پایان نامه طراحی مدل ریاضی جهت مکانیابی بهینه دستگاه خودپرداز |
باتوجه به افزایش رقابت و پررنگ شدن موضوع رضایت مشتریان در بازار کالا و خدمات در دهههای اخیر، توزیع و عرضهی این محصولات در مکان مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار گشته است. بانکها و موسسات مالی نیز با درک این موضوع و با در نظر گرفتن اصل اقتصادی (هزینه – سود) و رفاه مشتریان درصدد یافتن مکان مناسب برای ارائه خدمات بانکی برآمده اند.
نتیجه تحقیقات صورت گرفته نیز تایید کننده رابطه مستقیم بین رضایت مشتریان و مکانیابی دستگاههای خودپرداز به عنوان ابزاری برای ارائه خدمات الکترونیک بانکها است ( بامداد و رفیعی، 1387 :42 ). ازطرفی تحقیقات صورت گرفته مانند ئو و همکاران[2] (2009 ) در تایوان و اسد زاده و کیانی (1391) در ایران، نشان میدهد که استفاده از دستگاههای خودپرداز سبب کارایی هزینههای بانکی میشود. بنابراین با توجه به نتایج تحقیقات مذکور و تحقیقات مشابه دیگر، این امر ضروری به نظر میرسد که بانکها و موسسات مالی اقدام عملی در جهت توسعه و مکانیابی بهینه دستگاههای خودپرداز به عمل آورند، تا از این طریق هم اهداف مدیران از نظر اصل اقتصادی و کسب سود برآورده شود و هم تلاشی جدّی در جهت کسب رضایت مشتریان و جذب و نگهداری آنها در بازار رقابتی صورت پذیرد.تحقیق حاضر سعی دارد با استفاده از مدل سازی ریاضی و با دخالت دادن اصول کیفی مانندِ معیارهای مشتری مدارانه ازنظر بانکها و موسسات مالی و با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره، به ارئه الگویی برای شناسایی مکانهای بهینه جهت نصب دستگاه های خودپرداز در سطح شهر کرمانشاه بپردازد.
1-2 بیان مسأله
اکثر سازمانها و مؤسسات مالی با تصمیم گیریهای مکانی مواجه هستند. تصمیم گیری بهنیه در موفقیت مؤسسه و نیل به اهداف آن و جلب مشتریان مؤثر است. انتخاب اشتباه در محل استقرار مؤسسه مالی و یا سرویسهای مالی باعث افزایش هزینهها و کاهش راندمان می شود و در رقابت با سایر مؤسسات زیانهای جبران ناپذیری ممکن است به همراه داشته باشد (بامداد و رفیعی 1387، 39). از نظر اقتصادی، مکانیابی نقش مهمی در انتخاب مکانهای خرده فروشیها در سرمایه گذاریهای سنگین و بلندمدت دارد و اگر این مراکز در همان ابتدا در جای نامناسبی تأسیس شوند، بیشترین خسارتها را وارد میکنند و برعکس اگر مکان مناسبی برای آنها پیدا شود، مزایای زیادی را نصیب صاحبان سرمایه میکنند و نقش اساسی در موفقیت کسب و کار مربوط دارند؛ زیرا مکان مناسب مشتریان زیادی را جذب میکند ( کو، چی و کائو[3]، 1999: 12).
ماتینهو و براونلین[4] در تحقیقات خود در سال 1989 دریافتند که سطوح بالای رضایتمندی بهطور مستقیم با محل و موقعیت دسترسی به دستگاههای خودپرداز ارتباط دارد. اغلب این مسئله مهم است که یک واحد تسهیلاتی خدماتی در مجاورت با مشتریانی باشد که به آنها خدمات میرساند و یک واحد تسهیلاتی خرده فروشی باید در نزدیکی مشتریانی باشد که از آن خرید میکنند ( جعفر نژاد، 1385: 3 ).
