دكتر امیرحسین علی بیگی
استاد مشاور :
دكتر علی اصغر میرک زاده
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل اول : طرح تحقیق

1-1- مقدمه………………………………………………………………………………….2

1-2- بیان مسأله…………………………………………………………………………….3

1-3- اهداف…………………………………………………………………………………..5

1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………6

1-5- محدوده­ پژوهش……………………………………………………………………….7

1-6- محدودیت­های پژوهش…………………………………………………………………..7

1-7- تعاریف و مفاهیم……………………………………………………………………8

فصل دوم : بررسی ادبیات تحقیق

2-1- مقدمه……………………………………………………………………………….11

2-2- بخش اول: کلیات ارتباط تحقیق و ترویج………………………………………….11

2-1-1- پیوند تحقیق و ترویج…………………………………………………………..13

2-2-2- نظام دانش و اطلاعات کشاورزی……………………………………………..16

2-2-3- شیوه­های مرسوم ارتباطی تحقیق و ترویج کشاورزی در سطح جهان…….20

2-2-4- پیشینه­ی طرح­های مشترک تحقیقی – ترویجی در ایران…………………..25

2-3- بخش دوم: کلیات طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»………………………27

2-3-1- سابقه و پیشینه­ی تجربی طرح………………………………………………..27

2-3-2- اهداف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»…………………………………28

2-3-3- ویژگی­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»……………………………….29

2-3-4- اهمیت و ضرورت اجرای طرح………………………………………………………30

2-3-5- رهیافت ترویجی طرح……………………………………………………………….30

2-3-6- محتوا و موضوع یافته­های تحقیقاتی و کاربردی طرح……………………………31

2-3-7- روند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»……………………………33

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

2-3-8- الزامات اجرایی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»……………………….34

2-3-9- مناطق اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها» در استان کرمانشاه…..35

