پایان نامه آسیب شناسی اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی |
کلیات تحقیق
مقدمه
کشور ما به رغم دورانهای روشن تاریخی و میراث زرین فرهنگی و دینی، در افق کنونی خود نسبت به کشورهای صنعتی غرب و حتی برخی جوامع شرقی پیشرو، از وضعیتی مناسب شأن تاریخی در توسعهی اخلاق حرفهای برخوردار نیست. این در حالی است که تاریخ فرهنگی دینی این سرزمین حامل گنجهای گرانباری از میراث غنی خود در این مورد است. ایرانیان عهد باستان بر پایهی آموزههای فرهنگی و آیینی خود یادمانی چشم نواز از مقوله کار و اخلاق حرفهای در ذهن بشر بر جای نهادهاند. آنجا که تکالیف و وظایف خاص و مقید بودن به ضوابط انسانی حاکم بر کار، فضیلتی اخلاقی تلقی میشد و سعادت اخلاقی هر کس را بر اساس کسب فضیلت ناشی از وقوف وی به خویشاکادری و ایفای وظیفه خود میسنجیدند. چه اینکه هدف نخست ادیان الهی نیز آموزش و ارتقای اخلاق پاگیری معنویت در جامعه انسان بوده است، تا آنجا که پیامبر مکرم اسلام (ص) هدف محوری رسالت خود را تکمیل سجایای اخلاقی در روح و جان و رفتار انسانها میداند. در این معنا اخلاق شالودهی اصلی زندگی معنوی و بنیاد تعالی و تکاپوی زندگی انسانی بشمار میآید. اما با وجود چنین پشتوانه و گذشتهای که اخلاق در آن محور آموزش و عمل، و اشتغال افراد و اجتماع و نقطه جوشان نیروی پویایی جامعه اسلامی و ایرانی بوده است، جامعه کنونی ما از فقدان یا نقصان دغدغههای اخلاقی در حرف کارکردی خود رنج میبرد (قراملکی و همکاران، 1386 :7). در موقعیتهای دشوار پیش آمده در حرفه با کمک ارزشهای اخلاقی میتوان از بین تمامی گزینهها، گزینهای را که با اخلاق آن حرفه تطابق بیشتری دارد را انتخاب کرد، در بسیاری از مواقع که منافع حرفهای در مقابل منافع و ارزش بنیادین فردی و اجتماعی میگیرند، پایبندی به اصول و عقاید اخلاقی کمک بزرگی به انتخاب صحیح میکند. از آنجا که اصول اخلاقی و ارزشهای انسانی در مذهب، فلسفه، فرهنگ بومی، نسبت، خانواده، ملیت ریشه دارد، باید در خانواده، مدرسه، دانشگاه، انجمنهای حرفهای و تمام سطوح بر آموزش آن اهتمام شود. اخلاق حرفهای مجموعهای از آییننامهها و مقرراتی است که عمل اخلاقی را برای آن حرفه مشخص و خاص تعریف میکند و چارچوبی برای عمل و قضاوت اخلاقی یا غیراخلاقی هر حرفه محسوب میشود. هر چه روابط اعضای یک سازمان گستردهتر و مکررتر باشد، علاقی و منفعت طلبیهای خودخواهانه فردی مهار میشود و به سمت منفعت اجتماعی که نوعی رفتار اخلاقی است، گام برداشته میشود. این روابط قادر خواهد بود رفتار حرفهای هر فرد را کنترل کند و مانع ناهنجاریهای کاری در یک حرفه شوند، تصور ناقص و ناروا و تحلیل دادن مفهوم اخلاق حرفهای مهمترین مانع رشد اخلاقی در سازمانهاست و سبب میشود تا هر یک از افراد با گمان خود به ترویج اخلاق حرفهای بپردازد (ظهور و خلج، 95:1389).اصول اخلاقی از قوانین کمال انسان و خیر او سخن میگوید. در هر حرفهای به مجموعه احکام ارزشی و تکالیف رفتار و سلوک و فرمانهایی برای عمل بستگی دارد. تحقق گوهر آدمی وابسته به تعلیم و تربیت است. انسان تنها موجودی است که بر چگونگی زندگی خود مسئول است، زیرا موجودی است اندیشمند، دارای اراده و مختار
