1-6 جنبه‌های نوآوری…………….. 13

1-7 مراحل انجام تحقیق…………….. 13

1-8 مروری اجمالی به چندی از تحقیقات و مطالعات انجام گرفته…….. 14

1-9 ساختار پایان‌نامه……………. 15

فصل دوم: ادبیات تحقیق…………….. 16

2-1 مقدمه……………. 17

2-2 کاوش متن……………. 19

2-3 ایده چیست…………….. 21

2-4 اساس و پایه در پشت ایجاد ایده ……………22

2-5 فرایند کاوش ایده ……………24

2-5-1 نتایج استفاده از روش کاوش ایده…………… 29

2-5-2 ارزیابی روش کاوش ایده…………… 30

2-6 کاربردهای روش کاوش ایده…………… 32

2-6-1 استفاده از کاوش ایده در نوآوری سرویس در زنجیره ارزش کسب و کار……. 32

2-6-2 کاوش ایده برای پشتیبانی از توسعه و تحقیقات درباره محصول جدید……. 34

2-7 سیستم‌های خبره…………… 35

2-7-1 مفاهیم سیستم‌های خبره…………… 37

2-7-2 توسعه سیستم‌های خبره…………… 39

2-7-3 فرایند مهندسی دانش…………….. 40

2-7-4 مراحل فرایند مهندسی دانش…………….. 41

2-7-5 مرحله کشف دانش…………….. 43

فصل سوم : روش تحقیق…………….. 46

3-1 مقدمه……………. 47

3-2 روش تحقیق…………….. 47

3-2-1 بر اساس هدف تحقیق…………….. 47

3-2-2 بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها(تحقیق توصیفی): ……………49

3-3 متغیرهای تحقیق…………….. 51

3-4 روش‌های جمع آوری اطلاعات…………….. 51

3-5 جامعه آماری…………….. 51

3-5 روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات…………….. 52

فصل چهارم: رهیافت جدید پیشنهادی…………….. 54

4-1 مقدمه……………. 55

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

4-2 روش کاوش ایده به زبان فارسی…………….. 55

4-3 استفاده از روش کاوش ایده در فرایند مهندسی دانش……….. 62

4-4 مزایا و معایب استفاده از روش کاوش ایده در فرایند مهندسی دانش…… 64

فصل پنجم : نتیجه گیری…………….. 66

1-5 نتیجه گیری…………….. 67

5-1 پیشنهادها و یافته‌های تحقیق…………….. 68

منابع……………. 70

چکیده:

ما در عصری زندگی می‌کنیم که حجم اطلاعات با سرعت زیادی در حال افزایش است و این اطلاعات در سراسر جهان در بستر اینترنت پراکنده شده است. این حجم عظیم اطلاعات می‌تواند به عنوان منبع ایده‌های جدید برای مسائلی که هنوز مطرح نشده است شناخته شود. یافتن این ایده‌ها و راه‌حل‌ها به صورت دستی و با کمک افراد خبره هزینه بردار و زمان‌بر خواهد بود.

روش کاوش ایده از داده‌های متنی روشی اتوماتیک است که در سال 2009 مطرح شد. روش کاوش ایده فرایندی است که ایده‌های جدید و مفید را از متن‌های غیر ساختار یافته استخراج می‌کند. در این روش تعریف ایده همان تعریف تکنولوژیکی آن است که برای حل مسائل تکنولوژیکی از آن استفاده می‌شود. این روش با بهره‌گیری از روش‌های کاوش متن و یک روش جدید به نام کاوش ایده از متن‌های موجود ایده‌ها را استخراج می‌کند و آن‌ها را از لحاظ جدید و مفید بودن مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این روش می‌تواند کاربردهای زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله زمینه کسب و کار داشته باشد و سبب سرعت بخشیدن به فرایندهای کسب و کار شود با پیاده سازی این روش در زبان فارسی می‌تواند تمام این قابلیت‌ها را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم سازد و آن‌ها را زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوند را یاری کند تا بتوانند از لابه‌لای حجم عظیم اطلاعات موجود در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه راه‌حل مفید و جدید را بدست ­آورند. در این پژوهش روش کاوش ایده را با زبان فارسی پیاده‌سازی کرده و از آن در پیاده­سازی سیستم­های خبره به عنوان کاربردی جدید برای این روش استفاده کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانیم هم اکنون بیشترین سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و سازمان‌ها روی دانش سازمانی است بنابراین مکانیزه کردن یافتن دانش جدید و غنی‌سازی پایگاه دانش می‌تواند میزان هزینه شرکت‌ها و سازمان‌ها را در این زمینه کاهش داده و باعث تسریع این فرایند شود.

فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق

1-1- مقدمه

حجم اطلاعات در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری در حال افزایش است و از طرفی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز هر روزه با مسائل و مشکلات جدید روبه‌رو می‌شوند که شاید راه‌حل بسیاری از این مسائل در این توده عظیم اطلاعات باشد که در جای جای دنیا در بستری به نام اینترنت پراکنده شده و یا به صورت اسناد، مقالات، گزارشات و… در بایگانی شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار دارد. بسیاری از سازمان‌ها با استفاده از افراد خبره در زمینه‌های مختلف سعی بر آن داشته که بتوانند راه‌حل‌هایی برای این مسائل پیدا کنند که مطمئناً زمان‌بر و پر هزینه خواهد بود. روش کاوش ایده[1] راه‌حلی برای این موضوع است تا با پیدا کردن راه‌حل برای مسایل موجود به صورت مکانیزه در زمان و هزینه به صورت کارا صرفه‌جویی کنیم. کاوش متن[2] یا کشف دانش از متن‌ها به صورت کلی به فرایند استخراج اطلاعات و دانش مفید از متن‌های غیر ساختار یافته ارجاع داده می‌شود. با ارجاع به این کاوش ایده، فرایند اتوماتیکی برای استخراج ایده‌های مفید و جدید از متن غیر ساختار یافته[3] با استفاده از متدهای کاوش متن است و هدف این روش اگرچه پیدا کردن ایده‌های جدید و مفید است اما اغلب ارائه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...