پایان نامه درباره عبرت/:مکانیزم فعلیت عبرت |
آنان جزو گروههای هدف بیان و تخاطب باشند مانند گروه متقین که در آیه به آن اشاره شده است، دوّم، تذکر و یادآوری که ناشی از نشانههایی است که باعث تذکر گروههای هدف میگردد، بنابر این دو مؤلفه ، در بحث حاضر نیز در دو بند به تشریح مکانیزم فعلیّت عبرت میپردازیم.
2-2-1- نقش آیات( نشانهها ) در فعلیت عبرت
2-2-1-1-ارتباط عبرت و نشانهها
کارکرد نشانه این است که مانند یک علامت، باعث یادآوری چیزی است که انسان از آن، یک شناخت قبلی دارد، البته این شناخت ممکن است یا از تجربه خود شخص ناشی شده باشد و یا اینکه حاصل تجربه دیگران باشد. بنابراین نشانه را میتوان اینگونه تعریف نمود : آن چیزی است که باعث دلالت و راهنمایی به چیزی میشود که انسان نسبت به آن، معرفت پیشینی داشته است، پس نشانه به عنوان دالی بوده که راهنمایی به مدلولی میکند که شخص از آن شناختی پیشینی داشته است. اما اینکه نشانهها برای عدهای است نه برای همه، یعنی ممکن است چیزهایی تنها برای عده ای نشانه باشد در حالی که برای عدهای دیگر نشانه نباشد، ناشی میشود از معرفت پیشینی که برخی آن را کسب کردهاند، حال یا خودشان تجربه کردهاند یا از تجربه دیگران برایشان معرفت ایجاد شده است. اینجا نقش عبرت روشن
میشود، چرا که وقتی نشانه موضوعیّت پیدا میکند که شخص، قبلاً از وقایع و حوادثی که برای خود یا دیگران رخ داده است عبور کرده باشد و معرفت کسب کرده باشد، بنابراین کسی که قبلاً از وقایع عبرت نگرفته باشد، نشانهها را هم درک نکرده و مورد خطاب و بیان آن نشانهها هم نبوده است. بنابراین میتوان عبرت را لازمهی نشانه دانست و تا وقتی که کسی عبرت نگرفته باشد، نشانهها را هم درک نمیکند، چرا که نشانه برای کسی موضوعیّت دارد که قبلاً از واقعهای عبور کرده باشد و معرفت پیشینی از آن گرفته باشد. بنابراین میتوان گفت که عبرت باعث بصیرت است “مَنِ اعْتَبَرَ اَبْصَرَ ” و بصیرت باعث درک نشانهها میشود ” وَ مَنْ اَبْصَرَ فَهِمَ “پس بصیرت متّکی بر عبرت میباشد و نشانهها هیچ چیزی نیستند مگر یادآوری عبرتهای گرفته شده که بصیرت آن را درک میکند، پس با قاطعیّت میتوان ادّعا کرد که نشانه تنها برای کسانی موضوعیّت مییابد که عبرت گرفته باشند.
2-2-1-2- مخاطبین بیان نشانهها
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-07-23] [ 02:11:00 ب.ظ ]
|