پایان نامه شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تقویت فرهنگسازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان |
عنوان صفحه
فصل اول. 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- ضرورت و اهمیت.. 4
1-4- اهداف تحقیق. 5
1-5- سؤالات تحقیق. 5
1-6- روش تحقیق. 6
1-7- روش گردآوری اطلاعات و دادهها 6
1-8- قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق. 6
1-9- تعریف واژهها و اصطلاحات.. 7
1-10- خلاصه فصل اول. 7
فصل دوم. 9
2-1- مقدمه. 10
2-2- بخش اول: فرهنگسازمانی. 10
2-2-1- تعریف فرهنگ.. 10
2-2-2- انواع فرهنگ.. 13
2-2-3- دین و ارتباط آن بافرهنگ.. 14
2-2-4- فرهنگ پژوهی و فرهنگسازی در جمهوری اسلامی ایران. 14
2-2-5- تعریف فرهنگسازمانی. 15
2-2-6- اهمیت شناخت فرهنگ برای سازمانها 16
2-2-7- ارتباط بین فرهنگ حاکم بر جامعه و فرهنگسازمانی. 16
2-3- بخش دوم: ارزشهای اسلامی. 17
2-3-1- تعریف ارزش.. 17
2-3-2- تعریف اسلام. 17
2-3-3- ارزشهای اسلامی در سازمان. 18
2-3-4- انواع و ملاک ارزشها در نظام ارزشی اسلام. 19
2-3-5- آثار ارزشهای اسلامی در سازمان و تحقق اهداف فردی و سازمانی. 20
2-3-6- قلمرو دین اسلام. 20
2-3-7- فرهنگ و احیای ارزشهای اسلامی. 20
2-4- بخش سوم: فرهنگ اسلامی. 22
2-4-1- تعریف فرهنگ اسلامی. 22
2-4-2- مبانی فرهنگ اسلامی. 22
2-4-3- ابعاد فرهنگ اسلامی. 23
2-4-4- منبع تعالیم فرهنگ اسلامی. 23
2-4-5- ویژگی و اصالت فرهنگ و تمدن اسلامی. 24
2-4-6- اصول و پایههای اساسی فرهنگ اسلامی. 25
2-4-7- خطوط اساسی فرهنگ اسلامی. 26
2-4-8- اصول حاکم بر پرورش فرهنگ اسلامی. 26
2-4-9- اشارهای به فرهنگ بومی. 29
2-4-10- فرهنگ ملی، اسلامی. 29
2-4-11- مقایسهای بین فرهنگ اسلامی بافرهنگ غربی. 30
2-4-12- تمایز فرهنگ اسلامی بافرهنگهای دیگر. 31
2-4-13- ناهماهنگی نظامهای تربیتی مدرن بافرهنگ اسلامی و ایرانی. 32
2-4-14- نقش و جایگاه فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی در عرصه جهانی. 32
2-4-15- فرهنگ ایرانی – اسلامی و جهانیشدن (چالشها و فرصتها) 33
2-4-16- کارآمدی فرهنگ اسلامی. 35
2-4-17- بنیادهای کارآمدی فرهنگ اسلامی. 35
2-4-18- زمینههای فرهنگی توسعه و پیشرفت در اسلام. 37
2-4-19- نگاه تکلیفی و مسئولانه در فرهنگ اسلامی. 40
2-4-20- معادله نبودن قدرت و ثروت در فرهنگ اسلامی. 41
http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b1%d8%b4%d8%ahttp://zusa.ir/%d8%b3%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af-%d8%a8-3/http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%85%d8%a4%d8%ab%d8%b1-%d8%a8%d8%b1-%d9%87%d9%85%d8%b3%d9%88%db%8c%db%8c-2/http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9%d8%aa%d9%82/http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d8%b6%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%8c-%d8%b3%d8%a8%da%a9%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%88%d8%a7/a%d9%87-%d9%85%d9%87-44/http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%8a%d9%8a-%d9%88-%d8%b1%d9%8a%d8%b4%d9%87-%d9%8a%d8%a7%d8%a8%d9%8a-%d8%b9%d9%88%d8%http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8http://zusa.ir/%d8%b3%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9http://zusa.ir/%d9%be%d8http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-3/ %a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d8%af%d8%af%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d9%8a/ d8%aa%d8http://zusa.ir/31117-2/ %a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c/ %a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af%d9%86%d9%82%d8%b4-%d8%b5%d9%86%d8%a7%d9%8a%d8%b9-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%8a-%d8%af/ %86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84/ b4%d8%af-%d8%ad%d9%84-%d9%85%d8http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b3%d8%a7%d8%b2-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%82%d9%88/ %b3%d8%a6%d9%84%d9%87-%d9%85%d8%b3%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%a7/ %a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%dhttp://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%b1%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%aa/ 9%87-%d8http://zusa.ir/48551-2/ %a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%be%d8%b1%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b5%d9%88%d9%81%db%8c%d8%a7%d9%86-%da%af%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c/ %a7%da%a9%d9%86%d8%b4-%d9%85%da%a9%d8%http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%87%d9%88%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d9%88%d8%a7/ a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%af/ %86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8http://zusa.ir/%d9%85%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%a8%db%8c-28/ %86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d9%88-%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a8%db%8c/ %82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%b1%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%86%d8%b1%db%8c%d8%b2%d8%a7%d8%b2%d8%af%db%8c%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%ae%d8%aa%d9%85%db%8c-%da%86%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b4/ %a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9-%d8%af%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%b3/ %86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%d9%http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%a8%d8%ae%d8%b4%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%db%8c/ 8a-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%88-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a7%d8%b3/ b3%d8%b7%d9%88%d8%ad-3/ %a2%db%8c%d9%86%d8%af-6/http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%8a%d8%8c-%d8%aa%d9%87%d9%8a%d9%87-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1/ %af-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%ad%d9http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b2/ %82%db%8c%d9%82%db%8c-%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9-%d9%84%d8%a7-%d8%b6%d8%b1/ %86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%b3-%da%af%db%8c%d8%b1/ %86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b1%d8%a7%d9%87/ %86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%85%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c%da%a9-%d8%a8%d8%b1%d8%b1-2/ %a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%be%d9%8a%d8%b4-%d8%a8%d9%8a%d9%86%d9%8a-%d9%82%d9%8a%d9%85%d8%aa-%d8%b3/ %a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%d8%b2%d9%85-6/ %a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%ab%d8%b1%d8%a8%d8%ae%d8%b4%db%8c-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86/ %a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%d8%b7%d8%b1-2/%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%db%8c%d8%b3%db%8cinvestigation-on-rheological-behaviour-of-dually-mo/%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%d9%87%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%85%d9%88/%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%a8-2/%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9http://zusa.ir/%d8%af%d8%a7%d9http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-40/%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%aa%d8%a7%d8%ab/%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-91/%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%d9%8a-%d8%aa%d8%b7%d8%a8%d9%8a%d9%82%d9%8a-%d9%85%d8%b3%d8%a6%d9%88%d9%84%d9%8a%d8%aa-%d9%83-2/%b3%d8%a7%d9%8a%d9%8a-%da%af%d9%88%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8ahttp://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4-%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c/-%d8%ac%d9%86%d8%b3-lar-2/a7%d9%85%d9%84-%d8%a8-2/
