پایان نامه تأثیر بازخورد سیستم و زمینهی تصمیم بر رفتار تصمیمگیری |
1-3- سؤالهای تحقیق. 5
1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق. 6
1-5- فرضیههای تحقیق. 7
1-6- اهداف تحقیق. 7
1-7- روش تحقیق. 8
1-8- قلمرو تحقیق. 8
1-8-1- قلمرو موضوعی.. 8
1-8-2- قلمرو مکانی.. 9
1-8-3- قلمرو زمانی.. 9
1-9- واژههای تخصصی تحقیق. 9
فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینهی تحقیق
2-1- مقدمه. 12
2-2- بخش اول: مبانی نظری.. 12
2-2-1- تصمیمگیری.. 12
2-2-2- تعریف تصمیمگیری.. 13
2-2-3- عوامل متأثرکنندهی تصمیمگیری.. 13
2-2-4- درجه سختی تصمیمگیری.. 14
2-2-5- زمان و تصمیمگیری.. 15
2-2-6- تصمیمگیری به عنوان یک فرایند. 15
2-2-7- سطوح تصمیمگیری.. 16
2-2-8- انواع تصمیمگیری.. 16
فهرست مطالب (ادامه …)
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-9- فرایندهای تصمیمگیری.. 18
2-2-10- مراحل تصمیمگیری.. 22
2-2-11- فرایند متعارف تصمیمگیری.. 23
2-2-12- مهارتهای لازم برای اجرای مراحل الگوی عقلایی تصمیمگیری.. 24
2-2-13- استفاده از مدل در تصمیمگیری.. 25
2-2-14- انواع مدلها 25
2-2-15- انتخاب مدل مناسب.. 26
2-2-16- انتخاب معیار یا ملاک درتصمیمگیری.. 26
2-2-17- طبقهبندی تصمیمها 27
2-2-18- مدل مطلوبیت مورد انتظار. 28
2-2-19- عوامل فرهنگی و اجتماعی.. 28
2-2-20- رویکردهای تصمیمگیری.. 29
2-2-21- تصمیمگیری عقلایی.. 30
2-2-22- کاستیهای مدل عقلایی.. 31
2-2-23- تصمیمگیری رفتاری.. 32
2-2-24- تصمیمگیری باز. 33
2-2-25- تصمیمگیری گروهی.. 34
2-2-26- تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 35
2-2-27- انواع ارزشهای مطرح در رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 39
2-2-28- آفات تصمیمگیری.. 40
2-2-29- سیستم پشتیبان تصمیمگیری.. 42
2-2-30- کاربرد سیستم پشتیبانی تصمیمگیری.. 44
2-2-31- گامهای اصلی در طراحی مدل سیستم پشتیبان تصمیمگیری.. 44
2-2-32- مشکلات بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی در سازمانهای دولتی ایران. 45
2-2-33- مشکلات تصمیمگیری در سازمانها 46
2-2-34- زمینهی تصمیم. 48
2-2-35- ابعاد زمینهی تصمیم. 48
2-2-36- بازخورد سیستم در تصمیمگیری.. 49
فهرست مطالب (ادامه …)
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-37- بازخورد مثبت.. 51
2-2-38- بازخورد منفی.. 51
2-2-39- توسعهی شناخت بیشتر سیستم. 51
2-3- بخش دوم: سوابق تحقیق. 52
2-3-1- تحقیقات داخلی.. 52
2-3-2- تحقیقات خارجی.. 54
2-4- مدل مفهومی تحقیق. 56
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 59
3-2- نوع پژوهش… 59
3-3- مراحل انجام پژوهش… 60
3-4- ابزار گردآوری دادهها 60
3-5- بررسی اعتبار ابزار. 61
3-5-1- روایی ابزار. 61
3-5-2- پایایی ابزار. 61
3-6- جامعه آماری پژوهش… 62
3-7- شیوه نمونهگیری و حجم نمونهی آماری.. 62
3-8- تکنیک تجزیهوتحلیل دادهها 63
3-8-1- همبستگی کای دو. 64
3-8-2- روش آماری همبستگی کای دو. 64
3-9- معرفیِ مختصری از محل انجام کار. 65
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
4-1- مقدمه. 67
4-2- بخش اول: آمار توصیفی.. 67
فهرست مطالب (ادامه …)
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
4-2-1- نرخ بازگشت بستههای پرسشنامه. 67
4-2-2- توصیف پاسخدهندگان از نظر جنسیت.. 68
4-2-3- توصیف پاسخدهندگان از نظر طبقهی سنی.. 70
4-2-4- توصیف پاسخدهندگان از نظر وضعیت تأهل. 72
4-2-5- تحلیل توصیفی مربوط به دادههای پرسشنامهها 74
4-3- بخش دوم: آمار استنباطی.. 76
3-4-1- آزمون نرمالیتی دادهها 76
4-3-2- آزمون فرضیهی اول. 78
4-3-3- آزمون فرضیهی دوم. 79
4-3-4- آزمون فرضیهی سوم. 80
4-3-5- آزمون فرضیهی چهارم. 82
4-3-6- آزمون فرضیهی پنجم. 83
4-3-7- آزمون فرضیهی ششم. 84
4-3-8- آزمون فرضیهی هفتم. 85
4-3-9- آزمون فرضیهی هشتم. 87
4-3-10- آزمون فرضیهی نهم. 88
4-3-11- آزمون فرضیهی دهم. 89
4-3-12- آزمون فرضیهی یازدهم. 90
4-3-13- آزمون فرضیهی دوازدهم. 92
4-4- نتایج آزمون فرضیههای تحقیق در یک نگاه 93
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 96
5-2- روند کلی تحقیق. 96
5-3- نتایج آزمون فرضیهها و پاسخگویی به سؤالهای تحقیق. 97
5-4- بحث.. 100
5-5- محدودیتهای تحقیق. 101
فهرست مطالب (ادامه …)
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
5-6- پیشنهادهای اجرایی تحقیق. 102
5-7- پیشنهادهایی به محققین آتی.. 102
منابع
فارسی.. 105
انگلیسی.. 108
پیوستها
پیوست الف: پرسشنامههای پژوهش… 112
پیوست الف- 1: پرسشنامهی زمینهی تصمیم. 113
پیوست الف- 2: پرسشنامهی بازخورد. 116
پیوست الف- 3: پرسشنامهی رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 117
