انواع تفکر//پایان نامه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
انواع تفکر//پایان نامه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
– انواع تفکر
تفکر یا اندیشیدن انواع متعددی دارد و دانشمندان با توجه به ملاکهای موردنظر خود تفکر را به انواع مختلف تقسیمبندی کردهاند:
ویتاکر[1] (1960) با توجه به نیروهای بیرونی یا درونی مؤثر بر تفکر به دو نوع تفکر واقعگرا و خود گرا اشارهکرده است. جانسون لیرد[2] (1988) بر اساس ملاک هدف، انواع تفکر را در دودسته کلی بیهدف و هدفمند قرار و تفکر هدفمند را نیز به دودسته جبری و غیر جبری تقسیم کرده است. روان شناسان تقریباً اتفاقنظر دارند که تفکر یک فعالیت نمادی است و میتواند کلامی و غیرکلامی باشد. ازاینرو به چند نوع تفکر در انسان اشاره میکنند.
تفکر کلامی: تفکری که زبان را به کار میبرد
تفکر خود گرا (خودمحور): اندیشیدن دربارهی خویشتن است
تفکر واقعگرا (عینی): عین مسئله معین، موضوع اندیشیدن است.
تفکر نظامدار (جهتدار): هنگامیکه شخص راهحل مسئله خاص را جستجو میکند.
تفکر تصادفی (رویای بیداری): تفکری است که از هرگونه قید خارجی آزاد است
تفکر شناختی: به آگاهی در مورد آنچه میدانیم
بستگی دارد.
تفکر عملی: اندیشیدن دربارهی مسائل عادی و جاری زندگی.
تفکر انتقادی: تفکری است منطقی و تأمل و مؤثر و ارزشیابی دلایل و شواهد.
تفکر استقرایی: استدلال بر مبنای اجزای اطلاعات متنوع برای رسیدن به یک نتیجه کلی
تفکر قیاسی: استدلال بر مبنای قضایای کلی و تعمیم آن به مصادیق خاص (محبوبی، 1388: 21 تا 22)
2-2-9– تفکر انتقادی[3] و ویژگیهای آن
به اعتقاد هنری گیروکس[4] (1978) تفکر انتقادی عبارت است از جستجوی مجموعهای از صافیها در خلال اطلاعات و عقاید نویسندگانی که حقایق انتخاب و مسئلهها را تعریف و مشخص میکنند. رویکرد متفکران منتقد به اطلاعات و تجارب همواره مثبت است. آنان برای اثبات صحت، اعتبار و درستی یک ادعا یا رویداد و حقیقت ترجیح میدهند که به جمعآوری اطلاعات و بررسی شواهد و تجزیهوتحلیل آنها بپردازند. چنانچه مک پک[5] (1981) مینویسد وقتیکه سؤال یا سؤالاتی مطرح میشود در تفکر انتقادی نهتنها دانستن، بلکه تمایل و اشتیاق فراوان برای دانستن موردتوجه
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-25] [ 09:59:00 ب.ظ ]
|