دانلود پایان نامه:بررسی رابطه بین هوش هیجانی وحمایت اجتماعی با سلامت روان در سالمندان شهر بندرعباس |
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 7
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش. 11
1- 4 هدفهای تحقیق. 13
الف- هدف اصلی. 13
ب- هدفهای فرعی. 13
1-5 فرضیات پژوهش. 14
1-6 معرفی متغیرهای پژوهش. 15
1-7 تعاریف متغیرها. 15
الف- تعاریف مفهومی. 15
ب- تعاریف عملیاتی. 16
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
2-1 پیشینه نظری. 18
2-1-1 هوش هیجانی. 18
2-1-1-1 تعاریف هوش هیجانی. 18
2-1-1-2 كسب هوش هیجانی. 22
2-1-1-3 ویژگیهای هوش هیجانی. 23
2-1-1-4 طبقه بندی بار – اُن. 25
2-1-1-5 طبقه بندی گلمن. 25
2-1-1-6 سیر مطالعهی هوش هیجانی. 26
2-1-1-7 اندازه گیری هوش هیجانی. 29
2-1-1-8 هوش هیجانی و بیماریهای روانی. 31
2-1-1-9 ابراز هیجان و پیامدهای آن در قلمرو سلامت. 33
2-1-1-10 یادگیری تنظیم هیجانات برای برخورداری از سلامت بهتر روان و بدن. 35
2-1-1-11 افزایش هوش هیجانی. 36
2-1-1-12 مدل هوش هیجانی مایر و سالووی. 41
2-1-2 حمایت اجتماعی. 46
2-1-2-1 تعاریف حمایت اجتماعی. 46
2-1-2-2 دلایل عدم احساس حمایت اجتماعی. 51
2-1-2-3 مقایسه نقش خانواده ودوستان در احساس حمایت اجتماعی سالمندان. 52
2-1-2-4 نقش حمایت اجتماعی بر زندگی سالمندان. 53
2-1-3 سلامت روان. 55
2-1-3-1 تعریف سلامت روان:. 56
2-1-3-2 بهداشت روان:. 62
2-1-3-3 تعریف بهداشت روان در فرهنگهای مختلف:. 64
2-1-3-4 اصول بهداشت روانی:. 66
2-1-3-5 معیارهای بهداشت روانی در مكتب اسلام:. 68
2-1-3-6 تعریف بهداشت روانی و سه سطح پیشگیری. 69
2-1-3-7 خصوصیات افراد دارای سلامت روانی:. 72
2-1-3-8 نقش خانواده در تامین سلامت روان:. 75
2-1-3-9 نظریات مرتبط با سلامت روانی:. 75
2-1-3-9-1 نظریه ی زیگموند فروید:. 76
2-1-3-9-2 نظریه ی آدلر:. 76
2-1-3-9-3 نظریهی سالیون :. 77
2-1-3-9-4 نظریه ی کارل راجرز :. 78
2-1-3-9-5 نظریهی آلبرت الیس :. 78
2-1-3-10 نظریات نوین مبتنی بر شناخت درمانی:. 80
2-1-3-10-1 نظریهی ویلیام گلاس:. 80
2-1-3-10-2 نظریهی اسکنیر :. 81
2-2بررسی پیشینه تحقیق. 82
2-2-1 پژوهشهای خارجی. 82
2-2-2پژوهشهای داخلی. 95
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 طرح پژوهش. 103
3-2 جامعه آماری. 103
3-3 نمونه و روش نمونه گیری . 103
3-4 روش جمعآوری داده ها و اجرای تحقیق. 103
3-5 ابزار پژوهش. 104
الف) پرسشنامه هوش هیجانی شانه. 104
ب)پرسشنامه حمایت اجتماعی. 105
ج)پرسشنامه سلامت روان. 105
3-6روش تجزیه و تحلیل دادهها. 109
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1یافته های توصیفی. 112
4-2یافته های استنباطی. 115
فرضیهی 1. 116
فرضیهی 1-1. 116
فرضیهی 1-2. 117
فرضیهی 1-3. 117
فرضیهی 1-4. 118
فرضیهی 2. 119
فرضیهی 2-1. 119
فرضیهی 2-2 . 120
فرضیهی 2-3 . 121
فرضیهی 2-4. 121
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 بررسی فرضیه های پژوهشی. 124
5-1-1 بررسی فرضیهی اول. 124
5-1-2 بررسی فرضیهی دوم. 127
5-2 محدودیتهای پژوهش. 130
5-3 پیشنهادها. 131
5-3-1 پیشنهادهای کاربردی. 131
