بین میزان استفاده از مجلات الکترونیکی و ضریب تاثیر آنها رابطه وجود دارد.
3. میزان استفاده از پایگاه اطلاعاتی الزویر از سایر پایگاهها بیشتر بوده است.
4. هزینه های صرف شده برای خرید پایگاههای اطلاعاتی، سودمند بوده است.1-7.متغیرهای اساسی پژوهش

      1.متغیر مستقل: عبارت است از بررسی هزینه-سودمندی پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری.

      2.متغیر وابسته: شاخص ای-متریک به عنوان متغیر وابسته به حساب می آید.

1-8.تعاریف مفهومی و عملیاتی اجزای پژوهش

1.روش سنجش منابع و نظامهای الکترونیکی

      محاسبه و ارزیابی میزان فعالیت و استفاده کاربران از اطلاعات شبکه ای و الکترونیکی، به عبارت دیگر داده هایی است که به منظور ارزیابی رفتار مشتریان واقعی نظامی از منابع و خدمات شبکه ای الکترونیکی مجازی، ثبت و گردآوری و در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.(وایت، 2006،2)

2.شاخص ای-متریک

      شاخص ای-متریک یکی از جامع ترین شاخص ها جهت سنجش منابع طلاعاتی الکترونیکی است.در واقع استاندارد ای-متریک نوعی پیشرفت مداوم در تعیین کمیت و درک بهتر از تاثیر پدیدار شدن تکنولوژی های اطلاعاتی در خدمات و مجموعه کتابخانه ها محسوب می گردد.به زبانی ساده تر می توان عنوان کرد که شاخص ای-متریک همان سنجش منابع و نظام های الکترونیکی می باشد.

3.مقاله تمام متن

      به مقاله ای گفته می شود که دارای اشکال، جداول،نمودار و پیوندهایی که به هر یک از مواد مکمل در آن منتشر شده است.

4.هزینه

      عبارتست از سرمایه ای که صرف خرید پایگاه های اطلاعانی در کتابخانه می گردد.به عبارت دیگر تن خواهی که سازمان مربوطه جهت تجهیزات به آن تخصیص می دهد.

5.سودمندی

      در این پژوهش سودمندی عبارت است از تعداد دفعاتی که کاربران به پایگاه های اطلاعاتی مورد نظر رجوع می نمایند و به صورت چکیده یا دانلود تمامی متن از ان استفاده می کنند.با این تعریف هر چقدر که کاربران به یک پایگاه اطلاعاتی مراجعه کنند می توان گفت که آن پایگاه برایشان سودمند بوده است.

6.کاربران

      شامل تمامی افراد و مراجعین در کتابخانه پزوهشگاه ملی مهندسی زنتیک و زیست فناوری می باشد.این افراد شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اعضای هیات علمی و کارمندان می باشد.

7.کتابخانه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

      یکی از تخصصی ترین کتابخانه های تحقیقاتی در ایران است.کتابخانه با مجموعه ای بالغ بر شش هزار عنوان کتاب لاتین تخصصی و بیش از چهار هزار کتاب فارسی تخصصی در 

ادامه مطلب

سایت های دیگر :