با توجه به موارد یاد شده در روشن شدن مساله و اهمیت مکانیابی واحدهای خدماتی، مانند دستگاههای خودپرداز، جای تردید باقی نمیماند که استقرار مکان مناسب و جایابی واحدهای خدماتی مسالهای مهم و اساسی را پیش روی مدیران و تصمیمگیران در عصر حاضر قرار داده است. انتخاب مکان مناسب برای دستگاههای خودپرداز چنانچه با دقت لازم و با هدف به دست آوردن مزیت راهبردی نسبت به رقبا انتخاب گردد، میتواند باعث کاهش هزینهها و آزادسازی نیروی انسانی در سیستم بانکی شود، در غیر اینصورت جبران هزینههای زیرساخت سازی بسیار دشوار خواهد بود ( کرایگ و مک لوفرتی[5]، 1994).
در تحقیق حاضر با استفاده ازترکیب روشهای ریاضی [6] (MCDM ) همچنین با توجه به شاخصهای تاثیرگذار، به دنبال مکانیابی بهینه برای دستگاههای خودپرداز در سطح شهر کرمانشاه میباشیم و با توجه به معیارها و شاخصهای شناسایی شده، تعیین میکنیم که چه مکانهایی برای استقرار دستگاههای خود پرداز مناسب میباشند.
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
مساله مکان یابی یکی از عمیق ترین و جالب ترین مسائل در قلب علم تحقیق درعملیات [7] از اوایل دهه 1960 می باشد. این مدلهای ریاضی برای پیدا کردن و تصمیم گیری در مورد مکانهای کارخانهها، انبارها، بیمارستانها، مدارس و مانند اینها و برای کسب حداکثر رضایت مشتری، یعنی طرف تقاضا اعمال می شود ( السلطان و الفوزان، 1999: 91).
باتوجه به صرف هزینههای گزاف به منظور ایجاد بنگاههای اقتصادی و نیز توجه به ارتباطات و سهولت دسترسی بیانگر اهمیت موضوع مکانیابی صحیح و تعیین موقعیت مکانی مناسب برای این دسته از فعالان اقتصادی میباشد به نحوی که امکان استفاده آسان و سریع برای اکثر شهروندان از این بنگاهها فراهم گردد ( گلی، الفت و فوکردی، 1389 ). از طرفی در کشور ما قالب واحدهای تولیدی و خدماتی کشور، هنوز دیدگاه سنتی در برنامهریزی عملیات واحدهای مرتبط با توزیع محصول و خدمت حاکم بوده و واحدهای تشکیل دهنده فروش و توزیع، هر کدام به تنهایی در راستای بهینهسازی منافع خود تصمیماتی را اتخاد میکنند که این امر در اکثریت مواقع باعث افزایش هزینههای توزیع، افزایش قیمت تمام شده محصول و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه توان رقابتی شرکتها خواهد شد.
در زمینه اهمیت و ضرورت مکانیابی بهینه خودپردازها میتوان به موارد متعددی اشاره نمود که مهمترین آنها عبارتند از : افزایش سودآوری و بهره وری سرمایه گذاری، کاهش زیانهای احتمالی ( گودرزی و زبیدی، 1387: 111). بانکها به عنوان بازیگران نظام پولی- مالی و بخشی از بنگاههای خدماتی که هر روزه با مردم در ارتباط هستند، حساسیت ویژهای برای انتخاب مکان مناسب جهت حداکثر نمودن سهم خود از بازار و افزایش رضایت مندی مشتریان از طریق دسترسی سریع دارند. دستگاههای خودپرداز با هدف تحول در ارائه خدمات بانکی با استفاده از کاستن میزان مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک از جمله رویکردهای مورد توجه بانکها در جهان و ایران به شمار میروند.
سایت های دیگر :
e-space: nowrap; overflow: hidden; position: relative; width: 521px; left: 3px;"> |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-03-01] [ 01:23:00 ق.ظ ]
|