استقلال  دختر باکره در نکاح ازدیدگاه اهل سنت

در میان فقهای مذاهب اربعه حنفیه معتقدند که وقتی دختر به سن بلوغ وبه کمال رسید ولایت پدر بر وی زائل می گردد ومی تواند خود ازدواج کند واولیا حق اینکه به وی اعتراض نمایند راندارند مگر درموردی که  دختر خود رابه غیر هم کفو شوهر دهد تنها دراین مورد می توانند خواستار ضح نکاح شوند. برای ورود به بحث با این سوال شروع می کنیم که آیا بین دختر باکره وبیوه تفاوت وجود دارد یاخیر؟ برای ورود دراین ارتباط براین اعتقاد می باشند که فرقی بین باکره و ثیبه وجود ندارد چه علت اجبارفرد صغر آن ها می باشد زیرا صغر مناط عدم آگاهی به احوال ازدواج و مانع از اختیار فرد ازدواج می گردد ولی زن کبیر وعاقل دیگر این محدویتها رانمیتوان برآنها باز کرد. دلیل دیگری که اینها برای این نظر خود عنوان می کنند اخباری است بدین مضمون که:در بیوه مورد مشورت قرار می گیرد واز بکر اجازه گرفته می شود اینها معتقدند که منظور از این حدیث دختر باکره می باشد ودختر صغیر در اینجامحلی از اعراب ندارد ومورد بحث نمی باشد چون وی نه مورد مشورت ونه اجازه قرار نمی گیرد واینکه گفته از بیوه مشورت می شود واز دختر باکره اجازه گرفته می شود مقصود این است که هردوگروده رای خودشان گرفته می شود وهردو خودشان صاحب اختیار می باشند وهیچ تفاوتی نمی توان بین این دودسته از زن ها قرار داد. دلیل دیگری که اینها درمورد عدم تفاوت ثیبه وباکره عنوان می کنند حدیثی است که ابوهیره از پیامبر الکرم (ص) نقل می کمد((لا تنکح الایم حتی تساتامرولاالکبر حتی تناذن))[۱]. اینها معتقدند که دراین حدیث برنهی ازدواج بدون رضایت اینها وولایت اختیار دراینجا براینها صادق می باشد.اما درمورد اینکه چرا باکره می تواند خواه امرازدواج خودش رابدست بگیرد ادله ای ذکر کرده اند که می توان به آن اشاره نمود.اولین ادله ای که ذکر می کنند آیات قرآن می باشد وبرای این منظور آیه ۲۳۰بقره که بیان میدارد: ((فان طلقها فلد نحل که من بعد حتی تنکح زوجا غیره)) بدین معنی است که هرگاه زن را طلاق دهد برای وی بعدا حلال نیست مگر اینکه زن شوهردیگری انتخاب کند از این آیه چیزی که متضاد می گردد این است که عقد نکاح مربوط به زن است ووی می تواند متصدی امر نکاح گردد.در دنباله همان آیه چنین آمده است که(( فلد جناح علیها این یتراجها ))گناهی برای زن وشوهر ندارد اگر بخواهد بریکدیگر رجوع کنند دراینجا نیز خداوند ازدواج را بدون دخالت ولی آورده است.در آیه ۲۳۱ بقره چنین آمده است که ((واذا طفتم النساءفبلغن اجلهن فلد تفصلوهن ان نیکحن ازواجهن)) بدین معنی است که هرگاه زنهای خودرا طلاق دادید وعده آنها سپری شد مانع از نکاح آنها باشوهرانشان نشوید.دلیل دیگری که برای ازدواج به صورت مستقل توسط دختر ارائه داده اند روایت میباشد که حضرت محمد (ص)نقل شده است. [۱] - بخاری ،مسلم ،صحیح ،جلد ۷ ،ص۳۳

لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...