پایان نامه تحلیل صلاحیت حرفهای معلمان دبیرستانهای شهر کرمان در بخش دولتی و غیر دولتی |
تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ازبین 8دبیرستان ناحیه ،1به تعداد4دبیرستان دخترانه و4دبیرستان پسرانه وازهرکدام 2دبیرستان دولتی و2دبیرستان غیردولتی ودرنهایت به صورت تصادفی ساده بین دبیران پرسشنامه ارائه گردید. داده های مورد نظر برای تحقق هدف پژوهش توصیفی با روش پیمایشی ، از طریق پرسشنامه محقق ساخته به صورت سوالات بسته پاسخ جمع آوری شده است.
داده های جمع آوری شده از طریق آمار توصیفی نظیر توزیع فراوانی درصد نمودار و آمار استنباطی نظیر آزمون فرض استقلال (آزمون کای دو پیرسون) و آزمون میانگین (پیرسون) وآزمون tتجزیه و تحلیل شد.
تجزیه وتحلیل نتایج تحقیق نشان داد که:
سطح صلاحیت حرفه ای دبیران استان کرمان پائین ترازحدمتوسط است .
بین صلاحیت حرفه ای دبیران مدارس دولتی وغیردولتی تفاوت وجوددارد.
بین صلاحیت حرفه ای دبیران زن ومردتفاوت وجودندارد.
بین صلاحیت حرفه ای باسابقه تدریس دبیران رابطه معناداری وجوددارد.
وضع موجودصلاحیتهای حرفه ای دبیران نشان می دهدکه در زمینه عوامل مدرک تحصیلی، گرایش تحصیلی، تناسب رشته با درس مورد تدریس، گذراندن دوره های ضمن خدمت وضعیت دبیران متناسب بااین مقطع است اما در زمینهی مهارت روشهای آموزشی به خصوص روش های متنوع و ابتکار و خلاقیت در زمینه موضوع درسی و توجه به تفاوت های فردی و افزایش دانش افزایی در سطح پایینی قرار دارد.
فهرست مطالب
عنوان: صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..1
1-2 بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………2..
1-3 هدف……………………………………………………………………………………………………………………………………………………4..
1-4 سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………4..
1-5 ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………6
1-6 تعریف عملیاتی اصطلاحات………………………………………………………………………………………………………………….9
فصل دوم: پیشینه تحقیق
2-1دیدگاه دانشمندان درباره صلاحیت حرفه ای……………………………………………….……………………..…..…………11
2-2 صلاحیت حرفه ای در آموزش و پرورش…………………………………………………………………………………11
2-3-اهمیت آموزش منابع انسانی………………………………………………………………………………………………………………12
2-4 آموزش کارکنان…………………………………………………………………………………………………………………………………..12
2 -5اهمیت نقش منابع انسانی در نظام آموزشی……………………………………………………………………………………….13
2-6 ویژگیهای معلمان……………………………………………………………………………………………………………………………….13
2- 7اهمیت آموزش متوسطه………………………………………………………………………………………………………………………15
2- 8آموزش منابع انسانی در آموزش و پرورش………………………………………………………………………………………….16
2- 9آموزش تضمین کننده کیفیت آموزش و پرورش………………………………………………………………………………..17
2- 10ضرورت آموزش مدام و دانش افزایی………………………………………………………………………………………………..18
2-11آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-12ویژگیهای دوره آموزشی معلمان………………………………………………………………………………………………………..19
2-13اهمیت فراگیری مهارتهای تدریس…………………………………………………………………………………………………….19