2-4-21- فرهنگ اسلامی و توسعه پایدار 41
2-4-22- فرهنگ اسلامی و هویت جامعه. 42
2-4-23- فرهنگ اسلامی و بهرهوری.. 42
2-4-24- راهکارهای صیانت از فرهنگ اسلامی. 43
2-5- بخش چهارم: عوامل مؤثر بر تقویت فرهنگ اسلامی. 45
2-5-1- تعهد کاری.. 45
2-5-2- انواع تعهد کاری در دیدگاه چلبی با توجه بهنظام های چهارگانه پارسونز. 46
2-5-3- مؤلفههای تعهد کاری.. 47
2-5-4- اخلاق و اخلاق کاری.. 50
2-5-5- تمایز اخلاق اسلامی و غیر آن. 52
2-5-6- فلسفه اخلاق اسلامی از منظر شهید مطهری:رفیعی و همکاران. 53
2-5-7- مؤلفههای اخلاق اسلامی. 54
2-5-8- اصول اخلاقی از دیدگاه سازمانی. 58
2-5-9- موانع پذیرش اصول اخلاقی در سازمان. 58
2-5-10- رفاه و آسایش… 60
2-5-11- مؤلفههای رفاه و آسایش… 60
2-5-12- مردمداری در کار 64
2-5-13- مؤلفههای مردمداری.. 65
2-5-14- معیارهای مردمداری در مدیریت اسلامی. 66
2-5-15- مؤلفههای بهبود مستمر. 67
2-5-16- نظریههای اساسی یادگیری.. 71
2-5-17- انگیزه معنوی کار 71
2-5-18- مؤلفههای انگیزه معنوی در کار 72
2-5-19- پیشینه تحقیق. 73
2-5-20- خلاصه فصل دوم. 74
فصل سوم. 76
3-1- مقدمه: 77
3-2- روش تحقیق. 77
3-3- قلمرو تحقیق. 77
3-3-1- قلمرو موضوعی:. 77
3-3-2- قلمرو مکانی:. 77
3-3-3- قلمرو زمانی: 78
3-4- جامعه آماری.. 78
3-5- نمونه و روش نمونهگیری.. 78
3-6- ابزار و روش گردآوری اطلاعات و دادهها 79
3-6-1- مطالعات کتابخانهای.. 79
3-6-2- تحقیقات میدانی. 79
3-7- پرسشنامه. 79
3-8- روایایی پرسشنامه. 83
3-9- پایایی پرسشنامه. 84
3-10- روش تجزیهوتحلیل دادهها 86
3-11- ابزار تجزیهوتحلیل دادهها 86
3-12- خلاصه فصل سوم. 86
فصل چهارم. 87
4-1- مقدمه. 88
4-2- بخش اول: تجزیهوتحلیل دادههای جمعیت شناختی. 88
4-2-1- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه سن. 88
4-2-2- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه جنسیت.. 89
4-2-3- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه تحصیلات.. 90
4-2-4- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه سابقه کار 90
4-3- بخش دوم: تجزیهوتحلیل آماری سؤالات تحقیق. 91
4-3-1- مصاحبه خبرگی. 91
4-3-2- تحلیل توصیفی. 93
4-3-3- تحلیل استنباطی. 93
فصل پنجم. 113
5-1- مقدمه. 114
5-2- خلاصه یافتههای تحقیق. 114
5-3- نتیجه گیری و تحلیل یافته های تحقیق. 115
5-3-1- نتایج حاصل از آمار توصیفی. 115
5-3-2- نتیجهگیری و تحلیل یافتههای سوال اول تحقیق. 115
5-3-3- نتیجهگیری و تحلیل یافتههای سوال دوم. 115
5-4- پیشنهادات مبتنی بر نتایج. 116
5-5- پیشنهادات برای محققین آینده 117
5-6- محدودیتها 117
5-7- خلاصه فصل. 117
8 پیوست …………………………………………………………………………………………………………………………………………135
فهرست جدولها
عنوان جدول
2‑1تعاریف و سیر تکاملی اخلاق. 51
3‑1- طیف لیکرت.. 82
3‑2- سوالات پرسش نامه. 82
3‑3- شاخص ها و عامل های مدل پیشنهادی تحقیق. 83
3‑4- بررسی پایایی پرسش نامه. 87
4‑1- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه سن. 90
4‑2- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه جنسیت.. 91
4‑3- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه تحصیلات.. 92
4‑4- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه سابقه کار 93
جدول 4‑5- مصاحبه خبرگی. 94
جدول 4‑6- نتایج میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر داده های پژوهش… 95
جدول 4‑7- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با خود کنترلی. 96
جدول 4‑8- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به خودکنترلی. 96
جدول 4‑9- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با مسئولیت پذیری.. 97
جدول 4‑10- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به مسئولیت پذیری.. 97
جدول 4‑11- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با تکریم ارباب رجوع. 98
جدول 4‑12- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به تکریم ارباب رجوع. 98
جدول 4‑13- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با محیط کار مناسب.. 99
جدول 4‑14- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به محیط کار مناسب.. 99
جدول 4‑15- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با امنیت شغلی 99
