دانلود پایان نامه ارشد : تعیین رابطهی بین سبک های دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی |
” فصل دوم “
1-2 ) مقدمه 8
2-2 ) بخش اول 9
1-2-2 ) سبک های دلبستگی 9
1-1-2-2 ) تعریف دلبستگی 9
2-1-2-2 ) نگاه کلی به دلبستگی 12
3-1-2-2 ) پایههای شکل گیری نظریه دلبستگی 14
4-1-2-2 ) ثبات و تداوم دلبستگی 14
5-1-2-2 ) اصول نظریه دلبستگی 16
6-1-2-2 ) نظریه دلبستگی در بستر قبلی 17
1-6-1-2-2 ) در سطح روانتحلیلگری 17
2-6-1-2-2 ) در سطح رفتارنگری 17
2-6-1-2-2 ) رویکرد رفتار شناسی طبیعی 18
8-1-2-2 ) مراحل شکلگیری دلبستگی 18
9-1-2-2 ) دلبستگس بنابر نظریه بالبی 20
10-1-2-2 ) دلبستگی در رویکردهای مختلف 23
11-1-2-2 ) دیدگاه بالبی در مورد دلبستگس 24
12-1-2-2 ) مدلی عملی درونی 4 25
13-1-2-2 ) کنش دلبستگی 27
14-1-2-2 ) تفاوتهای در سازمان دلبستگی 28
1-14-1-2- 2 ) دلبستگی ایمن 29
1-1-14-1-2-2 ) ویژگی کودکان ایمن 29
2-14-1-2-2 ) دلبستگی ناایمن 30
1-2-14-1-2-2 ) ناایمن اجتنابی 31
2-2-14-1-2-2 ) ناایمن – مقاوم 32
3-2-14-1-2-2 ) ناایمن – دوسوگرا 32
15-1-2-2 ) دلبستگی در نوجوانی و جوانی 33
16-1-2-2 ) سبکهای دلبستگی در بزرگسالان 34
1-16-1-2-2 ) بزرگسالان خودمختار 34
2-16-1-2- 2) بزرگسالان انکارکننده 34
3-16-1-2-2 ) بزرگسالان ذهن مشغول و مجذوب 34
4-16-1-2-2 ) بزرگسالان غیرمصمم 35
17-1-2-2 ) مقایسه سبک دلبستگی در کودکان و بزرگسالان 35
18-1-2-2 ) پیامدهای دلبستگی 36
19-1-2-2 ) یافتههای پژوهشی دربارهی دلبستگی در نوجوانی 37
20-1-2-2 ) ثبات کیفیت دلبستگی 39
21-1-2-2 ) سنجش رفتار دلبستگی 40
3-2 ) بخش دوم 42
1-3-2 ) مکانیسمهای دفاعی 42
1-1-3-2 ) تعاریف 42
2-1-3-2 ) منشأ و هدف مکانیسمهای دفاعی من از نظر فروید 42
3-1-3-2 ) پیدایش و منشأ دفاعهای درونی 45
4-1-3-2 ) ویژگیهای دفاعی درونی 46
5-1-3-2 ) انواع مکانیسمهای دفاعی 47
1-5-1-3-2 ) سرکوبی 47
2-5-1-3-2 ) فرافکنی 48
3-5-1-3-2 ) انکار 48
4-5-1-3-2 ) مجزا سازی 49
5-5-1-3-2 ) ابطال 49
6-5-1-3-2 ) واکنش وارونه 49
7-5-1-3-2 ) جابجایی 50
8-5-1-3-2 ) عقلانی سازی 50
9-5-1-3-2 ) دلیل تراشی 50
10-5-1-3-2 ) والایش 50
11-5-1-3-2 ) خیال پردازی 51
12-5-1-3-2 ) گذار به عمل 51
13-5-1-3-2 ) شوخ طبعی 51
14-5-1-3-2 ) پرخاشگری انفعالی 51
15-5-1-3-2 ) لایه سازی 51
16-5-1-3-2 ) ناارزنده سازی 52
17-5-1-3-2 ) همه کار توانی 52
6-1-3-2 ) نظریهها و طبقهبندیهای مختلف مکانیسمهای دفاعی 52
1-6-1-3-2 ) دیدگاه کلاین 52
2-6-1-3-2 ) دیدگاه کرنبرگ 52
3-6-1-3-2 ) دیدگاه پلاچیک 52
4-6-1-3-2 ) دیدگاه وایلانت 52
4-2 ) بخش سوم 54
1-4-2 ) پیشینه پژوهشی 54
1-1-4-2 ) پژوهشهای داخلی 54
2-1-4-2 ) پژوهشهای خارجی 55
3-1-4-2 ) خلاصهی پژوهشهای پیشین 58
” فصل سوم “
1-3 ) طرح پژوهشی 60
2-3 ) متغییرهای پژوهش 60
3-3 ) جامعهی آماری 60
4-3 ) حجم نمونه و روش نمونه گیری 60
5-3 ) ابزارهای گردآوری دادهها و بررسی اعتبار و روایی آن 61
1-5-3 ) پرسشنامه سبکهای دفاعی DSQ 61
1-1-5-3 ) اعتبار و روایی 61
2-5-3 ) پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید (1990) 62
1-2-5-3 ) نمره گذاری 63
2-2-5-3 ) اعتبار و روایی 63
6-3 ) روش اجرا 64
7-3 ) روشهای آماری و تحلیل دادهها 64
” فصل چهارم “
1-4 ) مقدمه 66
2-4 ) آمار توصیفی 66
3-4 ) آزمون نرمال بودن متغییرهای پژوهش 67
4-4 ) آزمون نرمال بودن متغییر سبک دلبستگی ایمن 67
5-4 ) آزمون نرمال بودن متغییر سبک دلبستگی اجتنابی 68
6-4 ) آزمون نرمال بودن متغییر سبک دلبستگی دوسوگرا 68
7-4 ) آزمون نرمال بودن متغییر سبک دفاعی رشد یافته 69
8-4 ) آزمون نرمال بودن متغییر سبک دفاعی رشد نایافته و نوروتیک 70
9-4 ) آزمون نرمال بودن متغییر سبکهای دلبستگی 70
10-4 ) آزمون نرمال بودن متغییر سبکهای دفاعی 71
11-4 ) آزمون فرضیههای پژوهش 72
1-11-4 ) آزمون فرضیه اول 72