بیان مسأله :
تخلق به اصول اخلاق در این است که رفتار انسان از زمینه خیر درونی و ذاتی انسان برخاسته باشد و این امر به طهارات اخلاقیات انسان (شرافت اخلاقی) مربوط است، پس شرافت اخلاقی عالیترین زمینه تحریک در رفتار است (کانت، 1384: 78) اخلاق و مسئولیت اجتماعی را باید با بایدها و نبایدهای ارزشی – فلسفی و ملاک و معیار سنجش درستی و نادرستی رفتار شخصی نسبت به خود و دیگران و جامعه تعریف کرد (میرکمالی، 20:1375).اخلاق به طور ساده عبارتست از شناخت صحیح از ناصحیح و سپس انجام صحیح و ترک ناصحیح، اخلاق حرفهای امروزه به عنوان یکی از زمینههای دانش مدیریت در سازمان به شمار میرود. این مسأله آنقدر حایز اهمیت است که امروزه اکثر مؤسسات صنعتی و بازرگانی در زمینههای اخلاق حرفهای به دانشجویان خود آموزشهای لازم را ارائه میدهند (سرمدی و شالباف، 1386 : 78). واژهی اخلاق همانند کاربرد متمایز دارد: گاهی اخلاق به معنای خلق و خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار میرود. معنای دیگر دانشی است که از حسن و قبح و خوبی و بدی رفتار بحث میکند (قراملکی، 1383 :108).
اخلاق حرفهای مجموعهای از آییننامهها و مقرراتی است که عمل اخلاقی را برای آن حرفهی مشخص و خاص تعریف میکند. هر شغل نیز اخلاق حرفهای مختص به خود را دارد. حرفههای مختلف بر حسب میزان حساسیت و وظیفهای که در خدمت به جامعه دارند، دارای معیارهای اخلاقی متفاوتی هستند.پرورش حرفهای نیز شامل گسترش تواناییهای فردی اعم از شناختی، بینشی و مهارتی، روشهای مؤثر ایفای نقشهای شغلی، فردی و اجتماعی، روشهای بازبینی الگوهای ذهنی و بازاندیشی سطح مهارتها را شناخت. (یمینی، 1388). مدارس به عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیتی و انسان ساز در هر جامعه ای نیازمند توجه فراوان به ارکان آن است ،یکی از مهمترین ارکان مدرسه وجود معلّمان متعهد است که با توانمندی خود به تربیت نسل جوان جامعه کمر همت می بندند و برای به ثمر رساندن این قشر جوان خود باید مزین به اخلاق بطور عام و اخلاق حرفه ای بطور خاص است ،اخلاق حرفه ای آموزش و شناخت پیچیدگی ها و شرایط آن از امور مهمی است که صاحب نظران باید برای بیان بهتر و ارتقای آن همت کنند تا بتوانند جامعه علمی و دانشگاهی این مرز و بوم را علاوه بر داشتن فناوری روز به بهترین نحو برای ایجاد جامعه ای سالم هدایت کنند.معلّمان به عنوان پایه گذاران اندیشه های علمی و مبلغان ارزش ها و مسئولیت های اجتماعی هستند و حرف اول را در تربیت منابع انسانی می زنند و هیچ حرفه ای مانند شغل معلّمی در جوامع تأثیری نداردپس باید در شناسایی آسیب های اخلاق حرفه ای معلمان ورفع آنها کوشید . قابلیت برقراری ارتباط معلمان پرورش و آماده سازی انسانهاست (میلر و میلر، 1386 : 98) اخلاق حرفه ای آموزش: یک فرایند تفکر عقلایی است که هدف آن محقق کردن این امر است که در سازمان اموزشی چه
سایت های دیگر :
|
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-03-01] [ 04:20:00 ق.ظ ]
|