جدول 4‑16- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به امنیت شغلی. 100
جدول 4‑17- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با حقوق و دستمزد. 100
جدول 4‑18- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به حقوق و دستمزد. 101
جدول 4‑19- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با تعادل بین کار و زندگی. 101
جدول 4‑20- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به تعادل بین کار و زندگی. 102
جدول 4‑21- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با عدالت.. 102
جدول 4‑22- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به عدالت.. 103
جدول 4‑23- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با وفاداری.. 103
جدول 4‑24- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به وفاداری.. 103
جدول 4‑25- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با اعتماد به نفس… 104
جدول 4‑26- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به اعتماد به نفس… 104
جدول 4‑27- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با یادگیری.. 105
جدول 4‑28- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به یادگیری.. 105
جدول 4‑29- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با مشورت.. 106
جدول 4‑30- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به مشورت.. 106
جدول 4‑31- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با اندیشه ورزی.. 106
جدول 4‑32- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به اندیشه ورزی.. 107
جدول 4‑33- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با کار گروهی. 107
جدول 4‑34- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به کار گروهی. 108
جدول 4‑35- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با ارزشمندی کار 108
جدول 4‑36- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به ارزشمندی کار 109
جدول 4‑37- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با خلاقیت.. 109
جدول 4‑38- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به خلاقیت.. 109
جدول 4‑39- شاخص های آمار توصیفی پاسخگویان در ارتباط با خلوص نیت.. 110
جدول 4‑40- آزمون تک نمونه ای برای مقایسه میانگین مربوط به خلوص نیت.. 110
جدول 4‑41- نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن برای شاخص تعهد کاری.. 111
جدول 4‑42- نتایج معناداری آزمون فریدمن برای شاخص تعهدکاری.. 111
جدول 4‑43- نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن برای شاخص اخلاق کاری.. 112
جدول 4‑44- نتایج معناداری آزمون فریدمن برای شاخص اخلاق کاری.. 112
جدول 4‑45- نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن برای شاخص انگیزه در کار 113
جدول 4‑46- نتایج معناداری آزمون فریدمن برای شاخص انگیزه در کار 113
جدول 4‑47- نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن برای شاخص بهبود مستمر. 113
جدول 4‑48- نتایج معناداری آزمون فریدمن برای شاخص بهبود مستمر. 114
جدول 4‑49- نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن برای شاخص رفاه و آسایش… 114
جدول 4‑50- نتایج معناداری آزمون فریدمن برای شاخص رفاه و آسایش… 114
جدول 4‑51- نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن برای شاخص مردم گرایی. 115
جدول 4‑52- نتایج معناداری آزمون فریدمن برای شاخص مردم گرایی. 115
صفحه
فهرست شکلها و نمودارها
عنوان شکل
شکل 1‑1مدل مفهومی…………………………………………………………………………………………………..8
شکل 2‑1- موانع پذیرش اصول اخلاقی در سازمان.……………………………………………………………60
شکل 2‑2- استراتژی ها و فرایندهای حقوق و دستمزد……………………………………………………….63
شکل 2‑3- اثر عوامل کاری و غیر کاری بر کیفیفت زندگی……………………………………………………………..65
فهرست نمودارها
4‑1- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه سن……………………………………………………………………………………………..91
4‑2- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه جنسیت………………………………………………………………………………………92
4‑3- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه تحصیلات……………………………………………………………………………………93
4‑4- توزیع پاسخ دهنگان بر پایه سابقه کار…………………………………………………………………………………….94
