در این تحقیق اثر ضد ویروسی عصاره گیاهی مرزه (Satureja mutica L.) که یکی از گیاهان دارویی است برتکثیر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک در شرایط آزمایشگاهی بررسی گردید.

در این مطالعه ابتدا سمیت عصاره مرزه بر سلول های Hela  با روش تریپان بلو و MTT مورد بررسی قرار گرفت و محدوده بالاترین غلظت غیر سمی بر سلول مشخص گردید، سپس اثرات ضد ویروسی عصاره بر روی ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک به طور مستقیم انجام شد، در مرحله بعد با غلظت های مختلف و همچنین درمقاطع زمانی مختلف از تکثیر ویروس، بررسی گردید و درهر مرحله تیتر ویروسی به کمک روش TCID50 اندازه گیری شد.

نتایج نشان داد که غلظت ( µg/ml 08/0) از عصاره گیاه   satureja mutica L. فاقد سمیت بر سلول های Hela بوده و همین غلظت دارای بیشترین اثر مهارکنندگی بر تکثیر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک   می باشد و نیز حداکثر اثر بازدارندگی عصاره در زمان 1 ساعت تا 12ساعت پس از آلوده کردن سلول ها

م   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید شاهده شد و تیتر ویروس نسبت به کنترل کاهش قابل توجهی نشان داد. با توجه به نتایج بدست آمده دراین پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که مواد موثره درگیاه اثر ضد ویروسی خود را از طریق تداخل با بیان ژن های آلفا و بتا و گاما اعمال می کند و در نهایت از تکثیر ویروس جلوگیری می کند.

واژگان کلیدی: ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک، گیاه مرزه، کشت سلولی Hela

فصل اول
کلیات
مقدمه :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...