دانشکده تحصیلات تکمیلی
سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی شیمی – مهندسی فرآیند
عنوان:
بررسی فرآیندهای خالص سازی گاز طبیعی
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
در این تحقیق به بحث و بررسی پیرامون فرآیندهای خالص سازی گاز طبیعی و آماده سازی آن به منظور تأمین خصوصیات مطلوب جهت استفاده های تجاری، فروش، خانگی و استفاده بی خطر از آن می باشد.
هدف از طراحی و نصب واحدهای خالص سازی گاز، جداسازی برخی ترکیبات مانند: گازهای اسیدی، آب، هیدروکربورهای سنگین و… به منظور تولید گاز با مشخصه های معین و مطلوب جهت مصارف و همچنین ملاحظات خطوط لوله می باشد.
نوع ترکیبات جدا شونده و میزان جداسازی به موارد مصرف و خوراک لازم برای واحدهای پایین دستی بستگی دارد.
بدیهی است همانند هر فعالیت صنعتی و تجاری، عملکرد واحدهای خالص سازی را نیز باید با حساب «هزینه – فایده» برای تولید محصول بررسی کرد. کارکرد بهینه واحدهای خالص سازی به   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید طراحی و بهره بردای مناسب بستگی دارد.
در این تحقیق سعی شده است علاوه بر آشنایی با اصول و مبانی خالص سازی مسائل و مشکلات واحدهای خالص سازی نیز مورد توجه قرار گرفته و براساس اصول حاکم بر فرآیندهای خالص سازی، منابع علمی و تجارب عملیاتی نقطه نظراتی نیز ارائه گردد.
مقدمه:
با رشد روزافزون صنایع در دنیا به ویژه در کشورهای صنعتی و نیاز شدید به انرژی، اغلب کشورها به دلایل مختلفی از جمله فراوانی و پراکندگی میادین گاز طبیعی در جهان، هزینه کمتر استخراج، قیمت مناسب و قابلیت رقابت آن با سایر منابع انرژی (با توجه به ارزش حرارتی آن)، آلایندگی کمتر محیط زیست در قیاس با سایر سوخت های فسیلی و نیز به دلیل روند سریع کاهش ذخائر سوخت های فسیلی، درصدد جانشینی گاز طبیعی با سایر منابع انرژی و سوخت های فسیلی از جمله نفت برآمدند. اما این منبع انرژی با توجه به اهمیت آن دارای ناخالصی هایی نیز می باشد.
ترکیبات گوگردی که در گاز طبیعی، نفت خام و یا محصولات گرانیک یافت می شوند، اصولا به صورت گوگرد عنصری، هیدروژن سولفید، مرکاپتان ها (تیول ها)، سولفیدها با زنجیره باز (آلیفاتیک) یا آلکن سولفیدها و سولفیدهای آروماتیک، دی سولفیدها، سولفیدهای حلقوی اسباع و تیوفن ها می باشند. نوع ترکیب گوگرد براساس اینکه مربوط به کدام یک از منابع گاز طبیعی یا نفت خام باشد، متفاوت است.
علاوه بر ترکیبات گوگردی و دی اکسیدکربن، همراه گاز طبیعی مقداری آب وجود دارد. این آب همراه یا در حین استخراج و یا در حین عملیات شیرین سازی به گاز طبیعی اضافه 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...