پایان نامه:بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان پایههای سوم و … |
4 ـ بین اختلال در ادراک بینایی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
5 ـ بین اختلال در حافظه دیداری و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
سؤالهای پژوهشی:1 ـ آیا بین آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر، برتری جانبی، ادراک بینایی و. دانشآموزان مبتلا بهناتوانیهای یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2 ـ سهم هر یک از عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری به چه میزان است؟
متغیرهای پژوهش:
1 ـ متغیر وابسته: اختلالهای یادگیری
2ـ متغیرهای مستقل: شامل آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر در دوران بارداری، برتری جانبی وادراک بینایی و استفاده از فورسپس و تأخیر در تنفس
3 ـ متغیرهای کنترل: هوش، جنس، سن، پایه تحصیلی
q تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
اختلال یادگیری
کمیته مشاوره ملی کودکان معلول تعریف زیر را ارائه نموده است:
((کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در یک یا چند فرایند اساسی روان شناختی از قبیل فهم مطالب زبانگفتاری یا نوشتاری مشکل دارند، این اشکالات به صورت اختلالاتی در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن،خواندن، نوشتن، هجی کردن یا حساب کردن ظاهر میشود. این تعریف شامل مشکلات ادراکی، آسیب مغزی،اختلال جزئی مغز، اختلال خواندن، زبان پریشی تحولی و غیره میشود، اما آن دسته از مشکلات یادگیری را کهنتیجه نقص بینایی، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات هیجانی یا محرومیتهای محیطیاست، شامل نمیشود (اداره آموزشو پرورش آمریکا، 1968، به نقل از لرنر، 1993).در این پژوهش دانشآموز مبتلا به اختلال در یادگیری به دانشآموزی اطلاق میشود کهملاکهای زیر را دارا باشد:ـ دارا بودن هوش بهر متوسط یا بالاتر.
ـ دارا بودن نمره 2 انحراف معیار پایینتر از میانگین کلاس در دروس انشا، قرائت، املا و ریاضی که در کارنامهتحصیلی درج شده است.
ـ کسب نمره خطای حداقل یک نمره انحراف معیار بیش از میانگین در آزمون بندر گشتالت.ـ عملکرد ضعیف حداقل در یکی از آزمونهای مهارت تحصیلی خواندن، نوشتن و ریاضی.
ـ فقدان معلولیت حسی، جسمی ـ حرکتی یا عاطفی عمده (براساس مشاهدات فردی(.
ـ حضور در مدرسه بطور مرتب و عدم غیبت طولانی مدت.آسیب مغزی:
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-02-31] [ 10:36:00 ب.ظ ]
|