2- 14برنامه های آموزشی تربیت معلم……………………………………………………………………………………………………..20
2- 15گرایش تحصیلی دبیری…………………………………………………………………………………………………………………….21
2- 16آموزش تخصصی دورهی تربیت دبیر ………………………………………………………………………………………………21
2- 17دروس تربیتی دورهی تربیت دبیر…………………………………………………………………………………………………….21
2-18مبانی نظری مربوط به موضوع تحقیق ……………………………………………………………………………………………..24
فصل سوم: روش پژوهش
3-1روش پژوهش……………………………. ……………35
3-2 جامعه آماری ونحوه انتخاب نمونه پژوهش…… ……………35
3-3 ابزارجمع آوری داده ها………………… ……………35
3-4 روائی وپایائی………………………………………………………………………………………………………………………………………..35
3-5روش تحلیل داده های آماری ……………………………………………………………………………………………………………..36
فصل چهارم: گردآوری داده وتجزیه و تحلیل نتایج
مقدمه…………………………………. ……………38
توصیف آماری نتایج بدست آمده……………… ……………39
4-2-1بررسی آماری سوال اصلی پژوهش………………………………………………………………………………………………….52
4-2-2بررسی آماری سوال5پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..53
4-2-3بررسی آماری سوال6پژوهش………………. ……………55
4-2-4بررسی آماری سوال 7پژوهش…………………………………………………………………………………………………………57
فصل پنجم :بحث نتیجه گیری وپیشنهادات
بحث ونتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………60
محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………..71
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….71
منابع وماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….76
فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………76
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..77
مقدمه
قوام و پایداری هر حرفهای به عوامل متنوعی بستگی دارد. این عوامل، خود متأثر از شرایط و عوامل تاریخی جامعه است. یکی از عوامل مهمی که نقش حیاتی در شایستگی و بایستگی حرفهها دارد صلاحیت حرفه ای است. ( قراملکی ، 1384، ص 30)
هرچند به نظر میرسد این مفهوم پدیده ای نسبتاً نو و محدود به حرفه هایی چون پزشکی و مانند آن باشد،اما به لحاظ تاریخی همه حرفه هایی که از پایداری و اقبال برخوردار بوده اند دارای مجموعهای ـ چه مدون، چه ضمنی ـ از اصول کاری و صلاحیت حرفه ای بوده اند. (قراملکی، 1384، ص148).
صلاحیت حرفهای[1]، از دو منظر موجب قوام هر حرفه می شود. از منظر درون حرفهای (حرفه مندان) و از دیدگاه برونی (جامعه). این امر را می توان به شکل عینی در رشته پزشکی مشاهده کرد. آنها در میان خود به اصول و قواعدی اخلاقی پایبندند و به همین جهت روابط میان خود را قوام و هویت میبخشند از دیدگاه اجتماعی نیز مردم خود را با جامعه پزشکی در چهارچوب برخی اصول و ملاحظات اخلاقی شکل میدهند مجموعه همین دیدگاههای درونی و بیرونی در نهایت هویت حرفهای حرفهها را بوجود میآورد. باتوجه به جایگاه ارزشمند صلاحیت حرفهای در بین معلمان می توان براستی خوشنود بود که درمقایسه با سایرحرفهها انحرافی در میان اعضای این جامعه که به آنها و اجتماع آسیب رساند وجود ندارد و یا بسیار بعید است. جای خوشبختی است که جامعه معلمان ایران نیز به اهمیت صلاحیت حرفهای خود پی برده و در طول چند سال اخیر با برگزاری همایشها و کلاسهای بازآموزی و ضمن خدمت و متونی را برای آشنایی با این حرفهمندان ارائه داده است.(ملکی، 1387،ص 45)
