تنظیم هیجانی//پایان نامه دشواری تنظیم هیجانی
معیارهای سرسختانه/ عیب جویی افراطی:                                                                                                                              

باور اساسی این است که فرد برای رسیدن به معیارهای بلند پروازانه درباره رفتار و عملکرد خود باید کوشش فراوانی به خرج دهد و این کار معمولا برای جلوگیری از انتقاد صورت می گیرد. این طرحواره به طور معمول در خانواده هایی به وجود می آید که تحت فشارند ، نسبت به خودشان و دیگران بیش از حد عیب جویی می کنند و توقع دارند کارها با کیفیت عالی و در کوتاه ترین زمان انجام شوند. این طرحواره اغلب منجر به نقص های جدی در احساس لذت، آرامش، سلامتی، احساس ارزشمندی، پیشرفت یا روابط رضایت مندانه می­شود و معمولا به شکل­های زیر بروز می­کند:

الف) بی نقص گرایی، توجه غیرمعمول به جزئیات یا ارزیابی کمتر از حد عملکرد خود در مقایسه با دیگران.

ب) قوانین غیرقابل انعطاف و بایدها، در بسیاری از حوزه­های زندگی از جمله معیارهای بالا و غیرواقع بینانه اخلاقی ، فرهنگی و مذهبی.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

ج) دغدغه زمان و کارآمدی: اشتغال ذهنی با زمان و بازده کار.

18- تنبیه:                                                                                                                              

افراد دارای این طرحواره بر این باورند که افراد باید به خاطر اشتباهشان، شدیدا تنبیه شوند، اغلب شامل احساس خشم، نابردباری و بی صبری نسبت به کسانی( حتی خود فرد) است که طبق معیارها و انتظارات او  عمل نکرده اند.

معمولا این گونه افراد، به دلیل درنظر نگرفتن شرایط ویژه، نادیده گرفتن مشکلات دیگران و عدم همدلی با احساسات آن ها، نمی توانند از اشتباهات خودشان و دیگران چشم پوشی کنند(یانگ،2003).

یانگ(1392)معتقداست طرحواره ها هسته اصلی اختلالات شخصیت،مشکلات منش شناختی خفیفتر و بسیاری از اختلالات محور 1 قرار بگیرند. خلاصه اینکه طرحواره های ناسازگار اولیه الگوهای 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...