2-11-4 ) آزمون فرضیه دوم 73
3-11-4 ) آزمون فرضیه سوم 73
4-11-4 ) آزمون فرضیه چهارم 74
5-11-4 ) آزمون فرضیه پنجم 75
” فصل پنجم “
1-5 ) فرضیه اول 77
2-5 ) فرضیه دوم 78
3-5 ) فرضیه سوم 79
4-5 ) فرضیه چهارم 81
5-5 ) فرضیه پنجم 82
6-5 ) محدودیتهای پژوهش 84
7-5 ) پیشنهادات 85
1-7-5 ) پیشنهادات کاربردی 85
2-7-5 ) پیشنهادات پژوهشی 85
1-2-7-5 ) پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی 85
منابع فارسی 86
منابع لاتین 91
پیوستها 96
Abstract 103
فهرست جداول صفحه
جدول شماره 1-3: مقادیر آلفای کرونباخ پرسشنامه کولینز و رید 64
جدول شماره 1-4: اطلاعات جمعیت شناختی نمونه 66
جدول شماره 2-4: آمار توصیفی متغییر های پژوهش 66
جدول شماره 3-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغییر ایمن 67
جدول شماره 4-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغییر اجتنابی 68
جدول شماره 5-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغییر سبک دلبستگی دوسوگرا 68
جدول شماره 6-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغییر رشد یافته 69
جدول شماره 7-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغییر رشد نایافته و نوروتیک 70
جدول شماره 8-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغییر سبک دلبستگی 70
جدول شماره 9-4: آزمون نرمال بودن توزیع متغییر سبک دفاعی 71
جدول شماره 10-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه اول 72
جدول شماره 11-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه دوم 73
جدول شماره 12-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه سوم 74
جدول شماره 13-4: نتایج آزمون یومن-ویتنی فرضیه چهارم 75
جدول شماره 14-4: نتایج آزمون یومن-ویتنی فرضیه پنجم 75
فهرست نمودارها صفحه
نمودار 1-4: توزیع متغییر سبک دلبستگی ایمن 67
نمودار2-4: توزیع متغییر سبک دلبستگی اجتنابی 68
نمودار3-4: توزیع متغییر سبک دلبستگی دوسوگرا 69
نمودار4-4: توزیع متغییر سبک دفاعی رشد یافته 69
نمودار5-4: توزیع متغییر سبک دفاعی رشدنایافته و نوروتیک 70
نمودار6-4: توزیع متغییر دلبستگی 70
نمودار7-4: توزیع متغییر دفاعی 71
-1) مقدمه
روابط اولیه زندگی انسان، اثرات بسیار مهم و اساسی و حساس بر فرایندهای تحولی مراحل زندگی او می گذارند. این اثرات اغلب در سطوح رفتاری، شناختی، انگیزشی و به طور کلی شخصیتی انسان، پایدار و نافذ هستند. مطالعۀ نظریه های گوناگون تحولی، نشانگر این تاثیرات حساس اولیه هستند . نظریهی دلبستگی (بالبی، 1969، 1973، 1980) مبتنی بر این امر است که پیوندهای عاطفی نخستینی که بین کودک و مادر(مراقب) در قالب مدلهای ذهنی[1]درونسازی میشوند، به گستره وسیع روابط بین شخصی کودک در آینده تعمیم مییابند و الگوی این روابط، یعنی سبکهای دلبستگی[2] در طول زندگی نسبتا پایدار میمانند (برترتون، 1991: مین، کاپلان و کسیدی، 1995؛ وست و شلدن؛ 1994؛ میکولینسر، 2007).
یکی از مهمترین وجوه شخصیتی انسان، سبکهای دلبستگی او در روابط انسانی می باشد که بنابر نظریه های تحولی متعدد، در خلال سالهای اولیۀ زندگی تشکیل می یابد و در سراسر زندگی انسان کماکان بلاتغییر باقی می ماند و اثرات خود را در تمام وجوه زندگی فرد نشان می دهد. یکی از وجوه نیز شیوه های دفاعی پایگاه من شخصیت افراد است. اساسا از مشخصه های مهم شخصیتی افراد، نوع و تعداد مکانیسم های دفاعی ای می باشد که در موقعیت های مختلف بدانها متوسل می شوند. چنانکه سبکهای دلبستگی تأثیرات عمیق شخصیتی در طول روند تحولی داشته باشند، اصولا می باید مکانیسم های دفاعی مورد استفاده فرد نیز تحت تأثیر این سبک ها قرار گرفته باشند. در این پژوهش صحت و سقم و همچنین چگونگی و نیز میزان این تأثیر را بررسی خواهیم نمود. .
2-1) بیان مسأله
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 07:42:00 ب.ظ ]
|