در این مطالعه در طی دوره سازش بصورت تصادفی تعداد 10 قطعه ماهی و در طی تغذیه با پروبیوتیک و پری بیوتیک هر دو هفته یکبار و از هر تکرار دو قطعه ماهی بصورت تصادفی به منظور بررسی فلور باکتریایی غالب روده ماهیان انتخاب گردیدند.  پس از 45 روز تعداد 10 قطعه ماهی از هر تیمار انتخاب و به صورت داخل صفاقی با سویه بیماری­زای Yersinia ruckeri مواجه گشتند. همچنین به منظور ارزیابی مقاومت ماهیان در برابر استرس­های محیطی، ماهیان در معرض استرس دمایی 20 و 25 درجه سانتی گراد و كمبود اكسیژن قرار گرفتند.

نتایج زیست سنجی نشان داد که، در شاخص های رشد، تیمار های 5 (پروبیوتیک 100 میلی گرم و پری بیوتیک 5/2 گرم) و 6 (پروبیوتیک 100 میلی گرم و پری بیوتیک 5 گرم) با تیمار شاهد تفاوت معنی داری را نشان دادند.

بررسی های ایمنی شناسی سرم ماهیان نشان داد که ماهیان گروه های 5 و 6  در مقایسه با گروه شاهد، فعالیت لیزوزیم، کمپلمان و میزان آنتی بادی کل بیشتری داشتند.

نتایج رویارویی با باکتری نشان داد که درصد بازماندگی در  تیمارهای  5 (پروبیوتیک 100 میلی گرم و پری بیوتیک 5/2 گرم به ازاء هر یک کیلوگرم غذا) و 6 (پروبیوتیک 100 میلی گرم و پری بیوتیک 5 گرم به ازاء هر یک کیلوگرم غذا) بیشتر بود.

همچنین ماهیان گروه های 5 و 6 که به ترتیب مقادیر (پروبیوتیک 100 میلی گرم و پری بیوتیک 5/2 گرم به ازاء هر یک کیلوگرم غذا) و (پروبیوتیک 100 میلی گرم و پری بیوتیک 5 گرم به ازاء هر یک کیلوگرم غذا) را به همراه غذا دریافت کرده بودند در مواجه با استرس های محیطی درصد مقادیر بالاتری داششتند.

یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد که استفاده همزمان از پروبیوتیک باکتوسل و پری بیوتیک مانان الیگوساکارید باعث بهبود رشد و  پاسخ های ایمنی در ماهی قزل آلای رنگین کمان می گردد.

 

فصل اول

مقدمه

(Introduction)

 

مقدمه

تامین نیازهای غذایی جامعه از ضروری ترین برنامه هایی است که باید به آن پرداخته شود. رشد روز افزون جمعیت به ویژه در کشورهای جهان سوم باعث می شود فقر غذایی و بحران دست یافتن به غذا به عنوان نیاز اولیه بشر تشدید شود. از طرفی، با بهبود وضعیت بهداشتی و کاهش مرگ و میر، متوسط طول عمر در دنیا ررو به فزونی است. پرورش ماهیان، سخت پوستان، نرم تنان و جلبک ها یکی از روش های تولید غذا می باشد که به سرعت در حال توسعه است. در سال­های اخیر آبزی پروری   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید یكی از بخش­های موثر در تولید غذا بوده و از چندین دهه گذشته به سرعت به یك صنعت پویا و رو به رشد تبدیل شده است. ولی در كنار این رشد قابل توجه، همواره با مشكلاتی روبرو بوده كه از جمله آن می­توان به تغییرات كیفیت آب، شیوع بیماری­ها و مشكلات تغذیه­ای اشاره كرد. رشد سریع، كارایی تغذیه، عملكرد رشد و افزایش مقاومت در برابر بیماری­ها از اهداف مهم صنعت آبزی پروری محسوب می­شود. ثابت شده كه در برخی از اجزاء غذایی مورد تغذیه جانوران، فلور باكتریایی دستگاه گوارش نقش مهمی در كارآیی تغذیه و سلامتی میزبان بر عهده دارد. روش­های مختلفی در جهت تعدیل و بهینه سازی فلور باكتریایی دستگاه گوارش به منظور دستیابی به ارتقاء عملكرد رشد، قابلیت هضم بیشتر، تحریك سیستم ایمنی، بازماندگی و مقاومت در بسیاری از جانوران از جمله انسان مورد مطالعه قرار گرفته است. استفاده از آنتی بیوتیک­ها اولین گزینه پرورش دهندگان و کلنیسین­های دامپزشکی به محض مشاهده بیماری است، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک­ها علاوه بر ایجاد سویه­های مقاوم در باکتری­های بیماری­زا مشکلات عدیده دیگری نیز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...