………..
9
1-9 جنگل ……………………………………………………………………………………………
9
1-10 فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………
10
1-11سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………
10
1-12 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………
10
1-13 کاربردهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………
11
فصل دوم ( پیشینه و تاریخچه تحقیق) ……………………………………………………………………
12
2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………
13
2-2 پیشینه و تاریخچهی تحقیق ……………………………………………………………………………………………
13
فصل سوم(روش تحقیق) ……………………………………………………………………
16
3-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………….
17
3-2روش تحقیق …………………………………………………………………………..
17
3-2-1 شناخت و تعریف مسئله …………………………………………………………………………………………………………..
17
3-2-2 مفهوم سازی مدل ………………………………………………………………………………………………………..
20
3-2-2-1 نقش خودروها در مصرف اکسیژن و تولید دیاکسیدکربن و آلودگی هوا …………………………………
20
3-2-2-2 میزان اکسیژن مورد نیاز برای خودروها ……………………………………………
21
3-2-2-3 آثار کاشت، توسعه و بهرهبرداری از جنگلهای شهری ……………………………………………
22
3-2-2-4 میزان آب مصرفی درختان جنگلی ……………………………………………
27
3-2-2-5 چگونگی تولید اکسیژن توسط درختان ……………………………………………
/>28
3-2-2-6 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هرخودرو …………………………………………..
29
3-2-2-7 میزان اکسیژن مورد نیاز برای هر انسان ……………………………………………..
29
3-2-2-8 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هر انسان ……………………………………………..
30
3-2-2-9 میزان آلودگی هوای ناشی از شهرنشینی انسان ………………………………………………
30
3-2-2-10 نقش انسان …………………………………………………………..
31
3-2-2-11 نقش جنگل ……………………………………………………………..
31
3-2-2-12 نقش خودرو ……………………………………………………………..
32
3-2-3 تبیین و تدوین مدل ……………………………………………………………..
33
3-2-4 شبیهسازی و اعتبارسنجی ……………………………………………………………..
37
3-2-5 تحلیل سیستم و ارائه راهکار و پیشنهادات ……………………………………………………………..
43
3-2-6 پیادهسازی و اجرا ……………………………………………………………..
43
فصل چهارم ( بحث ) …………………………………………………………………..
44
4-1 عوامل اصلی ایجاد ترافیک شهری ……………………………………………………………..
45
4-1-1 عابرین پیاده شهری ……………………………………………………………..
45
4-1-2 وسایل نقلیه شهری …………………………………………………………………………………..
45
4-1- 3 معماری شهری …………………………………………………………………………………….
45
4-2 شکلها و نمودارهای حاصل از نرمافزار ………………………………………………………………………………………
45
فصل پنجم ( نتیجهگیری) ……………………………………………………………………..
58
5-1 نتیجهگیری(ویژگیهای چشمانداز تعامل انسان+ جنگل+ خودرو) …………………………
59
5-2 پیشنهادات ……………………………………………………………………..
60
5- 2-1 تفکیک سطحگذر و فضای سبز ……………………………………………………………………………………..
60
5- 2- 2 ایجاد اختلاف ارتفاع مابین معابر ……………………………………………………………………………………..
60
5- 2- 3 بلوک بندی در معماری شهری ………………………………………………………………………………………
61
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………
63
پیوست 1 ……………………………………………………………………………………………………………..
67
پیوست 2 ……………………………………………………………………………………………………………..
68
پیوست 3 ……………………………………………………………………………………………………………..
69
چکیده:
هدف از این تحقیق ارائه ویژگیهای چشمانداز معماری و افزایش سطح سرویس معابر شهری با اولویت حفظ و توسعهی محیط زیست شهری با استفاده از روش مطالعاتی “سیستم پویا” و نرمافزار “ونسیم” میباشد، در این تحقیق؛ با توجه به توانایی خاص نرمافزار؛ همزمان تاثیرات متقابل معماری شهری و سطح سرویس معابر و آلودگی هوای شهری ناشی از مصرف سوخت خودروها مورد بررسی قرار گرفتهاند و ساختار سلسله مراتبی تحقیق در شش مرحله عبارتند از: شناخت و تعریف مسئله، تعریف حدود و مرزهای سیستم با مفهومسازی مدل بر اساس تعاریف حاصل از: چشمانداز، معابر شهری، نقش انسان در آلودگی محیط زیست و حفظ و توسعهی محیط زیست شهری با توسعهی جنگلکاری شهری، بهدست آوردن نمودارهای حالت/جریان با استفاده از متغیرهای حالت و کمکی حاصل از مرحلهی قبل برای چشمانداز و سطح سرویس معابر شهری و نقش انسان در آلودگی محیط زیست شهری و توسعهی جنگلکاری شهری با استفاده از نرمافزار ، شبیهسازی و اعتبارسنجی از عملکردهای متغیرهای وارده و کسب اطمینان شده از مرحلهی قبل در نرمافزار ، تحلیل و ارائهی راهکارها و پیشنهادات به یکی از دو روش تغییر سیاستها یا تغییر ساختارها و اتخاذ سیاست نهایی و اخذ استراتژی منتخب، و در نهایت نیز پیادهسازی و اجرای سیاستها که بایستی توسط مجریان طرحهای شهری عملیاتی گردد. و بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، ایجاد اختلاف ارتفاع مابین معابر، همراه با تفکیک سطوح سرویس پیادهروها و خودروها برای افزایش سطح سرویس معابر، و جنگلکاری شهری برای پایداری توسعه و حفظ محیطزیست شهری در تامین اکسیژن مورد نیاز انسانها و خودروها، به عنوان راهکاری جدید در چشمانداز معماری و طراحی شهری پیشنهاد شدهاند.
مقدمه
کریستوفر الکساندر[1]، از نظریهپردازان بزرگ معاصر معماری و رئیس مرکز ساختار محیطی و استاد دانشگاه برکلی کالیفورنیا[2] معتقد است: شهر یک اثر هنری است که آفرینندگانی به تعداد
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-07-23] [ 04:19:00 ب.ظ ]
|