5-3-2 پیشنهادهای پژوهشی. 131
منابع
الف: منابع فارسی. 134
ب: منابع لاتین. 142
پیوست ها.. 148
چکیده لاتین.. 157
فهرست جداول
جدول شمارهی 4-1: میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره متغیرهای هوش هیجانی، حمایت اجتماعی، سلامت روان و خردهمقیاسهای سلامت روان در پژوهش حاضر. 63
جدول 4-2: توزیع سنی شرکتکنندگان در پژوهش. 66
جدول 4-3: اطلاعات مربوط به سطح تحصیلات شرکتکنندگان در پژوهش 92
جدول 4-4: ضرایب همبستگی متغیرهای پژوهش… 93
جدول 4-5: نتایج تحلیل رگرسیون نقش هوش هیجانی بر سلامت روان 94
جدول 4-6: نتایج تحلیل رگرسیون نقش هوش هیجانی بر نشانه های جسمانی 95
جدول 4-7: نتایج تحلیل رگرسیون نقش هوش هیجانی بر علائم اضطراب.. 95
جدول 4-8: نتایج تحلیل رگرسیون نقش هوش هیجانی بر اختلال در کنش اجتماعی. 96
جدول 4-9: نتایج تحلیل رگرسیون نقش هوش هیجانی بر علائم افسردگی 96
جدول 4-10: نتایج تحلیل رگرسیون نقش حمایت اجتماعی بر سلامت روان. 97
جدول 4-11: نتایج تحلیل رگرسیون نقش حمایت اجتماعی بر نشانه های جسمانی. 98
جدول 4-12: نتایج تحلیل رگرسیون نقش حمایت اجتماعی بر علائم اضطراب 98
جدول 4-13: نتایج تحلیل رگرسیون نقش حمایت اجتماعی بر اختلال در کنش اجتماعی. 99
جدول 4-14: نتایج تحلیل رگرسیون نقش حمایت اجتماعی بر علائم افسردگی. 100
فهرست نمودارها
نمودار 4-1: توزیع سنی شرکت کنندگان در پژوهش.. 93
نمودار 4-2: اطلاعات مربوط به سطح تحصیلات شرکتکنندگان در پژوهش 93
فصل اول
موضوع تحقیق
1-1مقدمه
هیجانات رویدادهای درونی هستند كه زیر مجموعه های روان شناختی بسیاری نظیر؛ پاسخ های زیست شناختی، شناخت ها و آگاهیهای هشیار را هماهنگ می سازند. هنگامی كه رابطه شخص با خانواده و با همه انسان ها تغییر كند، هیجانات شخص نیز، تغییر خواهند كرد.
به عنوان مثال: شخصی كه خاطرات شیرینی از دوران كودكی به خاطر آورد، ممكن است دنیا به نظرش شاداب تر و بسیار مسرت بخشتر به نظر آید. زیرا هیجانات روابطی را در این حس (فضا) میكنند كه تداعی كننده معنایی مرتبط با این روابط می باشند. هوش هیجانی اصطلاح نسبتاً جدیدی است كه در تكمیل مفهوم هوش سنتی بر سهم اجتماعی، شخصی و هیجانی دررفتار هوشمندانه تأكید دارد (مایر و سالووی، 2001).
هوش هیجانی به عنوان یك مفهوم جدید از دهه 1990 وارد ادبیات روان شناختی شده و حاصل در هم تنیدگی دو حس هیجانی و عقلانی و رابطه متقابل عقل و احساس است.
هوش هیجانی مولفه تازه ای است كه خیلی از محققان به كاربرد آن در امور مختلف علاقمندند. نظریه هوش هیجانی و دیدگاه یوسنی درباره پیش بینی عوامل موفقیت در زندگی از جمله پیشرفت تحصیلی و مقابله كارآمد با عوامل فشارزا به عنوان منشأ اختلالهای روانی فراهم می آورد، زیرا بسیاری از ویژگی های شخصیتی همچون همدردی، خودگرایی، خوش بینی، خودانگیختگی، كنترل تكانه ها، خودآگاهی و مدیریت هیجان، زمینه ساز موفقیت در عرصه های گوناگون زندگی هستند.
به نظر می رسد هوش هیجانی از شخصیت و شاخص های شناختی (مثل هوشبهر) متمایز است و در پیش بینی پیامدهای واقعی و اساسی زندگی موثر باشد. به عبارت دیگر
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-11] [ 12:48:00 ب.ظ ]
|