2-4- بخش سوم: کلیات ارزشیابی

2-4-1- تعاریف و مفاهیم ارزشیابی……………………………………………………..38

2-4-2- اهداف ارزشیابی………………………………………………………………….41

2-4-3- ویژگی­های ارزشیابی……………………………………………………………….43

2-4-4- مسائل کلیدی ارزشیابی………………………………………………………….43

2-4-5- سطوح ارزشیابی………………………………………………………………..45

2-4-6- انواع ارزشیابی…………………………………………………………………..47

2-4-6-1- انواع ارزشیابی با توجه به زمان………………………………………………47

2-4-6-2- انواع ارزشیابی از نظر کارائی…………………………………………………48

2-4-6-3- انواع ارزشیابی از لحاظ درجه­ی اعتبار……………………………………….48

2-4-6-4- انواع ارزشیابی با توجه به ارزشیابان………………………………………..50

2-4-7- مدل­های ارزشیابی………………………………………………………………….50

2-4-7-1- مدل ارزشیابی مشارکتی…………………………………………………52

2-4-7-2- مدل ارزیابی سریع و مشارکتی روستایی………………………………….56

2-4-7-3- مدل ارزشیابی مبتنی بر طبیعت……………………………………………..57

2-4-7-4- مدل ارزشیابی تجربی…………………………………………………………57

2-4-7-5- مدل مفهومی آون………………………………………………………………58

2-4-7-6- مدل سلسله مراتبی بنت………………………………………………………59

2-4-7-7- مدل ارزشیابی تفاوت­ها (اختلاف یا ناهم­خوانی)……………………………….60

2-4-7-8- مدل ارزشیابی اعتبارگذاری…………………………………………………….61

2-4-7-9- مدل ارزشیابی اعتباربخشی…………………………………………………….61

2-4-7-10- مدل ارزشیابی مدافعه یا دوسویه……………………………………………62

2-4-7-11- مدل ارزشیابی هدف آزاد……………………………………………………….62

2-4-7-12- مدل ارزشیابی مناسبات اجرایی…………………………………………..64

2-4-7-13- مدل ارزشیابی حقوقی………………………………………………………..64

2-4-7-14- مدل ارزشیابی قضایی………………………………………………………….64

2-4-7-15- مدل ارزشیابی به مثابه روشنگری…………………………………………….65

2-4-7-16- مدل ارزشیابی مبتنی بر استراتژی وضعیت ویژه…………………………..65

2-4-7-17- مدل ارزشیابی تایلر…………………………………………………………….66

2-4-7-18- مدل ارزشیابی استیک………………………………………………………….66

2-4-7-19- مدل ارزشیابی تصمیم­گیری مدیریتی………………………………………..67

2-4-7-20- مدل ارزشیابی هدف مدار…………………………………………………….67

2-4-7-21- مدل عمومی ارزشیابی………………………………………………………68

2-4-7-22- مدل آزمایش اجتماعی………………………………………………………..68

2-4-7-23- مدل کارشناسی…………………………………………………………………68

2-4-7-24- مدل تخصص محور……………………………………………………………….68

2-4-7-25- ارزشیابی به عنوان خبرگی…………………………………………………69

2-4-7-26- مدل منطقی ارزشیابی برنامه………………………………………………69

2-4-7-27- مدل سیپ……………………………………………………………………..70

2-5- بخش چهارم: پیشینه­ی پژوهش…………………………………………………..76

2-6- چارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………….89

فصل سوم: روش تحقیق

3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………91     

3-2- نوع و روش پژوهش……………………………………………………………………91

3-3- جامعه­ی آماری…………………………………………………………………………92

3-4- حجم نمونه و روش نمونه­ گیری…………………………………………………….93

3-5- ابزار جمع­آوری اطلاعات……………………………………………………………..94

3-6- تعیین روایی پرسشنامه…………………………………………………………….96

3-7- تعیین پایایی پرسشنامه……………………………………………………………..96

3-8- تجزیه و تحلیل داده ­ها………………………………………………………………..97

فصل چهارم: یافته­ ها

4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………99  

4-2- ویژگی­های فردی و حرفه­ ای کشاورزان…………………………………………….99

4-3- ارزیابی زمینه­ اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»………………101

4-3-1- میزان تأثیر عوامل زمینه­ای در موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»…..101

4-3-2- وضعیت موجود عوامل زمینه­ای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»….102

4-4- ارزیابی درون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»………………….104

4-4-1- اثربخشی درون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»……………104

4-4-2- شیوه­ی اقدام در مورد درون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»…105

4-5- ارزیابی فرآیند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»……………….107

4-6- ارزیابی برون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»…………………108

4-7- ارزیابی کلی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»………………………109

4-8- ارزیابی مراحل مختلف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح….111

4-9- نقاط قوت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»…………………………112

4-10- نقاط ضعف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»……………………….113

4-11- راهکار­های بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ­ها»…………114

4-12- نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ ها»………118

فصل پنجم: نتیجه­ گیری و پیشنهاد­­ها

5-1- مقدمه……………………………………………………………………………123    

5-2- نتایج ارزیابی زمینه……………………………………………………………..123

5-2-1- پیشنهاد­ها……………………………………………………………………..125

5-3- نتایج ارزیابی درون­داد…………………………………………………………….125

5-3-1- پیشنهاد­ها……………………………………………………………………..126

5-4- نتایج ارزیابی فرآیند……………………………………………………………….126

5-4-1- پیشنهاد­ها……………………………………………………………………….127

5-5- نتایج ارزیابی برون­داد…………………………………………………………….127

5-5-1- پیشنهاد­ها…………………………………………………………………….128

5-6- سایر نتایج………………………………………………………………………….128

5-6-1- پیشنهاد­ها…………………………………………………………………..130

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………..131

چکیده:

هدف کلی این تحقیق، ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه بود. جامعه­ آماری پژوهش دربرگیرنده­ی کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه بود (72 نفر) که به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند که سرانجام 64 نفر مطالعه شدند. به منظور جمع­آوری اطلاعات در تحقیق حاضر از پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از پانل متخصصان و از آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفاده شد (78/0=α). نتایج حاصل از ارزیابی طرح «تسریع انتقال یافته­ها» بر اساس مدل سیپ نشان داد که طرح مورد نظر در قسمت درون­داد (با میانگین 85/3)، زمینه (با میانگین 82/3)، برون­داد (با میانگین 32/3) و فرآیند­ (با میانگین 28/3) به ترتیب بیش­ترین تا کم­ترین مطلوبیت را داشته است. یافته­ها نشان دادند موفقیت طرح مورد نظر (میانگین 56/3 از 5) بیش­تر از حد متوسط ارزیابی شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین ویژگی­های فردی و حرفه­ای کشاورزان مجری طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» با موفقیت طرح مورد نظر هیچ­گونه   رابطه­ی معنی­داری وجود ندارد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مهم­ترین راهکار­های بهبود اجرای طرح به ترتیب راهکار­های اقتصادی (با تبیین 21/16 درصد از کل واریانس تبیین شده) و راهکار­های مدیریتی (با تبیین 34/15 درصد از واریانس کل) می­باشند. ایجاد ارتباط مؤثر بین کشاورزان، مروجان و محققان، سرعت بخشیدن به انتشار یافته­های تحقیقاتی قابل کاربرد و سازگار با شرایط اقلیمی کشاورزان، افزایش مشارکت و همکاری در بین کشاورزان و افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان مهم­ترین نقاط قوت و افزایش هزینه­های تولید نسبت به  روش­های سنتی و عدم توجه به دانش بومی کشاورزان به عنوان مهم­ترین نقاط ضعف طرح مورد نظر شناخته شدند. نتایج حاصل از سنجش نگرش کشاورزان مجری طرح نشان داد که 89 درصد از کشاورزان نسبت به طرح مورد نظر دارای نگرش مطلوب و 11 درصد دارای نگرش خنثی می­باشند.

فصل اول: طرح تحقیق

1-1- مقدمه

اشاعه­ فناوری یا انتقال دانش عبارت است از یک فرآیند نظام­دار آگاه­سازی زارعین از نظام یا عناصر فناوری­های جدید و سپس ایجاد علاقه در زارع نسبت به فناوری جدید، تا آن­ها بتوانند آن را در ارتباط با نظام زراعی و تحت شرایط اقتصادی خود ارزیابی کنند. در این مرحله، کشاورزان تشویق و گاهی کمک می­شوند تا فناوری جدید را روی قطعه­ی کوچکی از مزرعه­ی خود آزمایش نموده و همین­طور در مرحله­ی نهایی نیز آن­ها را در تصمیم­گیری برای پذیرش، تعدیل یا رد­کردن فناوری راهنمایی کنند. امروزه برای حصول اطمینان از تناسب فناوری با شرایط کشاورزان، وجود پیوند­های محکم بین تحقیق و ترویج در نظام کشاورزی، امری ضروری است (حسینی و چیذری، 1376؛ علیپور، چیذری و فرج ا… حسینی، 1384).

مسئله­ ارتباط تحقیق و ترویج در اغلب نظام­های تحقیقی و ترویجی ملی عمومیت دارد. به­عنوان یک قانون کلی می­توان گفت که هر­چقدر از نظر سازمانی مروجان صحرایی از محققان بیشتر جدا شوند، به همان اندازه پیوند دو­طرفه ضعیف­تر خواهد شد و همچنین پیام­ها و توصیه­های ترویجی بیشتر جنبه­ی عمومی پیدا کرده و با شرایط خاص محیطی که زارع در آن کشت و کار می­کند، مناسبت کمتری خواهد داشت (حسینی و چیذری، 1376).