پیوست ب: محاسبهی پایایی پرسشنامهها 119
پیوست ب- 1: محاسبه پایایی پرسشنامهی زمینهی تصمیم. 119
پیوست ب- 2: محاسبه پایایی پرسشنامهی بازخورد. 120
پیوست ب- 3: محاسبه پایایی پرسشنامهی رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 121
پیوست ج: آمار توصیفی دادهها 122
پیوست ج- 1: توصیف پاسخدهندگان بر حسب جنسیت.. 122
پیوست ج- 2: توصیف پاسخدهندگان بر حسب طبقهی سنی.. 123
پیوست ج- 3: توصیف پاسخدهندگان بر حسب وضعیت تأهل. 124
پیوست ج- 4: توصیف دادههای پرسشنامهی زمینهی تصمیمگیری.. 125
پیوست ج- 5: توصیف دادههای پرسشنامهی بازخورد. 126
پیوست ج- 6: توصیف دادههای پرسشنامهی رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 127
پیوست د: آمار استنباطی دادهها 128
پیوست د- 1: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 128
پیوست د- 2: بررسی همبستگی میان متغیرهای بازخورد سیستم و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 130
فهرست مطالب (ادامه …)
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
پیوست د- 3: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم خودهدایتی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 132
پیوست د- 4: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم انطباق و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 134
پیوست د- 5: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم سنت و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 136
پیوست د- 6: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم نیکخواهی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 138
پیوست د- 7: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم جهانگرایی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 140
پیوست د- 8: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم انگیزش و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 142
پیوست د- 9: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم خوشیگرایی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 144
پیوست د- 10: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم دستیابی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 146
پیوست د- 11: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم قدرت و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 148
پیوست د- 12: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینهی تصمیم امنیتی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 150
پیوست د – 13: آزمون نرمالیتی دادهها 152
فهرست شکلها
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
شکل (2-1): مدل مفهومی پژوهش… 56
شکل (4-1): نرخ بازگشت و عدم بازگشت بستههای پرسشنامه. 68
شکل (4-2): توصیف جنسیت پاسخدهندگان برحسب تعداد. 69
شکل (4-3): توصیف جنسیت پاسخدهندگان برحسب درصد. 70
شکل (4-4): توصیف پاسخدهندگان از نظر طبقهی سنی برحسب تعداد. 71
شکل (4-5): توصیف پاسخدهندگان از نظر طبقهی سنی برحسب درصد. 72
شکل (4-6): توصیف پاسخدهندگان از نظر وضعیت تأهل برحسب تعداد. 73
شکل (4-7): توصیف پاسخدهندگان از نظر وضعیت تأهل برحسب درصد. 73
شکل (4-8): مقایسه میانگین پاسخگویی به متغیرهای زمینهی تصمیم و بازخورد. 75
شکل (4-9): مقایسه مُدِ متغیرهای زمینهی تصمیم، بازخورد و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 75
شکل (4-10): نقشه نرمال بودن دادههای زمینهی تصمیم. 77
شکل (4-11): نقشه نرمال بودن دادههای بازخورد سیستم. 78
فهرست جدولها
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
جدول (2-1): مهارتهای لازم برای اجرای الگوی عقلایی تصمیمگیری.. 24
جدول (3-1): ضریب پایایی پرسشنامهها 61
جدول (4-1): نرخ بازگشت بسته های پرسشنامه. 67
جدول (4-2): توصیف پاسخدهندگان برحسب جنسیت.. 68
جدول (4-3): توصیف پاسخدهندگان از نظر طبقهی سنی.. 70
جدول (4-4): توصیف وضعیت پاسخدهندگان از نظر وضعیت تأهل. 72
جدول (4-5): تحلیل توصیفی دادههای پرسشنامهها 74
جدول (4-6): آزمون نرمالیتی دادهها 76
جدول (4-7): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 78
جدول (4-8): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 78
جدول (4-9): آزمون کای دو برای متغیرهای بازخورد سیستم و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 79
جدول (4-10): مقادیر متقارن متغیرهای بازخورد سیستم و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 80