ازآنجاکه مشخصات ورفتارمعلمان درهراجتماعی،توجه عموم مردم رابه خودجلب می کندلذاشایسته است که معلمین ازبین افرادی انتخاب شوندکه علاقه وافری به این شغل داشته باشند.گروه وسیعی ازمعلمان جهان،تعلیک وتربیت رامعادل بافراگرفتن مقداری معلومات واطلاعات می دانند،وگمان می کنندکه هدف تعلیم وتربیت آن است که دانش آموزان براین اطلاعات تسلط یابنددرنتیجه معلمان آینده می کوشند،که دانشهای موردنیازوروش تدریس آنهارابه دانش آموزان بیاموزند.معلمان بایدهدفهای آموزش وپرورش رابه خوبی درک کنند.پی ببرندکه چگونه بایدبرنامه درسی راترتیب دهندتابه هدفهای موردنظربرسند.معلمان بایدبدانندکه چگونه درسهای خودراعرضه کنندتارغبت خودرابرانگیزند.همچنین معلمان بایدآگاه باشندکه مدرسه خوراجتماعی کامل است،ودرآن امکانات شایان توجهی وجودداردتادانش آموزان رابه قبول مسولیت ترغیب نماید.(دادور،1380،ص25)
1-2 بیان مساله :
منابع انسانی، نقش مهمی در پیشبرد امور و تحقق اهداف سازمان دارد در واقع یکی ازموثرترین ارکان تحولات اساسی جامعه محسوب می شود. بنابراین، تجهیز او به تعهد، تخصص و به روز نگه داشتن آنها از مهمترین وظائف سازمان است. (هومن، 1374،ص12)
آموزش وپرورش، به عنوان یکی از نهادهای اصلی هر جامعه با کارکردهای مهمی چون اجتماعی کردن دانش آموزان، ایجاد و تقویت مهارتهای لازم برای زندگی گروهی، بیش از هر سازمان دیگر به منابع انسانی صاحب صلاحیت نیاز دارد. زیرا در شرایط کنونی این باور تایید شده است که توفیق یا شکست برنامهها و فعالیتهای آموزش و پرورشی هر کشوری، به معلمان آن بستگی دارد به عبارت دیگر، مهمترین وسیله رسیدن جامعه به غایات و هدفهای آموزش و پرورش دانا و توانا است. (ملکی، 1387، ص 120)
در خصوص بکارگیری منابع انسانی کارآمد درآموزش و پرورش، طی چند دهه گذشته کشورهای جهان رویکردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته اند. در این مورد کشورهای توسعه یافته تلاشهایی برای تدوین مجموعهی از شرایط انتخاب معلمان کرده اند. از جمله اسکالک[2] تحقیقات گستردهای در زمینه گزینش معلمان انجام داده و در نهایت داشتن تجربه کار آموزشی، تسلط بر مهارتهای تدریس و موضوع درس، داشتن هوش و تواناییهای آکادمیک و توانایی تعامل با دانش آموزان را برای انتخاب معلم مورد توجه قرارداده است. (عمادزاده ،هاشمیان ،1387ص 125)
در تامین منابع انسانی برای آموزش و پرورش، معمولاً دو جنبه کمی و کیفی بطور همزمان در نظر گرفته می شود.
صرفنظر از اهمیت جنبه کمی و تأکید جدی بر تربیت منابع انسانی به اندازه کافی برای همه بخشهای آموزش و پرورش، کیفیت منابع انسانی یکی از شرایط ارتقاء کیفی آموزش وپرورش می باشد.
درکیفیت کارمعلم، عوامل بسیاری دخالت دارند. میزان تحصیلات، آموزشهای لازم برای تعلیم، علاقه و انگیزه تدریس، تعهد و مسئولیت در آموزش، میزان تجربه و نهایتاً میزان حقوق و دستمزد دریافتی. ( علیان ،1378،ص 45)
با بررسی سوابق مشخص می شود تا اواسط دهه 1970،در کشورهای توسعه یافته بسیاری در مورد اهمیت تربیت دبیر تردید داشتند.
