تحقیق پیش رو در تلاش است تا با بررسی های خود بتواند با مطالعه قابلیت های گردشگری روستای لافت، بررسی بازار موجود و بالقوه آن و سایر موارد مربوطه بتواند راهکارهایی را ارائه دهد که سرانجام موجبات ارتقای گردشگری آن روستا را فراهم سازد.

بیان مسئله
از هنگام ظهور گردشگری روستایی به عنوان راهبردی مطلوب برای توسعه‌ی جوامع روستایی، توجه مدیران محلی برای توسعه‌ی آن افزایش یافت. اما مشکلات برنامه‌ریزی از بالا به پایین، بخشی‌نگری و کم‌توجهی به مردم و توسعه‌ی جامع و یکپارچه‌ی روستایی به عنوان موانع اصلی، سد راه توسعه‌ی پایدار روستایی قرار گرفت. به گونه‌ای که در بسیاری از موارد توسعه در معنای عام خود باقی مانده است و گاه تنها در معنای رشد ظاهر شده و هیچ پایداری را برای منطقه به همراه نداشته است. پایداری که می‌بایست همراه با عدالت اجتماعی ( به خصوص برای گروه‌های خاص مانند زنان، کودکان و فقرا و …) و عدالت جغرافیایی بوده و با بهره گرفتن از ظرفیت و توان جامعه محلی و مشارکت آنان در امر توسعه، به عنوان اقتصاد مکمل در کنار اقتصاد وابسته به زمین و گاه نیز به نوعی ب   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید ه عنوان معیشت جایگزین از تبدیل نواحی روستایی به نواحی فقیر و در حال فرسایش جلوگیری کرده و پایداری را در تمامی ابعاد خود برای روستا به ارمغان آورد. با مرور زمان مشارکت به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه، و نظر به اینکه در پارادایم جدید توسعه (توسعه ی پایدار)، توسعه و مشارکت را دو عنصر غیرقابل تفکیک می‌دانند نقشی محوری به خود گرفت و مشارکت اجتماع محلی، به عنوان باثبات‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای موفقیت، عنصری مطلوب و ضروری برای توسعه‌ی گردشگری پایدار به ویژه در زمینه‌ی گردشگری روستایی مورد توجه واقع شد. بنابراین می‌توان گفت یکی از ضروریت‌های اصلی تحقق اهداف و شاخص‌های توسعه‌ی پایدار گردشگری، مشارکت جامعه ی بومی می‌باشد.

جزیره قشم طی سال های گذشته عموما پذیرای گردشگرانی بوده است که با قصد و هدف خرید وارد جزیره شده اند. مقاصدی همچون شهر قشم و شهر درگهان اصلی ترین مکان هایی هستند که در این میان پذیرای گردشگران هستند. طی سال های اخیر بدلیل وجود قابلیت های طبیعی و فرهنگی بویژه در مناطق روستایی بسیاری از گردشگران نوگرا و روستاگرد وارد جزیره شده اند تا بتوانند از مناطقی همچون جنگل های حرا، سواحل، دریه ستاره ها، غار نمکدان و بسیاری از روستاها و صنایع دستی و … بازدید کنند. در این میان روستای لافت به دلیل قرارگیری در ساحل، برخورداری از اسکله قدیمی، فرهنگ غنی روستایی، قرارگیری در موقعیت مرکزی جزیره و نزدیکی به بسیاری از جاذبه های طبیعی توانسته است جایگاهی نوظهور برای خود در این زمینه پیدا کند.

اما مساله اصلی این است که بدانیم اکنون وضعیت این روستا از نظر مقصد گردشگری چگونه است؟ و چه کارهایی میتوان برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری این منطقه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...