جدول (4-11): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم خودهدایتی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 81
جدول (4-12): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم خودهدایتی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 81
جدول (4-13): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم انطباق و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 82
جدول (4-14): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم انطباق و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 82
جدول (4-15): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم سنت و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 83
جدول (4-16): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم سنت و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 83
جدول (4-17): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم نیکخواهی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 84
جدول (4-18): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم نیکخواهی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 85
جدول (4-19): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم جهانگرایی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 86
جدول (4-20): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم جهانگرایی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 86
جدول (4-21): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم انگیزش و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 87
جدول (4-22): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم انگیزش و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 87
جدول (4-23): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم خوشیگرایی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 88
جدول (4-24): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم خوشیگرایی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 88
جدول (4-25): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم دستیابی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 89
جدول (4-26): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم دستیابی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 90
فهرست جدولها (ادامه …)
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
جدول (4-27): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم قدرت و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 91
جدول (4-28): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم قدرت و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 91
جدول (4-29): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینهی تصمیم امنیتی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 92
جدول (4-30): مقادیر متقارن متغیرهای زمینهی تصمیم امنیتی و رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش… 92
جدول (4-31): نتایج آزمون فرضیههای تحقیق در یک نگاه 93
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر زمینهی تصمیم و بازخورد سیستم بر رفتار تصمیمگیری مبتنی بر ارزش صورت گرفته است. در این پژوهش بعد از مطالعه جامع ادبیات موضوع و استخراج چارچوب نظری، متغیرهای پژوهش بهطورکامل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و در ادامه، تحقیقات پیشین مرور شد. سپس با تدوین پرسشنامههای زمینهی تصمیم و رفتار تصمیمگیری مبتنی بر ارزش و همچنین استفاده از پرسشنامه استاندارد بازخورد، ابزار تحقیق آماده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان حوزه معاونت طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیروهای مسلح بوده که تعداد آن ها 72 تن بوده است. از این میان برای تعداد 25 تن (نمونه آماری) که به صورت قضاوتی (شیوه نمونهگیری) انتخاب شده بودند، پرسشنامهها ارسال شدند و از این میان تعداد 23 پرسشنامه بازگشت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامه با کمک نرمافزار SPSS، آمار توصیفی برای وصف دادهها و پاسخدهندگان از نظر متغیرهای جمعیتشناختی و آمار استنباطی جهت آزمون فرضیهها بهکار گرفته شد. تکنیک آمار استنباطی بهکار گرفتهشده در این تحقیق، همبستگی کای دو بوده است. در نهایت مشخص شد که در این جامعه آماری (معاونت طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیروهای مسلح) زمینهی تصمیم و بازخورد سیستم تأثیری بر رفتار تصمیمگیری مبتنی بر ارزش کارکنان نمیگذارند و در نتیجه، 12 فرضیهی پژوهش رد شدند.