به منظور برقراری ارتباط کاری نزدیک­تر بین مروجان صحرایی و محققان و انتقال مؤثر پیام­ها و    توصیه­های ترویجی به بهره­برداران، شیوه­ های ارتباطی مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرد که یکی از این شیوه­ها مزارع نمایشی می­باشد. استفاده از مزارع نمایشی به عنوان یک روش آموزشی ترویجی و مؤثر در تغییر روش­های تولیدی بهره­برداران در سال 1903 توسط دکتر سیمان ناپ[1] ابداع شد. به اعتقاد ایشان، مشاهده­ی واحد­های بهره­برداری که توسط ایستگاه­های تحقیقاتی و دانشکده­های کشاورزی با هزینه­ی دولتی ایجاد شده، نمی­تواند انگیزه­ی کافی برای پذیرش شیوه­های نوین و مدیرت تولید پیشرفته برای    بهره­برداران داشته باشد. پذیرش و نشر پدیده­های نوین در کشاورزی، به وسیله­ی واحد­های بهره­برداری نمایشی که با مشارکت خود  بهره­برداران تهیه و تحت شرایط محیطی موجود، تدارک دیده شده باشد امکان پذیر است. سال­هاست که در ایران از مزارع نمایشی برای آموزش و انتقال یافته­ها به بهره­برداران استفاده  می­شود. ولی بررسی­ها نشان می­دهد گستردگی و پراکنش و نحوه­ی اجرای این واحد­ها، نتوانسته­اند حدود انتظارات را برآورده سازند. از طرفی بسیاری از یافته­های تحقیقاتی به صورت گزارش­های پژوهشی و تحقیقی –  ترویجی منتشر شده ولی فقط تعدادی از بهره­برداران از آن­ها استفاده کرده­اند (نوروزی، صعودی و میر گوهر،  1385؛ زمانی پور،1380).

به منظور رفع این مشکل و وسیع­تر کردن گستره­ی افراد تحت پوشش و واحد­های بهره­برداری، به منظور انتقال یافته­های تحقیقاتی و کاربردی، با هدف ارتقاء تولید متوسط کشوری و کاهش فاصله آن با تولیدکنندگان برتر، در شهریور 1380 سازمان تحقیقات و آموزش، مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم، معاونت زراعت، معاونت ترویج و نظام بهره­برداری و  مؤسسه­ی تحقیقات اصلاح و تهیه­ی نهال و بذر و معاونان و مدیران سازمان­های جهاد کشاورزی استان­های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و کهکیلویه تصمیم گرفتند تا پیش طرحی که مؤسسه­ی تحقیقات دیم کشور، تحت عنوان طرح «تسریع انتقال یافته­ها» تهیه کرده بود را به صورت الگویی در چهار استان فوق اجرا کنند. با تعیین محقق معین (دیم) برای هر منطقه­ی اقلیمی، اقدام به تهیه­ی دستورالعمل فنی[2] گردید و با تشکیل کمیته­های هماهنگی، با دبیری ترویج و مشارکت مردمی، برنامه­ریزی و تقسیم کار انجام شد و طرح در سطح 4000 هکتار به اجرا درآمد (نوروزی و همکاران، 1385).

اهمیت و ضرورت اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»، افزایش تولید در واحد­های بهره­برداری با بکارگیری همه­جانبه­ی توصیه­های فنی و ارتباط هرچه بیشتر تحقیقات، ترویج، اجرا و بهره­بردار می­باشد. بر اساس طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»، یافته­های تحقیقاتی و تجارب برتر موجود جمع­آوری و به صورت دستورالعمل کاربردی آماده می­شود. بخش­های تخصصی، موانع اجرایی موجود را برطرف نموده و انتقال و بکارگیری یافته­ها با شیوه­های مناسب ترویجی انجام می­شود (عزیزی و عظیمی، 1386).

بنابراین، ارزشیابی جنبه­­های مختلف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» به ویژه از دیدگاه کشاورزان که مجریان این طرح در سطح مزارع خود می­باشند، امر مهمی به نظر می­رسد تا بتوان با ویژگی­های این طرح از زوایای مختلف (زمینه، درون­داد، فرآیند و برون­داد) و نقاط قوت و نقاط ضعف طرح و همچنین نگرش کشاورزان نسبت به طرح اجرا شده، آشنا شد و درصدد تقویت نقاط قوت و رفع کاستی­ها و   کمبود­های طرح برآمد و با ارائه­ی راهکار­هایی برای بهبود اجرای طرح، زمینه­ای برای گسترش این طرح به سایر بهره­برداران، سایر محصولات و واحد­های بهره­برداری و حتی به شهرستان­ها و استان­های دیگر کشور نیز فراهم گردد.

2-1- بیان مسأله

یافته­ های تحقیقاتی غالباً با روش­های مختلف ترویجی به بهره­برداران معرفی می­گردد. پروژه­های تحقیقی – ترویجی، تحقیقی –  تطبیقی (آنفارم[1])، روز مزرعه، هفته انتقال یافته­ها و مشارکت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...