پایان نامه شناسایی و اولویتبندی عوامل و شاخصهای موثر در تصمیمگیری بهینه به منظور تامین مالی پروژههای صادراتی برای انتخاب موفق بازار هدف خارجی |
بازارهای بین المللی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود (کریمی، 1385: 20).
در ادبیات بازاریابی بینالمللی، راهبرد توسعه بازار صادراتی به این صورت تعریف شده: تصمیم راهبردی بلند مدت راجع به میزان توسعه بازار صادراتی در طول زمان و تخصیص تلاشهای بازاریابی میان بازارهای صادراتی مختلف )آیال و زیف[5]، 1979: 84). همچنین کاتلر (2003) درکتاب مدیریت بازاریابی خود میگوید: یک عنصر کلیدی در بیانیه ماموریت یک شرکت، تعریف دامنه رقابتی است که شرکت قصد دارد در آن دامنه فعالیت کند. دامنه رقابتی، چهار حوزه را در برمیگیرد: دامنه صنعت، دامنه بخش بازار، دامنه عمودی و دامنه جغرافیایی. از این میان دامنه جغرافیایی به این صورت تعریف می شود: «دامنه مناطق، کشورها یا مجموعه کشورهایی که شرکت قصد دارد درآنها به فعالیت بپردازد. بازاریابان بایستی بادر نظرگرفتن این موارد به سوی انتخاب بازارهدف، گام بردارند».
برای حضور در بازار جهانی به منظور انتخاب بازار هدف بایستی از پشتوانه مالی برخوردار بوده و بسیاری از اهداف فقط با داشتن توان مالی قابل دسترسی است. از آنجا که همهی شرکتها از این توان برخوردار نیستند، سازمانها و موسساتی به منظور تامین مالی این گونه شرکتها شکل گرفتهاند که شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران(ایفیک) یکی از آنان است. این شرکت با استفاده از امکانات و توانمندیهای خود نظیر ارائه تسهیلات به شرکتهای بخش خصوصی و دولتی زمینه فعالیت آنها را در ابعاد بینالمللی و بازارهای جهانی فراهم می آورد. در راستای توسعه صادرات خودرو در ایران، تحقیق حاضر به اولویتبندی شاخصهای مهم صادراتی دربازار خودرو برای انتخاب بازار هدف صادراتی میپردازد؛ سپس الگویی با شاخصهای مهم برای صادرات خودرو به سازمان سرمایهگذاری خارجی ایران به منظور حمایت از خودرو سازانی که برای صادرات خود، از این الگو پیروی نمودهاند ارائه میدهد.
سوال اصلی تحقیق این است که چگونه میتوان با استفاده از تکنیکهای چند معیاره و بهینهسازی، الگویی را ارائه کرد که سازمان سرمایهگذاریهای خارجی ایران(ایفیک) بتواند بر مبنای آن در مورد تامین مالی پروژههای صادراتی تصمیم گیری نماید؟ لذا در این فصل سعی بر آن است تا مساله، اهداف، ضرورت، سوالات و قلمرو مکانی و زمانی این تحقیق تعریف گردند.
1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق
1-2-1 اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ نظری
شناساندن شاخص های مد نظر تامین مالی کننده به متقاضی تامین مالی و بر عکس.
کمک به ایجاد تعامل بین شرکت ها و موسسات تامین مالی کننده و شرکتهای متقاضی.
تصمیمگیری بهتر برای ورود به بازارهای بینالمللی برای صنعت خودرو سازی ایران.یافتن مهمترین عوامل و اثر گذارترین شاخصها برای تامین مالی صنعت خودروسازی ایران.
انتخاب بازارهای بهتر با توجه به معیارهای در نظرگرفته شده برای صنعت خودروسازی ایران.
1-2-2 اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ کاربردی
انتخاب بازار هدف، یکی از مهمترین تصمیمات درتمام سازمانهایی است که با مقولهی بازاریابی و برنامهریزی راهبردی و مدیریت بحران، سر و کار دارند )مکدونالد و دونبار[6]، 1995: 18 .(این تحقیق برآنست تا:
با شناسایی و اولویتبندی عوامل و شاخصهای مناسب برای شرکت سرمایهگذاریهای خارجی ایران(ایفیک)، این شرکت را در راستای تامین مالی پروژههای کارشناسی شده کمک کند.
با در اختیار گذاشتن شاخصهای مهم صادراتی در صنعت خودرو برای شرکت سرمایهگذاری خارجی ایران(ایفیک)، فرصت شناسایی و اولویتبندی پروژههای موجهتر ایجاد گردد.
نتایج این تحقیق برای صنایع و سازمانهای مشابه قابلیت استفاده و بکارگیری دارد.
1-3 اهداف تحقیق
1-3-1 هدف اصلی تحقیقشناسایی و اولویتبندی عوامل و شاخصهای موثر در تصمیمگیری بهینه شرکت سرمایهگذاری خارجی ایران(ایفیک) به منظور تامین مالی پروژههای صادراتی برای انتخاب موفق بازار هدف خارجی.
1-3-2 هدفهای فرعی تحقیق
بررسی جنبههای حمایتی شرکت سرمایهگذاری خارجی ایران(ایفیک) از پروژههای صادراتی.
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-03-01] [ 09:03:00 ق.ظ ]
|