آموزش عمومی ترافیک، یکی از مناسب ترین ابزارها برای بهره برداری بهینه از شبکه ارتباطات شهری به شمار می رود به طوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر در جامعه ای پیشرفته ترین شبکه ارتباطی، مدرن ترین وسایل نقلیه و قوی ترین مقررات برای اجرای قوانین موجود باشداما افراد آن جامعه فرهنگ مکفی و لازم را جهت استفاده از این عوامل را نداشته باشند  ترافیک نابسامان ؛ آشفته و غیر قابل قبول حکم فرما خواهد شد. بدیهی است با برنامه ریزی دقیق آموزش فرهنگ ترافیک می‌توان از معضلات فوق کاسته و به کاهش تصادفات، افزایش ضریب ایمنی در عبور و مرور و ترافیکی روان دست یافت.اما در بین کلیه اقشار جامعه کودکان به دلیل بالا بودن میزان آسیب پذیری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و آموزش به آنان در سر لوحه برنامه‌ها قرار دارد.شایان ذکر است آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان یک اقدام دو سویه است چرا که کودکان علاوه بر فراگیری مفاهیم آموزشی،  خود در مقام یک مربی در خانواده به ایفای نقش  می‌پردازند.با توجه به ضرورت آموزش مفاهیم ترافیک به کودکان،  مکان‌های خاصی با عنوان پارک‌های آموزش ترافیک تعریف گردیده که کودکان با حضور در این مراکز در فضایی شاد و مفرح به یادگیری مطالب خواهند پرداخت. متاسفانه درحوزه مورد مطالعه تا کنون پارک ترافیک احداث نشده است.(نحوه آموزش در پارک ترافیک،1392: 4)
8-5-1-15-2- آموزش از طریق رسانه ملی و جراید :
با توجه به اهمیت آموزش و جایگاه آن در رشد و بالندگی مردم و اجرای قوانین و مقررات رانندگی واستفاده عموم مردم از رسانه ملی و جراید بصورت روزانه. به نظر میرسد از موثرترین روش های آموزش ، آموزش از طریق صداو سیما ست . آموزش قانون و مقررات راهنمایی ورانندگی می بایستی از طریق فیلم هایی که ساخته میشود ویا در برنامه های نمایشی جذاب به وسیله تصویر به مردم انتقال یابد. ویا بطریق تیزر های انیمیشن و ساخت برنامه های متنوع در این زمینه در بهینه کردن فرهنگ ترافیک گام بردارنند . اگر چه زحمات زیادی توسط پلیس راهور در ارتقاء فرهنگ ترافیک کشیده شده و با ساخت تیزر ها و برنامه های تلویزیونی و پخش تصاویر تصادفات و برگزاری همایش های همیاران پلیس در کشور سعی نموده به وسیله آموزش در کاهش تصادفات گام بر دارد اما بصورت کامل موفق به این امر نشده است وهمکاری سازمانهای دیگر را می طلبد. (شربتیان ، 1389: 8 )
فقدان رسانه و شبکه محلی و جراید کشوری درشهرستان دماوند باعث شده این اموزش ها به صورت خاص انجام نگیرد و بصورت خیلی جزئی در هفته نامه محلی مطالبی در خصوص راهنمایی ورانندگی درج گردیده که انهم در حد بسیار پایینی از ان استفاده شده است .
9-5-1-15-2- آموزش از طریق کتب درسی
نظام تعلیم و تربیت هر کشور توسط معلمان آن کشور شکل میگیرد. به تعبیر دیگرمعلمان، کارگزاران اصلی نظام آموزش و پرورش هر جامعه هستند و منشأ تحولات ودگرگونیها به شمار میروند. با کوشش خردمندانه آنان است که اهداف متعالی نظام آموزش و پرورش تحقق می یابد . بنابراین هر اندازه سطح دانش، بینش و توانایی معلمان بیشتر باشد، آن نظام مفیدتر و پویاتر است.حال، با توجه به گستردگی حیطه ی عملکرد و نفوذ آموزش و پرورش، این نهاد میتواند در راستای ترویج رفتارهای سالم ترافیکی، بر سه گروه، به نحو چشمگیری تأثیر بگذارد:
الف( معلمان و کارکنان مدرسه؛ ب( دانش آموزان؛ ج( خانواده ها.
نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و  فرهنگ سازی در پر کردن، فاصله بین شایستگی های موجود با شایستگی های مطلوب بسیار مؤثر است. آموزش ترافیک چنانچه از خردسالی و دوران کودکی در محیط خانواده آغاز شود، بایدهمراه با انضباط اجتماعی، رعایت حقوق دیگران، تقدم مصالح جمع بر فرد و … به کودک آموخته گردد،و اعضای خانواده( والدین) علاوه برگفتار، در رفتار و کردار خود نیز این مطلوبیت ها را به فرزندان باید یاد دهند، تا این آموخته ها تأثیرشگرفی در  کردار و رفتار اجتماعی آنان در بزرگسالی از جمله رعایت قوانین ترافیکی بگذارد. درواقع بخشی از  شکل گیری شخصیتی کودکانمان در زمینه آموزش های شهروندی، از جمله “رعایت فرهنگ ترافیک” جزء حوزه  فعالیت ها و کارکردهای امروزی خانواده در جامعه ایرانی  باید باشد، که این مسأله در تعامل با مسائل اجتماعی دیگر حوزه های مدیریت شهری می تواند رابطه داشته باشد. هرچه رفتار و اعمال ترافیکی اعضای خانواده به کودکانمان و دانش آموزانمان با هنجارهای قانونی نوشته شده( آئین نامه) منطبق و نزدیک تر باشد، رفتار مذکور بهنجارتر و یادگیری آن سریع تر خواهد بود.. آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان، که گاه از سوی پلیس، مدرسه و سایر گروه های اجتماعی تدارک دیده می شود، بدون هماهنگی و اتفاق نظر با خانواده، بی تأثیر خواهد بود. آموزش های مستقیم و غیر مستقیم که ترکیبی از نقش های آموزشی، کنترلی و پشتیبانی از سوی خانواده ممکن است باشد، در اجتماعی کردن کودکان به رعایت فرهنگ ترافیک بسیار اثر گذار است.در خانواده باید شرایطی فراهم کرد که کودکانمان و دانش آموزان مان در خصوص هنجارهای ترافیکی به تعمق و تفکر بپردازند؛ و اهمیت هریک از اجزای فرهنگ مذکور را در یابند، وحتی باید در شرایطی این سنین قرار گیرند که خود کار را بر عهده گیرند. (شربتیان ، 1389: 7 )
10-5-1-15-2–راه کارهای عملی آموزش رفتارهای سالم ترافیکی:

 

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
;">

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-10-5-1-15-2–معرفی الگوهای مناسب: تربیت الگویی از جمله شیوه های مؤثر تربیتی است.در این شیوه به دو طریق میتوان بر مخاطب تأثیر گذاشت: اول این که؛ مربیان ومعلمان خود باید الگوی شایسته و مناسبی برای نوجوانان و جوانان باشند؛ و دوم الگوهای سازندهای را به آنان معرفی نماینداعمال و رفتار والدین، معلمان و مربیان زیر ذرّه بین نگاه متعلمان و متربیان است وتأثیری عمیق و شگرف بر جای میگذارد. آنها قبل از این که بخواهند پیام و گفتارمعلم یا مربی را بشنوند، چشم بر عمل و رفتار آنان دارند و هرچه مشاهده کنند، همان را میپذیرند.) موگهی ،عبدالرحیم1390: 38)
2-10-5-1-15-2–آموزش از راه الگوسازی: یکی از ویژگیهای مهم اجتماعی در دوره ا ست. در این دوره تبعیت از قواعد و مقررات » تقلید از نمونه ها و سرمشقها « نوجوانی اخلاقی و اجتماعی که در دوره دبستان معمول است، جای خود را به تقلید ازنمونه ها و سرمشقهای زندگی میدهد و شخصیت ناپایدار نوجوان بیشتر از اشخاص نمایشی بهره مند میگردد . (شرفی ،محمد رضا، 1361 : 158)
3-10-5-1-15-2–توسعه ی همکاریهای بین بخشی: ارتباط و تعامل سازنده نیروی انتظامی به ویژه معاونت راهنمایی و رانندگی با آموزش و پرورش میتواند تأثیر بسزایی درافزایش آگاهی دانش آموزان و خانواده های آنان از ترافیک و مؤلفه های مرتبط با آن برجای بگذارد. به عنوان مثال اجرای طرح همیار پلیس نمونهای موفق از این همکاری است. در حوزه ی آموزش نیز اقدامات مشترک مانند تهیۀ بسته های آموزشی درقالب cd ، بروشور و فیلمهای مرتبط با ترافیک میتواند نتیجه ی مطلوبی در پی داشته باشد. (فردوسی ،طیبه،1389: 155)
4-10-5-1-15-2—استفاده از متخصصان خارج از مدرسه: هرگز انتظار نمیرود که معلمان درهمه ی زمینه ها دارای اطلاعات و تخصص لازم باشند، اما دلیلی هم وجود ندارد که بسیاری از مطالب با اهمیت و ضروری به دانش آموزان آموزش داده نشود، این امر به ویژه در مسایل مربوط به حوزه ی ترافیک صادق است. بر این اساس گاهی اوقات ضرورت ایجاب میکند که از یک فرد متخصص خارج از مدرسه دعوت شود تا پیامهاو اطلاعاتی در اختیار دانش آموزان قرار دهد. این کار غالباً بر امر آموزش و دیدگاه های دانش آموزان اثرات مثبتی خواهد داشت. (فردوسی ،طیبه،1389: 155)
5-10-5-1-15-2– آموزش به رانندگان جدید از طریق آموزشگاه های رانندگی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...