پایان نامه درباره وایبر/:نظریه حوزه عمومی هابرماس |
پایان نامه درباره وایبر/:نظریه حوزه عمومی هابرماس
نظریه حوزه عمومی هابرماس
مهمترین بحثهای هابرماس درباره نقش و تاثیر سیاسی رسانهها در نظامهای دموکراتیک را میتوان در نخستین اثر معروف وی با عنوان «تحول ساختاری حوزه عمومی» مشاهده کرد. در این اثر هابرماس با فرمولبندی تازهای از مفهوم شناخته شده حوزه عمومی از طریق مطالعه تحولات جوامع بورژوا- لیبرال اروپایی در قرون هفدهم و هیجدهم، نقشی موثر برای رسانههای گروهی در رشد و تقویت حوزه عمومی در مراحل اولیه آن قائل شد، نقشی که بعدها با غلبه قدرتهای اقتصادی و سیاسی کاهش یافت و عملا منجر به آن چه گردید که وی «فئودالیسازی» این عرصه خواند.
هابرماس در کتاب تحول ساختاری، مفهومی هنجاری از حوزه عمومی عرضه میکند و آن را بخشی از زندگی اجتماعی میخواند که در آن شهروندان میتوانند به تبادل نظر درباره اموری بپردازند که از نظر ایشان برای تامین مصالح عامه اهمیت دارد و از این طریق است که افکار عمومی شکل میگیرد (ولیبیگلو، 1999: 2). حوزه عمومی در واقع ایده یا مفهومی هنجاری است که در چارچوب کلی نظریات هابرماس درباره کنش ارتباطی و گفتگو جای دارد. هابرماس خود حوزه عمومی را چنین تعریف میکند: «مقصود ما از حوزه عمومی
قبل از هر چیز قلمروی از زندگی اجتماعی ماست که در آن، آن چه به افکار عمومی منجر میشود میتواند شکل بگیرد». در هر گفتگویی که در آن افراد خصوصی برای ایجاد مجمعی عمومی گرد هم میآیند بخشی از حوزه عمومی به وجود میآید (هابرماس، 1989: 27).
این حوزه عمومی هنگامی پدید میآید که مردم برای بحث درباره موضوعات مورد علاقه مشترک گردهم میآیند. حوزه عمومی او بازارچه یا قهوهخانه و یا یک سالن اجتماعات یا یک سازمان یا روزنامه نیست بلکه از این تریبونهای فیزیکی فراتر میرود. در نظر او حوزه عمومی سخنگاهی است برای گفتگو کردن و تبادل ایدهها به منظور شکل دادن به نوعی اجماع عقیده عقلانی که در آن همه ادعاها از طریق گفتمان عقلانی مورد نقد و قبول یا رد قرار بگیرند. موضوع مطالعه او فردی است دارای عقل انتقادی که میتواند به کمک این عقل از کنترل نیروهای غیر عقلانی بیرونی رهایی یابد و از حقوق خود در زمینه آزادی بیان، آزادی نشر و آزادی تجمع استفاده کند. اینگونه افراد هستند که حوزه عمومی را به معنای حقیقی آن تشکیل میدهند. از این طریق حوزه عمومی به عرصه برقراری روابط گفتگویی و تبادل نظر درباره علائق عمومی ارتقا مییابد (میناوند، 1387: 225).
حوزه عمومی بخشی از آن فضایی است که در ورای نفوذ عناصر سیستمی نظیر دولت، اقتصاد و کلیسا قرار دارد و در آن کنش ارتباطی در تقابل با منطق کارکردی سیستم به جریان میافتد. بر این اساس حوزه عمومی را میتوان نوعی ساختار ارتباطی دانست که در شبکه جمعی جامعه مدنی ظهور میکند. به بیان دیگر، حوزه عمومی یک عرصه فضایی- زمانی است که در آن شهروندان فعالانه گرد هم میآیند تا آزادانه به گفتگوی باز سیاسی بپردازند. بر این اساس حوزه عمومی نه یک سازمان است و نه یک مؤسسه و یا نهاد، بلکه بایستی آنرا بهعنوان شبکهای برای تبادل اطلاعات و دیدگاهها و نقطهنظرها بین شهروندان دانست. بنابراین حوزه عمومی عرصه ارتباطات و شکلگیری عقاید است. در حوزه عمومی جریانهای ارتباطی شکل میگیرد و نظرات افراد غربال و ترکیب میشود، به روشی که در نهایت منجر به شکلگیری مجموعهای از دیدگاهها و نقطه نظرهای مشترک برآمده از همایشهای شهروندان به نام افکار عمومی میگردد.
هابرماس نقش رسانههای جمعی و سایر نهادهای اطلاعاتی را در جامعه بهعنوان سه کار اصلی تشکیل دهنده، محافظ و سالم سازنده حوزه عمومی برمیشمارد. منتهی اضافه میکند که در اواخر سده
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-07-23] [ 05:04:00 ب.ظ ]
|