وفاداری نگرشی:”پایان نامه بازاریابی رابطه مند”
 وفاداری نگرشی
مصرف کنندگان صرفا در حال خرید محصول بدون احساس خاصی نسبت به آن هستند.در مقابل ، مفهوم وفاداری به مارک بر این امر تاُکید دارد که مصرف کننده دارای رجحان واقعی نسبت به مارک می باشد.بر اساس این تمایز ، رویکردی که برای تعیین وفاداری به مارک ایجاد شد ، رویکردی است که مبتنی بر نگرش مصرف کننده نسبت به محصول و همچنین علّت رفتار خرید تکراری در آنها می باشد.مطابق این رویکرد مصرف کنندگان فقط وقتی که محصول را به طور فعّال ترجیح دهند ، ابراز وفاداری به مارک می کنند.(موون ، 1388 ، 345(. این نگرش ها ممکن است که بوسیله پرسش از افراد در مورد اینکه به چه میزان آنها به یک مارک علاقه دارند  و نسبت به آن احساس تعّهد می کنند ، آن را به دیگران توصیه می کنند ، و در رابطه با آن در مقایسه با سایر مارک ها ، اعتقادات و احساسات مثبت دارند ، اندازه گیری شود.قدرت این نگرش ها ، پیش بینی کننده مهمی برای خرید یک مارک می باشد.این آن چیزی است که اولیور (1997( وقتی که وفاداری مشتری را تعریف می کند ، در ذهن دارد: “یک تعهّد عمیق برای خرید مجدّد یا مشتری شدن مجدّد برای یک محصول یا خدمت در آینده ، بوسیله تکرار خرید از مارک مشابه یا مجموعه ای از مارک های مشابه ، علی رغم تاَثیرات موقعیتی و تلاش

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

های بازاریابی برای تاثیر گذاری بر روی تغییر رفتار”.

گلیمور[1] (1987) وفاداری نگرشی را تمایلی خاص بر ادامه روابط با یک ارائه دهنده خدمت می داند.محققان معتقدند آنجا که یک تعهّد فکری قوی نسبت به یک مارک وجود دارد ، وفاداری نیز دیده می شود.پس به وفاداری نگرشی به عنوان تعهّد هم نگریسته می شود.برای مثال گادوری [2] و هولبروک[3] (2001) وفاداری نگرشی را میزان تعهّد مورد انتظار به ارزش های منحصر به فرد مربوط به مارک تجاری بیان کرده اند.دلیل بیان این نکته می تواند این باشد که تعّهد و وفاداری عباراتی اند که می توان آنها را به جای هم به کار برد.در مقام مقایسه ، سایر محققین بیان کرده اند که بین این دو تمایزاتی وجود دارد ، یعنی ساختار آنها یکسان نیست.بهَ عنوان مثال پریچارد (1991) می گوید که تعهّد به عنوان یک پیش نیاز برای وفاداری نگرشی و ارزشیابی عملکرد آن مورد حمایت است.(Shammout , 2007 , 66).

 

 

2-2-2-3  وفاداری مشتری به عنوان یک ساختار دو بعدی
به منظور چیرگی بر کمبودهای کاربرد یک ساختار واحد برای تعریف وفاداری ، چندین محقق کاربرد یک روش وفاداری دو بعدی رفتاری – نگرشی را بیان کرده اند.(jacoby , 1978, 34).

کمبود و نقص اتخّاذ معیارهای دیدگاهی یا رفتاری وفاداری در یک تحقیق توسط دی[4] (1969) مورد پرسش قرار گرفت که می گوید باید بعد نگرشی را به بعد رفتاری وفاداری افزود.به طور خاص 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...