کلیدواژهها: زمینهی تصمیم؛ بازخورد سیستم؛ رفتار تصمیمگیری مبتنیبر ارزش؛ ستاد کل نیروهای مسلح.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
امروزه توجه روزافزون به مباحثِ با مضمون تصمیمگیری بیش از پیش مورد توجه صاحبان صنایع و بهویژه، مدیران در تمامی نهادها اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی، صنایع و خدمات و نیز پژوهشگران قرار گرفته است. این امر در دنیای مغلوب شدهی امروزی بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند دو قطب توسعه و موفقیت سازمانی یا نابودی آن را در پی داشته باشد.
در این فصل، کلیات تحقیق مورد بحث قرار گرفته و به مباحث اصلی تحقیق با نگاه اجمالی نگریسته میشود. در این فصل پس از بیان مسأله، سؤالهای تحقیق پدیدار میشوند و بعد از بیان اهیمت و ضرورت تحقیق، فرضیههای مناسب نگارش و در نتیجه، اهداف موردنظر تحقیق بیان میشوند. سپس در ادامه با بیان مباحثی نظیر روش تحقیق و قلمرو تحقیق این فصل بسته میشود.
1-2- بیان مسأله
امروزه سازمانها –اعم از کوچک و بزرگ- درگیر موقعیتها و شرایط به مراتب پیچیدهتر نسبت به گذشتهاند. موضوعاتی مانند رقابت فشرده در بازار، نوسانهای اقتصادی، بحرانهای روزمره در روابط بینالمللی، پیشرفت سریع فناوری در اغلب زمینهها، حساسیت بیشازپیش عامل انسانی در سازمان و بسیاری از مسائل دیگر، مدیریت سازمان را بسیار از گذشته، دشوار کرده است (فرساد و تیرانداز، 1390، 61).
در گذشته هرگز کلماتی مانند هرج و مرج و عدم قطعیت در سرلوحه فعالیتهای تجاری قرار نداشت، اما امروزه بسیاری از سازمانها تحت تأثیر آشوبهای محیطی هستند. در مداوای یک سازمان بیمار حتماً باید به شرایط محیطی، اقتضائات و کارکنان توجه کافی داشت (طبری و قربانی، 1388، 31). تصمیمگیری اولین وظیفه هر مدیر است. تصمیمگیری زیربنای اساسی مدیریت است و اگر مدیران تصمیم گیر نباشند، مدیر نخواهند بود و میتوان گفت، بیشتر وقت مدیران به تصمیمگیری اختصاص یافته است (حمید نجف آقایی و همکاران[1]، 1381، 94). عمل تصمیمگیری در اداره امور سازمانها به قدری مهم است که برخی نویسندگان سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیمگیری تعریف کردهاند (طبری و قربانی، 1388، 34).
