تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در یک آزمایش فاکتوریل 3×2 با طرح پایه کاملا تصادفی تاثیر سطوح مختلف (0،4، و 8 درصد) کنجاله گوار و آنزیم همی‌سل (0و 05/0 درصد) بر عملکرد، کیفیت تخم مرغ و غلظت برخی از فراسنجه‌های خونی مرغ های تخمگذار تجاری لگهورن سویه،‌ های لاین W-36 به مدت 12 هفته در دوره دوم تخمگذاری مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایش 72 قطعه مرغ تخمگذار به صورت تصادفی به 6 تیمار تقسیم شدند. هر تیمار دارای 4 تکرار و 3 قطعه مرغ در هر تکرار بود. در طول آزمایش عملکرد مرغ های تخم گذار (مصرف خوراک، میانگین وزن تخم مرغ، میانگین وزن توده تخم مرغ، درصد تولید تخم مرغ، ضریب تبدیل غذایی و تغییرات وزن مرغان تخمگذار)، خصوصیات کیفی تخم مرغ (رنگ زرده، ضخامت پوسته، استحکام پوسته، ارتفاع سفیده، واحد هاو و میزان کلسترول تخم مرغ)، و غلظت برخی از فراسنجه‌های خونی ( تری گلیسرید، کلسترول، LDL، HDL و VLDL) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این آزمایش نشان داد صفات عملکردی تحت تاثیر کنجاله گوار قرار نگرفت. استفاده از آنزیم همی سل در جیره، باعث بهبود معنی دار مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی ‌‌گردید (05/0>p). مصرف خوراک، ضریب تبدیل خوراک، وزن توده تخم مرغ و میانگین وزن تخم مرغ به طور معنی داری تحت تاثیر، اثر متقابل کنجاله گوار و آنزیم قرار گرفت (p<0/05). اثرات کنجاله گوار و آنزیم بر رنگ زرده معنی دار بود (p<0/05). اثر متقابل معنی دار بین سطوح کنجاله گوار و مکمل آنزیمی بر ارتفاع سفیده، واحد هاو، رنگ زرده و کلسترول تخم مرغ مشاهده گردید (p<0/05) تاثیر سطوح مختلف کنجاله گوار و مکمل آنزیمی بر غلظت فراسنجه‌های خونی معنی دار نبود. نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از سطح 8 درصد کنجاله گوار با یا بدون افزودن آنزیم همی‌سل تاثیر منفی بر عملکرد مرغ های تخمگذار نداشت.

فصل اول

مقدمه:

صنعت دام و طیور با به کار بردن اصول علمی به دنبال تامین نیاز پروتئینی جامعه بشری می باشد و روند افزایشی جمعیت جهان بر اهمیت نقش این صنعت می افزاید. امروزه پرورش طیور به عنوان یکی از بزرگترین منابع تأمین پروتئین حیوانی در جهان مطرح می باشد. پرورش طیور کارآمد ترین راه تبدیل محصولات فرعی و ضایعات کشاورزی به گوشت و تخم مرغ برای انسان می باشند بنابراین افزایش تولیدات آنها یکی از مهم ترین و عملی ترین راه های تأمین پروتئین حیوانی می باشد. صنعت طیور صنعتی کارا می باشد به طوری که قادر است غذای قابل مصرف بیشتری را با هزینه کمتر برای جمعیت رو به ازدیاد کشور ما فراهم سازد. در میان مواد مختلف غذایی آنچه بیش از هر ماده دیگری مورد احتیاج روزانه انسان می باشد، پروتئین و بخصوص نوع حیوانی آن می باشد (5و9‌). در صنعت   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید پرورش طیورگله های مرغ تخمگذار یکی از موثرترین مکانیسم های تبدیل خوراک به بهترین منبع پروتئینی بوده، تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است؛ ارزش بیولوژیک پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی نظیر لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است؛ پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسید آمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد (24). تنوع اهداف تولیدی سبب پیچیده شدن برنامهای تغذیه ای شده است، بنابراین درآینده هدف اصلی در زمینه تغذیه طیور باید توسعه برنامه های تغذیه ای باشد. توسعه برنامه های تغذیه ای این امکان را برای صنعت طیور فراهم می کند که به اهداف مورد نظر خود یعنی افزایش تولید، بهبود راندمان و تخصصی تر شدن، دست یابند (21).