بانک جهانی، برای بررسی بیشتر این مساله تحقیقات مربوط به ارتباط بین کیفیت تربیت معلم و عملکرد دانش آموزان را مورد بازنگری قرارداد. در این بازنگری تحقیقات نشان داد که تجربه کشورهای در حال توسعه این تردید را تایید نمی کند و چنین نتیجه گرفته شد که معلمان تربیت شده تغییراتی ایجاد میکنند و به ویژه این صلاحیت تجربه و مقدار آموزش و دانش معلم به طور مثبت با عملکرد آموزشی و دانش آموزان در ارتباط است. (کیامنش، 1385، ص395)
در خصوص اهمیت صلاحیت حرفه ای معلم در فرایند تدریس، یک سازمان آموزش حرفهای چنین بیان داشته است:
نیازهای اساسی درتدریس حرفهای، موارد نسبتاً روشنی هستند. هرمعلم باید در علوم و علوم انسانی زمینه داشته باشد. علاوه برآن ،تخصص در زمینه موضوع تدریس، دانستن مهارتهایی که میباید پرورش یابند و آگاهی درباره ترتیبات برنامه های تحصیلی و مواد آموزشی مناسب که محتوای برنامه را شکل میدهند و متبلور می سازند از دیگر شرایط لازم برای یک معلم ماهر است. همچنین میتوان دانش معلم درباره روشهای کلی تدریس و روشهای خاص تدریس هر موضوع درسی و نیز ارزیابی از آموختههای دانش آموزان و سرانجام مهارت در شناخت دانشآموزان و گسترش دانش انسانی را بعنوان سایر شرایط ضروری تدریس حرفه ای برشمرد. (هومن [3]، 1374،ص30).
1-3-هدف اصلی
بررسی میزان صلاحیت حرفه ای دبیران مقطع متوسطه شهر کرمان.
اهداف فرعی
1- مقایسه صلاحیت های حرفهای دبیران مقطع متوسطه دولتی و غیر دولتی شهر کرمان.
2- مقایسه صلاحیتهای حرفهای دبیران مقطع متوسطه زن و مرد شهر کرمان.
3- رابطهی صلاحیتهای حرفهای دبیران مقطع متوسطه با مدرک تحصیلی.
1-4-سوال اصلی
میزان صلاحیت حرفه ای دبیران مقطع متوسطه شهرکرمان درچه حد است ؟
سوالات فرعی
1-آیا بین صلاحیت حرفه ای دبیران مقطع متوسطه دولتی وغیردولتی شهرکرمان تفاوتی وجوددارد؟
2-آیابین صلاحیت حرفه ای دبیران مقطع متوسطه زن ومردشهرکرمان تفاوتی وجوددارد؟
3-آیابین صلاحیت حرفه ای ومدرک تحصیلی دبیران رابطه معنی داری وجوددارد؟
1-5– اهمیت وضرورت تحقیق:
سازمانهای اداری،صنعتی و آموزشی در جوامع آموزشی از ارکان مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی میباشند آنها برای تحقق اهداف خود از فرآیندهای برنامهریزی و سازماندهی استفاده میکنند. در فرآیند برنامهریزی، سازمان با ترسیم اهداف، تعیین منابع، امکانات، تشخیص نیازها، مسائل و محدودیتهای احتمالی اقداماتی را برای رسیدن به مقاصد خود پیش بینی میکند همچنین در فرآیند سازماندهی منابع (انسانی و مالی) وظائف و اقدامات هر بخش برای تحقق اهداف تعیین میگردد. آن چه این دو فرآیند مهم سازمانی را به هم پیوند میدهد اهداف سازمان، تشخیص نیازها و تعیین اولویتهاست. با توجه به نقش تعیین کننده منابع انسانی در سازمان شناخت ویژگیهای او در بر عهده گرفتن وظائف شغلی نیز هدایت فعالیتها توسط وی برای تحقق اهداف امری ضروری است. افراد با ویژگیهای مختلف و متنوع وارد محیط سازمان میشوند. برخی از این ویژگیها ذاتی(علایق استعدادها نگرشها احساسات عواطف ادراکات) و برخی دیگر اکتسابی اند (دانش مهارتها و تجربیات) تعامل این خصوصیات است که شخصیت افرادرا شکل میدهد و آنها را حائز شغل یا پذیرش نقشهای سازمانی می کند. (عمادزاده ، هاشمیان، ،1387،ص 127)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-11] [ 12:26:00 ق.ظ ]
|