1-6-6-ترکیب بدنی

ترکیب بدنی شامل توده چربی و توده بدون چربی است که نشان­دهنده سلامت، توانمندی  و زیبایی ظاهری افراد است. تحقیقات بسیار گسترده در زمینه ترکیب بدنی برای شناخت عوامل ترکیب بدنی مؤثر بر تندرستی، شاخص‌های مختلفی را پیشنهاد نموده‌اند که مهم­ترین آن، شاخص توده بدن (BMI)، درصدچربی (BF%) ونسبت دور کمر به دور باسن (WHR) می‌باشد (46).

1-6-7- آزمون یویو

آزمون یویو، یک نوع تست آمادگی تناوبی و تداومی است که با توجه به الگوهای ماهیت فوتبال حدود ۲۰ سال پیش طراحی گردید و به عنوان تعیین سطح و شاخص آمادگی جسمانی بازیکنان فوتبال برای ۹۰ دقیقه بازی در نظر گرفته شد. از تست یویو تناوبی ریکاوری[6]سطح 2 (YIRT) برای سنجش توانایی هوازی و استقامت در فعالیت‌های تناوبی بازیکنان استفاده گردید. مطالعات نشان داده‌اند که این تست یکی از مطلوب‌ترین تست‌های میدانی برای سنجش میزان آمادگی هوازی بازیکنان فوتبال می‌باشد (2-3، 5-16). روایی و پایایی این تست برای ارزیابی این قابلیت بازیکنان فوتسال به خوبی بیان شده است (21).

1-6-8- آزمون رست [7](RAST)

آزمون میدانی RAST یکی از آزمون‌های آزمایشگاهی برای ارزیابی توان بی‌هوازی ورزشکاران است که پایایی زیادی دارد (88/0 r=) (4). علاوه بر این به نظر می‌رسد در مقایسه با آزمون وینگیت در برخی رشته‌ها مانند فوتسال ویژگی بیشتری دارد (5 ،1).

1-6-9- فوتسال[8]

فوتسال[9] ورزش تیمی با توپ است که در سطح حرفه­ای ورزشی شدید و پر فشار است؛ با این حال، هیجان­انگیز و پرتحرک است. این ورزش، با 5 بازیکن (4 بازیکن آزاد و 1 دروازه­بان) در هر تیم انجام می‌شود، هر تیم می‌تواند 7 بازیکن جانشین نیز داشته باشد و در خلال رقابت‌ها اجازه تعویض‌های نامحدود داده می‌شود، لذا نیازمندی‌های جسمانی بازی خیلی بالا می‌باشد (1، 2).

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1-  مقدمه

این فصل به دو بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهش تقسیم می‌شود. مبانی نظری به موضوع پژوهش پرداخته و در بخش مربوط به پیشینه پژوهش به پژوهش‌هایی که در زمینه توان هوازی و توان بی‌هوازی و ورزش فوتسال انجام گرفته پرداخته می‌شود.

2-2- بخش اول: مبانی نظری پژوهش

2-2-1- ویژگی‌های فیزیولوژیکی

2-2-1-1- آستانه هوازی

حداقل شدت و مدت تمرین برای تاثیرگذاری بر آمادگی هوازی، آستانه هوازی نامیده می‌شود. حداقل شدت برای رسیدن به آستانه هوازی، 70 درصد حداکثر ضربان قلب یا 55 درصد vo2max و حداقل مدت تمرین 20 دقیقه، پیشنهاد شده است. تمرین هوازی، آستانه هوازی را افزایش می‌دهد و در نتیجه ورزشکار برای رسیدن به آستانه هوازی باید با شدت و مدت بیشتری تمرین کند (41).

2-2-1-2- ظرفیت هوازی

ادامه مطلب

سایت های دیگر :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...