ردیف
مدل های تصمیم گیری خرید
توضیحات
1
مدل نیکوزیا ( 1966)
مدل‌ نیکوزیا تمرکز خود را از عمل‌ خرید به‌ فرآیند پیچیده‌تر تصمیم‌گیری‌ خرید معطوف‌ کرده‌ است‌ و این مدل چهار عنصر را شامل‌ می‌شود: 

1. ارتباطات‌ سازمان‌ و خصوصیات‌ روانی‌ مصرف‌کننده‌.

2. جست‌وجوی‌ مصرف‌کننده‌ برای‌ محصولات‌ و کالاهای‌ جایگزین‌ و ارزیابی‌ آنها.

3. عمل‌ خرید که‌ با انگیزه‌ همراه‌ است‌.

4. مصرف‌ محصول‌ یا نگهداری‌ آن‌.

در مدل‌ نیکوزیا، نگرش‌ و علایق‌ مصرف‌کننده‌ نسبت‌ به‌ محصول‌ در نظر گرفته‌ نشده‌ است‌.
2
مدل هوارد-شث( 1964)
مدل‌ “هاوارد ـ شت‌” رفتار عقلانی‌ خریدار را در خصوص‌ انتخاب‌ مارک‌ کالا در شرایط‌ فقدان‌ اطلاعات‌ و عدم‌ توانایی‌ کافی‌ مصرف‌کننده‌ نشان‌ می‌دهد. در این‌ مدل‌ سه‌ روش‌ تصمیم‌گیری‌ برای‌ مصرف‌کننده‌ ترسیم‌ شده‌ است‌: 

1.روش‌ کامل‌ حل‌ مساله‌ ، 2. روش‌ محدود حل‌ مساله‌ 3. روش‌ حل‌ مساله‌ به‌ شکل‌ رفتار روزمره‌
 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

/>3
مدل آنکل- کولات- سبک ول( 1979)
در این‌ مدل‌ نظری‌ پنج‌ فعالیت‌ مختلف‌ مصرف‌کننده‌ در فرآیند رفتار مصرف‌ مورد شناسایی‌ قرار گرفته‌ است‌: 

1. انگیزش‌ و تشخیص‌ نیاز

2. جست‌وجو برای‌ اطلاعات‌

3. ارزیابی‌ راه‌حل‌های‌ جایگزین‌

4. عمل‌ خرید

5. نتایج‌

این‌ پنج‌ فعالیت‌ در چهار گروه‌ عام‌ دسته‌بندی‌ شده‌ است‌ که‌ شامل‌ مقوله‌های‌ ذیل‌ است‌:

الف‌: داده‌های‌ محرک‌ و انگیزه‌ساز

ب‌: پردازش‌ اطلاعات‌

ج‌: فرآیند تصمیم‌گیری‌

د: متغیرهای‌ مؤثر بر فرآیند تصمیم‌گیری‌

در این‌ مدل‌ شیوه‌های‌ اثرگذاری‌ بر نحوه‌ تصمیم‌ برای‌ مصرف‌ در سه‌ مرحله‌ تدوین‌ شده‌ است‌. در مرحله‌ کامل‌ حل‌ مساله‌ با در نظر گرفتن‌ سه‌ متغیر توسط‌ مصرف‌کننده‌ شروع‌ می‌شود که‌ شامل‌:

1. اطلاعات‌ ذخیره‌ شده‌ در حافظه‌ مصرف‌کننده‌

2. تأثیرات‌ محیطی‌

3. خصوصیات‌ فردی‌
4
مدل ویلکی( 1994)
ویلکی فرآیند رفتار مصرف کننده را به عنوان یک فرآیند سه مرحله ای که در هر یک از مراحل مصرف کننده فعالیت خاصی را انجام می دهد می داند. تصمیم گیری مصرف کننده شامل تجزیه و تحلیل چگونگی انتخاب افراد از میان یک یا دو گزینه خرید و فرآیند هایی که قبل و یا پس از خرید رخ می دهند می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...