سال هاست که تلاش محققین بر این اصل استوار است تا با یافتن راه کارهای علمی، بدون کاهش عملکرد و راندمان تولید، هزینه­ های خوراک مصرفی را کاهش دهند تا با هر چه اقتصادی­تر نمودن این صنعت موجب توسعه و پیشرفت آن گردند. معمولاً این تلاش ها در دو راستا انجام می گیرد:

1- جستجو و یافتن عواملی که در صورت رعایت و به کارگیری آن­ها در راندمان استفاده از مواد خوراکی بهبود حاصل می­گردد که از جمله آن­ها می­توان به استفاده از مکمل­های آنزیمی مناسب، برای تجزیه و هضم بخش­هایی از مواد خوراکی که به سبب عدم وجود آنزیم­های لازم برای تجزیه آن­ها در دستگاه گوارش طیور غیر قابل هضم می­باشند، اشاره کرد.

2- جایگزینی منابع جدید مواد خوراکی با مواد رایج و گران قیمت جیره­ ها.

استفاده از خوراک ارزان اما با کیفیت، به­خصوص در کشورهایی که با کمبود مواد خوراکی برای دام مواجه­اند، نکته‌ا­ی مهمی محسوب می­شود. در این کشورها توجه به مواد خوراکی در دسترس، اصلاح ژنتیکی و فرآوری برای بهبود کیفیت و همچنین استفاده از ضایعات و فرآورده های فرعی می ­تواند موثر باشد.

در تمامی فرایندهای کشاورزی و صنایع مربوطه علاوه بر تولید محصولات اصلی، محصولات جانبی نیز تولید می شود که حجم وسیعی را شامل می گردد و به علت این که محدوده وسیعی برای بکارگیری این محصولات وجود دارد، بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، ارزشی بالاتری را برای آنها در نظر می گیرند، به‌گونه‌‌‌ای که در بعضی از موارد از محصول اصلی نیز بسیار با ارزشتر می‌ باشد.

امروزه علم تغذیه طیور دائماً در حال پیشرفت می باشد و نسبت به سالهای قبل که موادی همچون ذرت، سویا و پودر ماهی تنها اجزای تشکیل دهنده خوراک بودند تغییرات بسیاری نموده است. در سالهای اخیر مواد جدیدی وارد عرصه تغذیه طیور گردیده است، در چنین شرایطی تولید کنندگان خوراک باید نسبت به ارزیابی مواد خوراکی دیدگاه جهانی تری داشته باشند. بنابراین متخصصین تغذیه باید اطلاعات کافی راجع به مواد خوراکی جدید داشته باشند، زیرا کوتاهی در این مورد، سبب بروز مشکلاتی در برنامه تغذیه ای طیور می شود (24).

با توجه به این که پروتئین به عنوان بخش قابل اهمیت جیره غذایی طیور و همچنین به عنوان گران ترین بخش جیره نقش اساسی در میزان و هزینه های تمام شده تولید دارد درنتیجه کاهش قیمت پروتئین جیره در طیور از جمله موضوعاتی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد (15). در بین منابع پروتئینی مورد استفاده در جیره های غذای طیور کنجاله های روغنی دارای اهمیت بسزای می باشند. که مهمترین منبع آن در حال حاضر در کشور ما کنجاله سویا می باشد.    

کنجاله‌‌‌ای سویا عمده ترین منبع مکمل پروتئینی می باشد که به علت توازن بهتر اسید های آمینه در جیره دام ها استفاده می شود. مهم‌ترین مناطق كشت سویا در كشور استان‌های مازندران، گلستان، لرستان، آذربایجان شرقی و دشت مغان است، همچنین آمریكا بزرگ‌ترین صادركننده سویا در دنیاست و همراه با چین و برزیل بیش از 90 درصد نیاز جهان را تأمین می‌كنند. تمركز كشت سویا در استان‌های مازندران و گلستان باعث می‌شود تا منحنی تولید كشور وابستگی زیادی به میزان تولید در استان‌های یادشده داشته باشد. در سال های اخیر كاهش تولید در استان گلستان و تا حدودی در مازندران باعث افت تولید كلی كشور شده است. قیمت سویا در منطقه و جهان در مجموع تحت تأثیر تقاضا برای روغن و كنجاله است، میانگین تولید كنجاله در حدود 79 درصد كل تولید دانه سویا می باشد (25). مطالعات سازمان خواروبار جهانی (FAO) در

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...