پایان نامه ارشد گروه زبان و دبیات فارسی: دیالکتیک عشق در مثنوی |
مفاهیم و کلیات :…………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
فصل دوم :
مقدمه :………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….6
2- 1) دیالکتیک در عصر باستان :………………………………………………………………………………………………………………6
2-2) رابطه ی منطق و دیالکتیک :…………………………………………………………………………………………………………..11
2-3) فرق منطق و دیالکتیک :…………………………………………………………………………………………………………………..13
2-4) آیا دیالکتیک تنها محصول فکری غرب است ؟…………………………………………………………………………………15
2-5) دیالکتیک عشق در مثنوی :………………………………………………………………………………………………………18
فصل سوم ، دفتر اول:
3-1) آغاز دفتر اول : نی نامه…………………………………………………………………………………………………………….21
3-2) داستان شاه و کنیزک :………………………………………………………………………………………………………………..27
3-3 ) داستان و بررسی آن با بینش دیالکتیکی :…………………………………………………………………………………27
3-4) نتیجه ی قیاس های نابجا :…………………………………………………………………………………………………………31
3-5) حکایت پادشاه جهود که نصرانیان را می کشت :…………………………………………………………………………32
3-6)کژ ماندن دهان آن مرد کی نام محمد راصلی الله علیه به تسخر خواند:………………………………………..39
3-7) داستان شیر و نخجیران :…………………………………………………………………………………………………………….44
3-8) داستان طوطی و بازرگان :…………………………………………………………………………………………………………..53
3-9) فقیر و بی خصم دیدن دیده های حس، صالح… :………………………………………………………………………..64
3-10 دربیان آن که چنان که گدا عاشق کرم است:…………………………………………………………………………….68
3-11) کبودی زدن قزوینی بر شانگاه ، صورت شیر :……………………………………………………………………………76
3-12) قصه ی آن کس کی در یاری بکوفت :………………………………………………………………………………………77
3-13) رفتن گرگ و روباه در خدمت شیر به شکار……………………………………………………………………………….79
3-14) آمدن مهمان پیش یوسف علیه السلام و تقاضا کردن یوسف…: ……………………………………………….81
3-15) اعتماد کردن هاروت و ماروت بر عصمت خویش :…………………………………………………………………….84
3-16) قصه ی مری کردن رومیان و چینیان :……………………………………………………………………………………..88
3-17) متهم کردن غلامان و خواجه تاشان مر لقمان را :…………………………………………………………………….92
3-18) تعجب آدم علیه السلام از ظلالت ابلیس یعنی… :…………………………………………………………………….97
فصل چهارم، دفتر دوم:
4-1) حکمت تأخیر مجلد دوم :…………………………………………………………………………………………………………..101
4-2) حکایت اندرز کردن صوفی ، خادم را در تیمار داشت بهیمه…:…………………………………………………….110
4-3) حکایت یافتن شاه باز را به خانه ی کمپیر زن :………………………………………………………………………..114
4-4) حکایت حلوا خریدن شیخ احمد خضرویه به جهت غریمان :…………………………………………………….116
4-5) حکایت زنده شدن استخوان ها به دعای عیسی علیه الیلام :……………………………………………………119
4-6) حکایت تعریف کردن منادیان قاضی ، مفلس را گرد شهر :………………………………………………………..121
4-7) حکایت امتحان پادشاه به آن دو غلام کی نو خریده بود :…………………………………………………………127
4-8) حکایت کلوخ انداختن تشنه از سر دیوار در جوی آب: ……………………………………………………………..142
4-9) حکایت انکار فلسفی بر قرائت ان اصبح ماءکم…:……………………………………………………………………….147
4-10) حکایت انکار کردن موسی (ع) برمناجات شبان:…………………………………………………………………….150
4-11)حکایت پرسیدن موسی (ع) از حق تعالی، سرّغلبه ظالمان……………………………………………………..153
4-12) حکایت نابینای سائل کی دو کوری دارم:……………………………………………………………………………….157
4-13)قصه آن شخص کی اشتر ضاله خود را می جست و می پرسید:………………………………………………159
4-14) قصه اعرابی و ریگ در جوال کردن و …:………………………………………………………………………………..162
4-15) حکایت کرامات ابراهیم ادهم …:…………………………………………………………………………………………….164
4-16) جستن آن درخت کی هر که میوه آن بخورد، نمرد:………………………………………………………………167
4-17) قصه بط بچگان که مرغ خانگی پروردشان:…………………………………………………………………………….168
فصل پنجم، دفتر سوم
5-1) قصه ی خورندگان پیل بچه از حرص و ترک نصیحت ناصح…………………………………………………….171
5-2) حکایت فریفتن روستایی شهری را …:……………………………………………………………………………………..173
5-3) قصه اهل سبا و طاغی کردن نعمت ایشان را:…………………………………………………………………………..176
5-4) قصه ی وکیل صدر جهان که متهم شد و از بخارا گریخت:………………………………………………………177
5-5) سیر تحول و تکامل موجودات:…………………………………………………………………………………………………182
5-6) در تفسیر این حدیث مصطفی علیه السلام کی ان الله تعالی خلق الملائکه:…………………………….185
5-7) اطوار و منازل خلقت آدمی از ابتدا:………………………………………………………………………………………….186
*** نتیجه گیری…………………….……………………………………………………………………………….188
*** کاربردها…………………………………………………………………………………………………………………………………..191
چکیده :
واژه ی «دیالکتیک »به معنای فن و شیوه ی مباحثه و مجادله است ، اما اصطلاح دیالکتیک در مکاتب فلسفی، علمی ، سیاسی، اجتماعی و ادبی با اغراض مختلف به کار رفته است . مقصود از دیالکتیک در این پژوهش لزوما با دیدگاه مکاتب پیش گفته منطبق نیست ، هر چند با بخشی از باور های هگل و نیز آن چه هانری کربن در مورد عشق در عرفان ابن عربی گفته است هماهنگ است .
مقصود از «دیالکتیک عشق » در این پایان نامه شوری است که از عشق در نهاد هستی نهاده شده و موجب کمال می شود . مولوی هم چون دیگر عارفان عاشق مبنای هستی را بر عشق استوار می داند ، عشق حضرت حق به ذات خویش . او در بعد عشق روح انسانی به خداوند نیز معتقد است که کمال انسان در گرو فراق است. لذا حضرت حق ، از ذات خویش ما سوی را آفرید تا در نهایت روح خاص در عالم خاک و در کالبد آدم قرار گیرد و این دوری موجب شوق بازگشت و معرفت حق شود . پس برابر نهادی به نام خاک لازم بود تا روح به کمال معرفت برسد والا انسان در مقام فرشتگی باقی می ماند . وجود تن و نفس که مایل به زمین باشند لازم است تا روح قدر عالم وصال را بداند و در حرکتی دیالکتیکی به شناخت و معرفت برسد .
جان گشاید سوی بالا بال ها تن زده اندر زمین چنگال ها
انسان کلی است که نهاد روح و برابر نهاد جسم را در خود دارد و از جدال این دو کمال معرفت حاصل می شود .
واژه های کلیدی : مولوی ، مثنوی ، دیالکتیک عشق ، فراق ، نفس ، روح ، انسان .
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-07-10] [ 09:02:00 ب.ظ ]
|