همانطور که اشاره شد، در ادبیات مدیریت وظایف اصلی مدیران عبارتند از: برنامه ریزی،سازماندهی، هدایت، نظارت، کنترل و تصمیمگیری (برادران حسنزاده و همکاران[2]، 1388، 186). هربرت سیمون[3] تصمیمگیری را جوهر و اساس مدیریت تلقی میکند به گمان وی مدیریت، چیزی جز تصمیمگیری نیست و مدیر موفق را میتوان تصمیمگیرندهای موفق دانست. در دنیای واقع نیز مدیریت با این مهم در آمیخته است و مدیر در انجام تمامی وظایف خود ناگزیر به نوعی تصمیمگیری است (رمضانی، 1386، 136).
مدلهای تصمیم گیری هر کدام از این طبقهبندیها با توجه به این که کدام دسته عوامل فردی، سازمانی و محیطی را بر نحوه واکنش و رفتار افراد در هنگام مواجهه با شرایط تصمیمگیری دخیل میدانند با یکدیگر متفاوت میباشند. بنابراین تصمیمگیری هسته مرکزی برنامهریزی را تشکیل میدهد. یک برنامه نمیتواند وجود داشته باشد مگر اینکه تصمیم ایجاد شده باشد (وینز و کنتز[4]، 1993، 199). همچنین از طرفی، مدلی برای دخیل دانستن ارزشها در تصمیمگیری در داخل کشور وجود ندارد.
تصمیمهای دنیای واقعی معمولاً با محیطهای لبریز از فشار، درون دادهای ناکافی، اطلاعات ضد و نقیض، فشارهای بودجه، ضیق وقت، منابع نادر و بسیاری عوامل دیگر روبهروست که بر مسائل سایه میافکنند و کیفیت تصمیمها را تهدید میکنند (نجف آقایی و همکاران، 1381، 94). عدم کیفیت در تصمیمگیری باعث بروز خسارتهایی به سازمان و کارکنان آن میشود زیرا در برخی موارد، نتیجهگیری به حدی مهم است که بروز خطا ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را بر ما تحمیل کند (برادران حسنزاده و همکاران، 1388، 188). از اینرو، عدم تصمیمگیری صحیح را میتوان دلیلی بر بهرهوری پایین شرکتها و سازمان های ایرانی دانست.
امروزه همگان براین باورند که سازمان چیزی بیش از دوایر، سلسله مراتب و اختیارات است. یک سازمان مانند فرد دارای شخصیت است. شخصیتی که از ویژگیهای انعطافپذیری، خلاقیت و مانند آنها برخوردار است (حمدی و همکاران[5]، 1388، 18). از اینرو، سازمان میتواند با بازخوردهایی که به عنوان یک شخصیت به کارکنان و مدیران می دهد، نحوهی عملکرد آنها به خصوص تصمیمگیری آنها را تحت تأثیر قرار دهد. بازخوردهایی که به پرسنل ارائه میشود عامل مهمی است که در این پایاننامه مورد سنجش قرار میگیرد. براساس نظریههای ناچیزی که در این زمینه موجود است، فرض بر آن است که بازخورد میتواند باعث تصمیمگیری صحیح و بهموقع شود.
بحث دیگری که در این پژوهش مطرح است، بحث ارزشها و اثرگذاری آنها در تصمیمگیری است. این اعتقاد وجود دارد که عملکرد تنها در یک فضای تصمیمگیری معنی پیدا میکند. تصمیمگیری و خطمشیگذاری یکی از عناصر سیستم است که تحت تأثیر ارزشها قرار دارند و این ارزشها بهطور مدام بر تصمیمهای مدیران و کارکنان تأثیر میگذارد (باقریان، 1379، 15). برطبق شواهد ناچیزی که وجود دارند، ارزشها زمینهی تصمیم افراد را دربرگرفته و برتصمیمگیری آنها تأثیرگذار است زیرا افراد در سازمانها با پیروی از نظام ارزشی حاکم بین ارزشها، تصمیمات و اقدامات خود؛ رابطهای مستقیم برقرار میکنند (معمارزاده و جهانگیرفرد، 1389، 4).
در آخر این پرسش ذهن پژوهشگر را مشغول کرده است که چگونه بازخورد و زمینهی تصمیم، رفتار تصمیمگیری مبتنی بر ارزش را تحت تأثیر قرار میدهد؟
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 09:25:00 ب.ظ ]
|