صفحه
1. فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
در تعریفی، فرهنگ محضر هویتساز جوامع و مظهر حیات عقلایی آنهاست و کلیتی است که از ترکیب خصوصیات و نمادها به وجود آمده و در هر جامعه پدید میآید. هسته مرکزی این کلیت و این حیات عقلایی، نگرش خاص موجود در هر جامعه دربارهی انسان و حقوق بنیادین اوست.( سلیمی، 1379)
به بیان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بیشک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل میدهد. (بابایی،1384)
اگر تعریفی از فرهنگ را شیوهی زندگی بر خواسته از اندیشه ( عقل نظری) و نظام ارزشی ( عقل عملی) بدانیم، آنگاه فرهنگ اسلامی را میتوان اینگونه تعریف کرد: ” شیوه زندگی برخاسته از اندیشه توحیدی و نظام ارزشی اسلام”. فرد متعلق به فرهنگ اسلامی کسی خواهد بود که برخوردار از یک اندیشه توحیدی میباشد و بایدونبایدهای زندگیاش را در شئون فردی و اجتماعی مستند به قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصوم و الگوی زندگیاش سیره نبوی (ص) و علوی(ع) و روش زیستن عترت(ع) باشد از سویی فرهنگ اسلامی در تعامل بافرهنگ کهن ایران، زایشهایی شگفتانگیز، فراوردههایی ارزشمند و آفرینشهایی خلاق و زیبا را به وجود آورده است. . (رشید پور و نادری نیا، 1389)
بههرحال فرهنگ اسلامی از دیرباز در بین دیگر فرهنگها جلوهای خاص و شکوهمند داشته است. تعامل فرهنگ و اسلام، موجب خلق زیباییهای ارزشمندی شده و برای ما ایرانیان افتخارآفرین است. شاخصهای این فرهنگ را میتوان در منابع اصیل آن جستجو کرد. قرآن کریم و عترت دو یادگار ماندگار اسلام را خلاقانه منعکس مینماید. (رشید پور و نادری نیا، 1389)
سازمانی را که هدف آن، اسلامی و دینی باشد و ارکان آن را نیروهای مو من و متعهد تشکیل بدهند و ارزشها نیز در اولویت باشند، سازمان اسلامی گویند. سازمانی که میتواند در ارتقای فرهنگ اسلامی از طریق ارائه الگویی توأمان از علم و دین، دمیدن روحیه تعهد و الزام اجتماعی در میان کارکنان برای بهرهمندی از معرفت و افزایش مسئولیتپذیری بهسوی ارزشهای اسلامی و ارتقای فرهنگ اسلامی آنان تأثیر داشته باشد (احمدی و همکاران، 1391)
در این تحقیق، فرهنگسازمانی بهعنوان” نظام اعتقادات و باورهای اساسی، ارزشها و الگوهای اساسی رفتاری که عموماً افراد و گروههای سازمان پایبند آن بوده و در طی زمان نیز توسعهیافتهاند” تعریف میشود بنابراین در این پایاننامه، محقق درصدد است با ارائه الگوی فرهنگسازمانی برآمده از ارزشهای اسلامی، گامی هرچند اندک درراه تولید علم و کاربردی کردن دانش مدیریت، در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بردارد. ( عسگری وزیری و همکاران، 1391)
1-2- بیان مسئله
بحث و گفتگو درباره عوامل گسترش و تکامل فرهنگ اسلامی پیچیده و نیازمند بررسیهای همهجانبه است ( بیات و خسروی،1389). در عصر رقابت و تغییر، بهرهگیری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد بهعنوان یک مزیت رقابتی منحصربهفرد برای هر سازمان مطرح است. از سوی دیگر چالشهای ناشی از روابط افراد در سازمان همواره عملکرد و فعالیتهای کاری را مورد تهدید قرار میدهد. در این شرایط مفاهیمی چون فرهنگ بهعنوان یکی از مؤلفههای اصلی و کلان سازمان، اثر مستقیمی بر ارتقاء فعالیتهای سازمان دارد. در کنار آن فرهنگ غنی اسلام با مفاهیم ناب خود، سهم فراوانی بر شکلگیری و پالایش رفتارهای افراد دارد. ( رضایی و سبزیکاران، 1391)
این نگرش در حالی وجود دارد که دین مبین اسلام در فضای جامعه و فرهنگ اجتماعی کشور، تأثیر فراوانی دارد. جامعه نیز تحت این تأثیر خود را ملزم به رعایت ارزشها، آداب و اصول اخلاق اسلامی میدانند. فرهنگ غنی و اصیل اسلامی مکارم اخلاق بوده و توصیههای فراوانی برای اصلاح و بهبود رفتار انسان دارد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه خود فرهنگسازمانی، تحت تأثیر فرهنگ اسلامی میباشد، بنابراین افراد و کارکنان تحت تأثیر فرهنگ اسلامی، آن را در قالب نگرشها و رفتارهای خود به درون سازمان میآورند (رضایی و سبزیکاران، 1391)
در حال حاضر در کشور ما متولیان فرهنگی متفاوت و بسیاری وجود دارند که هدف اصلی همه آنها تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی است. بهعنوانمثال میتوان به مراکز ذیل
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-07-06] [ 01:40:00 ق.ظ ]
|